تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۳۶
بازدید: ۵۴۸
کد خبر: ۵۲۸۷۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سهم بیشتری از بازار عراق را بگیریم

می متالز - در نگاه کلان وضعیت بازار کشور مطلوب به‌نظر نمی‌رسد و تولید با مشکلات بسیاری همراه است.
سهم بیشتری از بازار عراق را بگیریم

به گزارش می متالز، تولید گچ نیز از این موضوع مستثنا نیست. به علاوه اینکه بازار ساخت‌وساز داخلی از رکود چندین‌ساله در رنج بوده و این موضوع تاثیر خود را بر بازار برجای گذاشته است. از این‌رو برای نجات بازار گچ از رکود باید به سمت صادرات پیش رفت که کشورهای همسایه می‌توانند بازار مناسبی برای این محصول به‌شمار روند.
کشورهای همسایه به‌شدت نیازمند بازسازی هستند و از این‌رو می‌توانند بازار مناسبی برای گچ ایران به‌شمار آیند اما موضوع قابل‌توجه اینکه فناوری تولید گچ در ایران بسیار قدیمی شده است و حتی کشورهای همسایه همچون عراق گچ‌های پیشرفته‌تری را برای مصرف ترجیح می‌دهند. از این‌رو کشورهایی مانند ترکیه به سرعت به بازارهای هدف نزدیک شده‌اند و جای خود را در این بازارها تثبیت کرده‌اند. البته بازار سوریه نیز به‌تازگی بازسازی را آغاز کرده است و ما نباید این بازار را واگذار کنیم.
 سهم ایران در بازسازی بازار عراق فقط به عتبات عالیات اختصاص یافته است، درحالی‌که ترکیه بیشتر بازار این کشور را به تصرف خود درآورده است و دولت این کشور در این زمینه از تولیدکنندگان حمایت می‌کند. بنابراین می‌طلبد که دولت ایران نیز در دستیابی به بازار عراق و در مزایده‌ها و مناقصه‌ها مشارکت بیشتری داشته باشد و در ساخت‌وسازهای این کشور پیشقدم شود؛ چراکه نزدیک‌تر از هر کشور دیگری به عراق است.

ابوالفضل اقبالیون / عضو هیات‌مدیره انجمن گچ ایران

عناوین برگزیده