تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۱۷
بازدید: ۲۸۸
کد خبر: ۵۴۳۶۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گشایش کارخانه سیمان خرم‌آباد با اجماع نهاد‌های استان

می متالز - بلاتکلیفی کارخانه سیمان خرم‌آباد و ۴۶هزار سهامدار آن پس از گذشت ۱۴سال به کابوسی تبدیل شده و مانند کلاف سردرگمی چنان به هم پیچیده که باز شدن آن به‌نظر کاری سخت و دشوار است.
گشایش کارخانه سیمان خرم‌آباد با اجماع نهاد‌های استان

به گزارش می متالز، سال ۸۲ بود که خبرهایی مبنی بر افتتاح کارخانه سیمان در استان به گوش رسید، اما حال با گذشت حدود ۱۴سال این پروژه همچنان در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد.
کارخانه سیمان خرم‌آباد از همان ابتدای کار با چالش‌هایی روبه‌رو بود که ازجمله می‌توان به جانمایی آن اشاره کرد. از نگاه برخی، مجاورت کارخانه با نیروگاه اشتباه بود که بالاخره و پس از کش و قوس‌های فراوان این مشکل رفع شد، اما گویا قرار نیست این کارخانه که راه‌اندازی آن بنا بر اظهارنظر بسیاری می‌توانست توسعه و رونق اقتصادی استان را به دنبال داشته باشد، به سرانجام مطلوبی برسد.
در حالی سرنوشت کارخانه سیمان خرم‌آباد به رویایی تبدیل شده که کارخانه سیمان نهاوند با وجود اینکه ۲سال پس از سیمان خرم‌آباد عملیات اجرایی آن آغاز شده اما اکنون ۶ سال از بهره‌برداری آن می‌گذرد.
بیش از یک دهه است که مسئولان لرستان در برهه‌های گوناگون از مشکلات این کارخانه سخن به میان می‌آورند، اما نتیجه‌ای ندارد، هرکدام از طرف‌ها از بانک سپه گرفته تا مدیرعامل پروژه، صنعت و معدن و استانداری خود را صاحب حق دانسته و دیگری را به کم‌کاری متهم می‌کنند، غافل از اینکه دود این موضوع به چشم مردم استان می‌رود؛ مردمی که بیکاری بزرگ‌ترین معضل آنها شده است. ۴۶هزار سهامدار نیز مطالبه‌شان مشخص شدن وضعیت کارخانه سیمان است.
برای اطلاع از آخرین وضعیت کارخانه سیمان خرم‌آباد با یکی از سهامداران کارخانه، مدیرعامل پروژه، معاون اعتباری بانک سپه لرستان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان و رئیس اداره طرح و برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت گفت‌وگویی کرده‌ایم که امیدواریم نتیجه این گفت‌وگو در گزارش پیش‌رو، گامی در راستای رفع مشکلات این کارخانه باشد، البته تلاش زیادی برای گفت‌وگو با مدیرکل جذب و حمایت سرمایه‌گذاری استانداری انجام دادیم اما از وی پاسخی دریافت نکردیم.

 

نظارتی بر پروژه سیمان خرم‌آباد نیست

یکی از سهامداران کارخانه سیمان خرم‌آباد که از بلاتکلیفی ۱۳ساله این پروژه گلایه‌مند است، گفت: با گذشت حدود ۱۴ سال اما شاهد اتفاق مثبتی در زمینه راه‌اندازی نبوده‌ایم و نمی‌دانیم برای پیگیری مطالبات‌مان باید به کجا مراجعه کنیم. کریمی افزود: نظارت درباره پروژه‌ها ازجمله سیمان خرم‌آباد وجود ندارد، ما پولی را به عنوان آورده پرداخت کردیم اما ۱۴ سال است که منتظر نتیجه کار هستیم.

 

بلاتکلیفی کارخانه

رئیس اداره طرح و برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به اینکه شرایط کارخانه سیمان همان شرایط قبلی است، عنوان کرد: با وجود برگزاری نشست‌ها و انجام یک‌سری زیرساخت‌ها و خرید ماشین‌آلات اما شاهد بلاتکلیفی کارخانه سیمان هستیم. علی شیخ‌مرادی گفت: ۴۶هزار سهامدار این کارخانه هر کدام در منطقه‌ای بوده و از یکدیگر بی‌خبر هستند و نقشی در تعیین هیات‌‌مدیره و مدیرعامل ندارند. این سهامداران حدود ۱۲میلیارد تومان هنگام پذیره‌نویسی آورده‌اند، زمین کارخانه را نیز وزارت راه و شهرسازی با نرخ پایین در اختیار مدیرعامل قرار داده است. وی با بیان اینکه مبلغ ارزی مصوب کارخانه ۲۴میلیون یورو و مبلغ ریالی حدود ۳۰میلیارد تومان بود، تصریح کرد: مدیرعامل کارخانه ۲۲میلیون یورو در بخش ارزی و ۶میلیارد تومان در بخش ریالی دریافت کرده است. رئیس اداره طرح و برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برای تکمیل پروژه ۱۵۰میلیارد تومان در بخش ریالی نیاز است، افزود: اما بانک به دلیل عمل نکردن مدیرعامل به تعهداتش برای پرداخت تسهیلات پای کار نیست، از سوی دیگر اما مدیرعامل مدعی است که بانک به تعهدات خود عمل نکرده است. شیخ‌مرادی معتقد است، کلید حل مشکلات کارخانه سیمان خرم‌آباد در دست بانک سپه است که یا باید تسهیلات دهد یا اینکه کارخانه را تملک و به دیگری واگذار کند.

 

نیازمند خرد جمعی

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان نیز با اشاره به اینکه کارخانه سیمان خرم‌آباد یک ظرفیت است، بیان کرد: برای حل مشکل، کارخانه سیمان خرم‌آباد نیازمند اجماع فنی و تخصصی و هم‌افزایی بین نهادهای مرتبط و مدیرعامل پروژه است.
بهزاد منصوری خاطرنشان کرد: اگر نهادی مشکلی را مطرح می‌کند باید راهکاری نیز ارائه کند، برخی نهادها باید از اختیارات خود استفاده و ریسک کنند. وی تاکید کرد: کارخانه سیمان خرم‌آباد درحال‌حاضر به عنوان یک ظرفیت به‌شمار می‌رود، بنابراین یک خرد جمعی با دستورکار واحد برای رفع مشکل کارخانه سیمان نیاز است. مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان با اشاره به اینکه باید به‌دنبال رفع مشکل بود و نه مشکل‌تراشی تصریح کرد: کارخانه سیمان خرم‌آباد ازجمله پروژه‌هایی است که می‌تواند در اقتصاد منطقه تاثیر‌گذار باشد و تغییرات محسوسی در خرم‌آباد ایجاد کند، بنابراین راه‌اندازی و ورود آن به چرخه تولید استان از اولویت‌های ما است.

 

متضرر شدن استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان عنوان کرد: چندین‌بار در ستاد تسهیل و شورای نظارتی موضوع تعیین‌تکلیف پروژه ازسوی بانک سپه مطرح شد، اگر با این شرایط با مدیرعامل کارخانه پیش برویم، نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.
محمدرضا صفی‌خانی درباره مشکل معدن کارخانه نیز توضیح داد: کارخانه یک‌سری معادن داشته که با وجود کامل نبودن استعلام، پروانه اکتشاف صادر شده، اما برای دریافت پروانه بهره‌برداری شرایطی مانند ارائه طرح و ذخایر نیاز است که تاکنون اتفاق خاصی نیفتاده است، البته با توجه به اهمیت این پروژه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محدوده معدنی را بلوکه و نگهداری کرده تا در صورت شروع به کار در این زمینه مشکلی وجود نداشته باشد.

 

ضرورت حمایت مدیریت ارشد استان از کارخانه سیمان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه مستندات موجود است و هرکاری از دست‌مان برآمده انجام داده‌ایم، خاطرنشان کرد: ما به وظایف خود خوب عمل کرده‌ایم، اما برای تسهیل امور و برقراری تعامل بین نهاد‌ها نیاز به حمایت مدیریت ارشد استان است.

 

وجود دست‌های پشت پرده

مدیرعامل کارخانه سیمان خرم‌آباد اما مسائل را به گونه دیگری بیان می‌کند، وی با اشاره به اینکه دست‌هایی پشت پرده است که نمی‌گذارند این صنعت با وجود هزینه و پیشرفت در خرم‌آباد پا بگیرد، اظهار کرد: در استان خواسته یا ناخواسته برخی مدیران استانی نیز به این موضوع دامن می‌زنند، به شکلی که این پروژه با وجود موفقیت‌های گوناگون سال‌ها بلاتکلیف مانده است.
محمد خدری تاکید کرد: با وجود تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از تولید اما مجموعه مدیریتی استان حمایتی از تولید انجام نمی‌دهند.
وی افزود: در نشست‌هایی که با بانک برگزار می‌کنیم، پاسخ‌شان روشن نیست.
مدیرعامل پروژه با بیان اینکه برای رفع سوءتفاهم مالی بین ما و بانک سپه کارشناسانی انتخاب شد، عنوان کرد: چندین‌بار برای دریافت گزارش کارشناسان به بانک مراجعه کردیم اما بانک می‌گوید تاکنون گزارشی در این زمینه ارائه نشده است.

 

برخی خواهان افتتاح پروژه نیستند

خدری درباره پروانه اکتشاف معدن نیز توضیح داد: پروانه اکتشافی داریم که در رهن بانک رفته و کار شروع شده، اما با تغییر مدیریت استان رویکرد نهاد‌ها هم تغییر پیدا کرده است، امروز برخی مصر هستند این کارخانه وجود نداشته باشد.
وی اما درباره مطالبات سهامداران نیز گفت: در راستای صیانت از سهامداران و با توجه به اینکه بانک سپه به تعهدات خود عمل نکرده، دادخواستی از طرف تمامی سهامداران مبنی بر وارد کردن خسارت مطرح کرده‌ایم که در دادگاه مشغول پیگیری است و به محض دریافت نتیجه به سهامداران اعلام می‌کنیم.
مدیرعامل پروژه با اشاره به پیامدهای مثبت راه‌اندازی کارخانه سیمان خرم‌آباد گفت: با افتتاح کارخانه حدود ۳۷۰ نفر به‌طور مستقیم و ۲هزارنفر به طور غیرمستقیم مشغول کار خواهند شد، البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که با فعالیت کارخانه شاهد رونق اقتصادی استان خواهیم بود.
معاون اعتبارات بانک سپه لرستان نیز با اشاره به جزییات فعالیت کارخانه سیمان خرم‌آباد گفت: این شرکت از سال ۸۲ با سرمایه اولیه ۸میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریالی افتتاح شده که تمامی سهام آن متعلق به محمد خدری و خانواده او بود، اما از سال ۸۵ پس از پرداخت تسهیلات با ارزیابی زمین طرح و ذخایر سرمایه کارخانه ۶۴ میلیارد و ۴۰۰میلیون افزایش پیدا کرد.
سعید ملکشاهی افزود: پس از پذیره‌نویسی ۴۶هزار سهامدار که ۱۰۷میلیارد و ۱۶۹میلیون ریال بود، سرمایه شرکت به ۱۷۱ میلیارد و ۵۶۹ میلیون ریال افزایش و نوع شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تغییر پیدا کرد و ۴۶ هزار سهامدار اضافه شد.
وی تسهیلات پرداختی ارزی اولیه کارخانه را ۲۳ میلیون و۹۲۲ و ۱۳۹۷ یورو یعنی معادل ۹۰درصد مبلغ پروفرما (فاکتور اولیه) عنوان و تصریح کرد: تسهیلات ریالی پروژه نیز ۲۰۰میلیارد ریال بود، البته این تسهیلات از طریق تهران بوده و ما فقط واسطه بودیم، درواقع بانک با وجود کش‌وقوس‌های فراوان به تعهدات خود عمل کرده است.
معاون اعتبارات بانک سپه لرستان با اشاره به اینکه حدود ۲سال پیش ۵ بند را برای مدیرعامل کارخانه مشخص کردند، گفت: در صورت افزایش سرمایه شرکت به ۳۴۰میلیارد ریال، انصراف از شکایت علیه بانک، تعیین‌تکلیف بدهی مالیاتی، تمدید مجوز اکتشاف معدن و ارائه برنامه زمان‌بندی و مالی دارای قابلیت اجرایی، بانک برای ارائه تسهیلات همکاری می‌کند.
ملکشاهی با بیان اینکه مدیرعامل پروژه تاکنون هیچ‌کدام از این موارد را ارائه نکرده است، افزود: در نشست شورای تامین استان قرار بود خدری سرمایه‌گذاری که تخصص لازم را داشته باشد، به ما معرفی کند اما در این زمینه نیز کاری انجام نداده است.
وی تاکید کرد: بانک در عین حال که اقدامات اولیه را علیه مدیرعامل کارخانه سیمان خرم‌آباد در دستور کار قرار داده، اما برای همکاری نیز از آمادگی کامل برخوردار است.
معاون اعتبارات بانک سپه خاطرنشان کرد: از یک طرف ۴۶هزار سهامدار پول خود را وسط گذاشته‌اند و دست‌شان به جایی نمی‌رسد، از طرفی این کارخانه صنعتی برای استان است که توجیه اقتصادی دارد.

عناوین برگزیده