تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۳۲
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۵۴۳۶۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چین به سرزمین‌های یخ‌زده می‌اندیشد

می متالز - به عقیده کارشناسان معدنی، چین در مسیر تسلط بر ذخایر معدنی قطب شمال است؛ ذخایر مستقر در پهنه‌هایی که به دلیل آب شدن یخ‌های قطبی آزاد شده و ظرفیت‌های معدنی و نفتی گسترده‌ای ایجاد کرده است.
چین به سرزمین‌های یخ‌زده می‌اندیشد

به گزارش می متالز، عقب‌نشینی یخ‌های قطبی موجب بازشدن مسیر‌های یخ‌زده غیرقابل کشتیرانی قطب شمال شده و بهره‌برداری از این مسیر‌های دریایی به کوتاه شدن مسیر‌های دسترسی به مناطق اروپایی بدون عبور از کانال سوئز انجامیده است. این اتفاق هزینه‌های حمل را تا حدود زیادی کاهش داده و این کاهش هزینه برای صادرات چین و کوتاه شدن مسیر‌های حمل‌ونقل اهمیت ویژه‌ای دارد.
با این حال، نمایندگان چین به‌ویژه نخست‌وزیر این کشور در تعقیب سیاست گسترش نفوذ معدنی و دریایی ملاقات‌هایی با مسئولان کشور‌های دانمارک، سوئد و ایسلند داشتند و برنامه‌های وسیع و سودآوری را در سرزمین‌های آزاد شده قطبی به آنها پیشنهاد دادند. همچنین شرکت‌های چینی، سرمایه‌گذاری‌های کلانی برای توسعه معدنکاری در این مناطق اختصاص داده‌اند. در این پروژه‌ها بیشتر کادرهای رده‌های گوناگون چین برای انجام عملیات اجرایی این پروژه‌ها درنظر گرفته شده‌اند.
تحرکات معدنی چین در این مناطق و سرمایه‌گذاری انجام شده در این سرزمین‌های کم‌سکنه و همچنین ایالت‌های خودگردان با نفوذ پادشاهی دانمارک موجب نگرانی دولت‌های غربی شده است. به‌ویژه اینکه اطلاعات اولیه به‌دست آمده از این مناطق، نشان می‌دهد این کشورها دارای ظرفیت‌های گسترده معدنی به‌ویژه عناصر نادر خاکی هستند که کاربرد رو به گسترش در صنایع گوناگون الکترونیکی و دفاعی دارد و از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است. مطرح شدن این مسائل موجب شد که معاون اتحادیه اروپا به ایسلند رفته و با طرح وعده کمک‌های وسیع مالی به مردم و کشور ایسلند مانع دستیابی انحصاری چین به معادن و عناصر نادر خاکی این کشور شود. در مصاحبه‌ای که معاون رئیس‌جمهوری ایسلند در اتاق کار جدید خود داشت، اظهار کرد که در چند سال اخیر به دلیل افزایش دما، زمین‌های پوشیده از برف و یخ ذوب شده‌اند.
چینی‌ها علاوه بر برنامه‌های اکتشافی و معدنی در ساخت بندرها و بارانداز‌ها و توسعه راه‌های دریایی نیز با سوئد توافق‌هایی داشته‌اند که دلیل اصلی این توافق‌ها وابستگی شدید چین به صادرات است. همچنین بازگشایی مسیر‌های دریایی قطبی تاثیر زیادی بر کاهش مسیر‌های طولانی جنوبی دارد، درنتیجه حمل کالا به بسیاری از مقصدها کوتاه‌تر شده و نیازی به عبور از مسیر‌های جنوبی و کانال سوئز نیست. با توجه به اینکه بهره‌برداری از معادن مناطق قطبی در مراحل اولیه است، درحال‌حاضر بیش از ۱۰۰ هدف اکتشافی در این مناطق درنظر کارشناسان قرار گرفته است.
علاوه بر این مناطق در کانادا، آلاسکا و نروژ کارشناسان نفتی در حال اکتشاف ذخایر نفت و گاز هستند و بر این عقیده‌اند که ۲۰درصد منبع نفت و گاز جهان در مناطق قطبی شمال وجود دارند و گرم شدن کره زمین فرصت بیشتری را در اختیار آنان برای اکتشاف در این مناطق قرار داده است. یادآوری می‌شود که ذوب یخ‌ها در ۹۷درصد از سطح گرینلند اتفاق افتاده و آب‌های بیشتر مناطق قطبی و زمین‌های آن در تابستان بدون یخ هستند و فعالیت‌های معدنی و اکتشافی می‌تواند در زمان‌های طولانی‌تری اجرایی شود.

بهرام فرزاد/ کارشناس معدن

عناوین برگزیده