تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۳۳
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۵۷۰۲۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

حال ناخوش صنعت فولاد و وظایف دولت

می متالز - قیمت های صادراتی فولاد ایران در کشورهای همسایه به شدت تحت تاثیر نرخ‌های داخلی که با دقت توسط مشتری های خارجی رصد می شوند قرار دارد.
حال ناخوش صنعت فولاد و وظایف دولت

به گزارش می متالز، زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی نسبت به شرایط نامناسب فولاد و عدم اجرای وظیفه دولت در این حوزه انتقاد کرد.

 متن این یادداشت به شرح زیر است:

در دو ماه گذشته قیمت های جهانی بیلت  از بالای ۴۰۰ دلار به نزدیک ۳۶۰ دلار کاهش یافته و شرایط بازار جهانی فولاد در اثر اتفاقاتی که مهمترین آن جنگ تجاری بین چین و آمریکاست مساعد نیست.

از طرفی قیمت های صادراتی فولاد ایران در کشورهای همسایه به شدت تحت تاثیر نرخ های داخلی که با دقت توسط مشتری های خارجی رصد می شوند قرار دارد و کنترل دستوری قیمت های داخلی در کنار رکود حاکم بر صنعت ساختمان و عوامل دیگر از جمله کاهش قیمت های جهانی، افزایش هزینه های حمل و بندری و رقابت منفی صادرکنندگان ایرانی بدلیل عدم وجود ساز و کار مشخص نمودن سطح کیفی تولید کننده در داخل کشور و قیمت گذاری بر اساس آن و نبود یک تشکل قوی، مستقل و تخصصی صادراتی موجب کاهش قیمت های صادراتی به کشورهای همسایه شده است.
این شرایط سخت و شکننده در صورت تداوم و عدم حمایت فعال دولت از صادرکنندگان موجب زیان های جبران ناپذیر به این صنعت بعنوان یکی از مهمترین صنایع ارز آور کشور خواهد شد.

ولیکن راهکار چیست؟

  1.  با عنایت به اینکه با تدبیر مقام معظم رهبری سال جاری به نام رونق تولید نامگذاری شد، لازم است مسوولان کشور در برنامه ریزی و تدوین استراتژی های حوزه صنعت، رفع موانع و رونق تولید داخل را در اولویت قرار دهند.
  2.   دولت محترم با تحریک تقاضای واقعی در حوزه مسکن موجبات فعال شدن صنعت ساختمان و افزایش تقاضای داخلی برای فولاد را فراهم آورد.
  3.  دولت محترم با کنار گذاشتن رویکرد قیمت گذاری دستوری و کنترل شدید قیمت ها  از طریق اصلاح دستورالعمل های قیمت گذاری و رقابت در بورس کالا ضمن احترام به ابزارهای شفافیت بازار در جهت واقعی سازی عملکرد و رسالت بورس کالا اقدام نماید.
  4. با تدوین ساز و کار دقیق و اجرایی نسبت به مشخص نمودن رتبه کیفی محصول نهایی اقدام نموده و سطح کیفیت را بعنوان یکی از پارامترهای موثر بر قیمت در بورس کالا و خارج از آن لحاظ نمایند. که متاسفانه در شرایط فعلی خریداران خارجی فولاد ایرانی در اکثر مواقع هزینه تفاوت کیفیت را بدلیل مشخص نبودن آن نمی پردازند!
  5. صادرکنندگان فولاد ایران شدیداً نیازمند یک تشکل قوی و متخصص با هدف بررسی و تحلیل شرایط بازار جهان و منطقه، ارائه مشاوره فنی و قیمتی به صادرکنندگان، کنترل و نظارت بر قیمت های صادراتی و کیفیت محصول صادراتی و جلوگیری از رقابت منفی و ... هستند. متاسفانه در حال حاضر بدلیل نبود نظارت های لازم شاهد رقابت منفی قیمتی و کیفیت نامناسب محصولات برخی صادرکنندگان و تضعیف جایگاه برند فولاد ایران هستیم که می طلبد مسوولان امر با برنامه ریزی و ایجاد ساز و کارهای مناسب، در جهت اعتلای برند فولاد ایران اقدام نمایند.

زهرا سعیدی

نماینده مردم شریف شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی

عناوین برگزیده