تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۰۲
بازدید: ۳۹۶
کد خبر: ۵۷۰۸
سرویس خبر : متالورژی و مواد

مغفول‌های صنعت دیرگذار

می متالز - صنعت دیرگداز در کشور جزو صنایعی محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر توانسته، ظرفیت‌های بسیاری در کشور ایجاد کند و از این نظر این موضوع قابل توجه است.
مغفول‌های صنعت دیرگذار

اما مسئله‌ای که در این صنعت همواره مورد غفلت قرار گرفته، موضوع تحقیق و توسعه است. حدود ۷۰ تا ۸۰درصد مواد اولیه شرکت‌های تولیدی در صنعت دیرگداز از خارج از کشور تامین می‌شود و کمتر تحقیق و توسعه‌ای در این بخش انجام شده است. این در حالی است که مهندسان و کارشناسان این صنعت باید به موضوع تحقیق و پژوهش بیش از پیش توجه داشته باشند و این صنعت را با علم و دانش پیش ببرند. البته نه به این منظور که متصدیان این صنعت همه با مدرک عالی و سطوح دانشگاهی باشند، بلکه منظور این است که باید متصدیان این صنعت نحوه کار را با روند علمی پیش برده و آن را به دانش روز پیوند بزنند.
بحث دیگر در صنعت دیرگدازها همواره این مسئله است که شرکت‌های تولیدی در این صنعت کمتر با یکدیگر تعامل سازنده برقرار می‌کنند و همفکری و کارگروهی را به‌هیچ عنوان تجربه نکرده‌اند و بسیاری از آنها بسیار محافظه‌کار عمل کرده و به نحوی نگرانند که مبادا این حرفه و صنعت از دست‌شان ربوده شود.
مورد دیگر در صنعت دیرگداز این موضوع است که بیشتر این صنایع بنا به تعریف جزو صنایع کوچک به‌شمار می‌روند، از این‌رو چندان مورد توجه و حمایت دولتمردان قرار نگرفته‌اند. هرچند این شرکت‌ها ممکن است با کارکنانی کمتر از ۵۰ نفر یا تولید کمتر چرخ تولیدشان را بچرخانند، ولی می‌توانند ارزش‌افزوده بالایی ایجاد کنند، بنابراین نگاه حمایتی دولت و ارائه تسهیلاتی در این زمینه می‌تواند به این صنعت کمک قابل توجهی کند.
موضوعی که در نهایت در صنعت دیرگداز به نحوی مغفول مانده، مباحث آموزش کارکنان و در اصل اعتقاد به این مقوله است، چراکه بیشتر مدیران، آموزش را به چشم هزینه می‌نگرند، این در حالی است که آموزش در ابتدای امر هرچند ممکن است با هزینه‌هایی همراه باشد، اما می‌تواند در روند کار سبب ارتقای واحدهای تولیدی در نگاه بلندمدت شود.


هادی حسین‌زاده  - کارشناس صنعت نسوز

منبع: صمت
عناوین برگزیده