تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۲۶
بازدید: ۳۳۸
کد خبر: ۵۷۴۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
از امروز کلید می‌خورد:

حضور پررنگ ایران در سمپوزیوم معدنی سوئد

می متالز - بیست و ششمین سمپوزیوم بین‌المللی MPES۲۰۱۷ در کشور سوئد از امروز آغاز می‌شود و به مدت ۳ روز ادامه دارد. این سمپوزیوم با محوریت روش‌های بهره‌برداری و نگهداری از تجهیزات معدنی است و از ایران نیز مرتضی اصانلو استاد تمام دانشکده مهندسی معدن دانشگاه امیرکبیر به عنوان یکی از سخنرانان کلیدی حضور دارد.
حضور پررنگ ایران در سمپوزیوم معدنی سوئد

نکته قابل توجه درباره این سمپوزیوم حضور تعدادی از دانشمندان و متخصصان ایرانی در دوره‌های گذشته و ارائه مقالات ارزشمند علمی از سوی آنها بوده است. این اتفاق را می‌توان نشانه‌ای از ظرفیت بالا و توانمند دانش‌آموختگان ایرانی دانست اما نکته مهم آن است که اکنون به دلیل محدودیت‌های مالی و نبود بودجه کافی، دانشجویان و متخصصان در رشته‌های مختلف معدن و موارد مرتبط با آن فرصت حضور در مجامع بین‌المللی را از دست می‌دهند. بنابراین می‌توان با تخصیص بودجه‌ای مشخص برای انجام اموری از این دست، ضمن فراهم کردن شرایط برای حضور در مجامع بین‌المللی، زمینه را برای آشنا شدن با دانش روز و انتقال دانش فنی به کشور فراهم کرد و در نهایت بخش معدن کشور را به جایگاه واقعی‌اش در جهان رساند.
امید اصغری، عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره برگزاری سمپوزیوم بین‌المللیMPES۲۰۱۷ به صمت گفت: همواره کنفرانس MPES در چند سال گذشته در حال برگزاری بوده و مانند سایر کنفرانس‌های معدنی است.
وی با اشاره به اینکه خود ۱۰سال پیش در این کنفرانس مقاله ارائه کرده است، افزود: لازم به یادآوری است در این سمپوزیوم در سال‌های گذشته تعداد زیادی از متخصصان و دانشمندان ایرانی حضور داشتند. در این میان دکتر اصانلو نیز به دلیل اینکه هرساله مقاله ارائه کرده است امسال نیز به عنوان یکی از سخنرانان کلیدی ایراد سخنرانی خواهد کرد.
وی در ادامه صحبت‌هایش به برگزاری کنفرانس‌های تخصصی در حوزه معدن در ایران، اشاره و تاکید کرد: همواره در کنفرانس‌های مختلف بین‌المللی از استادان بنام ایران در حوزه معدن دعوت به عمل آمده و آنها به عنوان سخنرانان کلیدی حضور پیدا می‌کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره برگزاری این کنفرانس‌ها و اثر آن بر بخش معدن کشور گفت: حضور در کنفرانس‌های بین‌المللی منجر به تسهیل تعاملات و ارتباطات درباره مباحث علمی می‌شود. در این زمینه شاهدیم که بسیاری از کشورهای توسعه یافته و پیشرو در بخش معدن، به واحدهای دانشگاهی خود کمک می‌کنند و امکان حضور دانشجویان را در این کنفرانس‌ها فراهم خواهند کرد.
اصغری افزود: دانشجویان و متخصصان ایرانی نیز با حضور در این مجامع می‌توانند ضمن برقراری ارتباط با دیگر کشورها درباره تعاملات پژوهشی در آینده مذاکره کنند و ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند. از آن مهم‌تر در جریان اتفاقاتی که در فضای علمی تخصصی معدن دنیا رخ می‌دهد قرار می‌گیرند و آن را همچون کوله‌باری از دانش به ایران آورده و ضمن فعالیت روی آن، تزهای مختلف تحصیلات تکمیلی را در فضای جدید تعریف می‌کنند.
وی با بیان این مطلب در ادامه گفت: متاسفانه دانشگاه‌های ایران محدودیت‌های بودجه‌ای دارند و رفت‌وآمد استادان ایرانی به خارج از کشور یا دعوت از دانشمندان خارجی به ایران با محدودیت همراه است و کسانی که علاقه زیادی به این امر دارند حاضر هستند هزینه‌ها را خودشان متقبل شده و در این مجامع حضور پیدا کنند.
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است اگر محدودیت‌ها برطرف شود و دانشگاه‌ها تمهیدات بیشتری برای حضور استادان خود در مجامع خارج از کشور یا دعوت از آنها در ایران داشته باشند، منجر به توسعه و گسترش علم مهندسی معدن شده و از این طریق توانایی متخصصان معدنی ایران و ظرفیت‌های معدنی کشور به مجامع بین‌المللی معرفی خواهد شد.

 


انتقال دانش فنی با حضور در مجامع بین‌المللی

محمدرضا خالصی، دبیر انجمن مهندسی معدن ایران نیز حضور دانشمندان و متخصصان ایرانی را در گردهمایی‌های بین‌المللی همچون MPES فرصتی مغتنم دانست و اظهار کرد: اینکه سخنران کلیدی از ایران در کنفرانس‌های بین‌المللی حضور داشته باشد به ندرت اتفاق می‌افتد؛ بنابراین حضور دکتر اوصانلو به عنوان سخنران کلیدی در این کنفرانس باعث افتخار ما است.
وی درباره آثار حضور دانشمندان و متخصصان ایرانی در این کنفرانس‌ها در بخش معدن کشور گفت: انتقال دانش فنی تنها با خرید کالا انجام نمی‌شود بلکه این کار از طریق حضور در مجامع علمی، کارگاه‌های آموزشی، سخنرانی‌ها و.. انجام می‌شود.
به گفته خالصی، برای رسیدن به این هدف باید در مجامع علمی و صنعتی دنیا به طور جدی فعالیت کنیم زیرا در این صورت افزایش سطح دانش و تجربه متخصصان در بخش معدن ایران، حتی بر فروش کالا یا ارتباط اقتصادی اثرات مثبتی خواهد داشت.

 


حضور دکتر اصانلو در سمپوزیومMPES ۲۰۱۷

بیست و ششمین سمپوزیوم بین‌المللی MPES ۲۰۱۷ با محوریت روش‌های بهره‌برداری و نگهداری از تجهیزات معدنی با هدف تکامل و توسعه روش‌های نوین بهره‌برداری در معادن ۷ تا ۹ شهریور امسال برگزار می‌شود تا متخصصان و کارشناسان معدنی یک پلتفرم عالی برای صنایع معدنی ارائه کنند. برای تهیه این پلتفرم از نظر دانشگاهیان و نابغه‌های بخش معدن کشورهای مختلف استفاده می‌شود و کارشناسان در این سمپوزیوم بین‌المللی، دانش، ایده‌ها و راه‌حل‌های مربوط به معدنکاری خود را به اشتراک می‌گذارند.
MPES در واقع انجمنی برای بررسی و تبادل اطلاعات در مورد فناوری‌های جدید و نوظهور در زمینه مهندسی معدن و انتخاب تجهیزات در صنایع معدنی است. این سمپوزیوم بیشتر جنبه‌های مربوط به معادن سطحی و زیرزمینی را پوشش می‌دهد و مسائل و چالش‌های مربوط به روش‌های استخراج، انتخاب تجهیزات، بهره‌برداری و نگهداری از تجهیزات معدن، محیط معدن و... را رصد می‌کند. همواره کمیته بین‌المللی سمپوزیوم دانشگاه مهندسی لولئو سوئد برای مباحث مربوط به روش‌های بهره‌برداری، تعمیر و نگهداری تجهیزات معدنکاری و مکانیک سنگ از استادان دانشگاهی برتر دعوت می‌کند.
بر اساس این گزارش، یکی از سخنرانان کلیدی این سمپوزیوم، مرتضی اصانلو استاد تمام دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر است که قرار است همکاری‌های معدنی ایران و دنیا را تا سال ۲۰۳۷ بررسی کند. از دیگر سخنرانان این سمپوزیوم جان مسترم مدیرعامل LKAB سوئد است که ابعاد تغییر جهت در بازار مواد معدنی را بررسی می‌کند. LKAB گروه معدنی بین‌المللی است که در تولید مواد معدنی با فناوری بالا متمرکز است. او معتقد است پایداری در بازار برای کسب و کار در بخش معدن فاکتور مهمی به شمار می‌رود. سخنران دیگر Jesus Retuerto Espiritu است که مدیرعامل کارخانه استخراج معدنی اطلس کوپکو سوئد به شمار می‌رود و در سمپوزیوم قرار است در زمینه استانداردسازی و بهترین روش‌ها در عملیات کارگاه‌های معدنی صحبت کند. او دانش‌آموخته مهندسی مکانیک از دانشگاه ملی مهندسی پرو است و ۳۰ سال تجربه مدیریت تعمیر و نگهداری تجهیزات معدنی دارد.
پروفسور لنا آبراهامسون استاد دانشگاه فناوری لولئو سوئد سخنران دیگر سمپوزیوم بین‌المللی MPES ۲۰۱۷ است که در زمینه محیط کسب و کار جذاب و پایدار در بخش معدن مباحثی مطرح خواهد کرد. آبراهامسون استاد ریاست علوم انسانی در دانشگاه لولئو است. پژوهش‌های او در زمینه تحولات بخش تولید، بهداشت و ایمنی و مسائل جنسیتی در شرکت‌های صنعتی است. او امروز در چندین پروژه معدنکاری و توسعه پایدار فعال است. همچنین عضو شورای مشورتی اداره کار محیط‌زیست سوئد است.
سخنران دیگر، پروفسور کوتبرت موسینوینی رئیس دانشکده مهندسی معدن دانشگاه ویتواتزرند افریقای جنوبی است که درباره برنامه‌ریزی در بخش معدن و عوامل کاهش بهره‌وری معدنکاری صحبت خواهد کرد. زمینه‌های تمرکز او بهینه‌سازی و برنامه‌ریزی در معادن و ارزیابی مالی صنایع معدنی است.
سخنران دیگر استفان سندسترم مدیر شرکت فناوری معدنی Boliden AB است که مسئول فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای کسب و کار در معادن بولیدن سوئد است. پروفسور سوقومار باندپاداهی سخنران دیگر است که مدیر مرکز تحقیقات معدنکاری و محیط‌زیست در دانشگاه پلی تکنیک مراکش افریقاست. او در این سمپوزیوم درباره توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی شرکت‌های معدنی به عنوان یک پارادایم جدید در برنامه‌ریزی معدنی صحبت می‌کند. پروفسور ارلینگ نوردلند استاد مهندسی معدن و سنگ دانشگاه فناوری لولئو سوئد نیز در این همایش سخنرانی خواهد کرد و درباره استخراج سنگ از معادن عمیق اظهارنظر می‌کند. او دارای ۳۰ سال تجربه در زمینه مکانیک سنگ است. پروفسور ژنکی هو از موسسه مرمت زمین و بازسازی محیط‌زیست و دانشگاه علم و صنعت چین نیز در این سمپوزیوم حضور خواهد داشت و در زمینه نوآوری‌های بخش معدن و احیای معادن زغالسنگ زیرزمینی در چین صحبت خواهد کرد. او به دلیل پژوهشی در این زمینه در سال ۲۰۰۹م از انجمن ASMR (انجمن امریکایی معدنی) جایزه دریافت کرده است. بنا بر این گزارش، پروفسور گوردپ سینگ از گروه علوم و مهندسی محیط‌زیست موسسه فناوری هند (ISM) سخنران دیگر سمپوزیوم است که در زمینه توسعه معادن و مطالعه موردی منطقه معدنی گوا سخنرانی خواهد کرد. او در این سمپوزیوم با تجربه ۲۳ ساله دانشگاهی خود قرار است نتایج پژوهش‌های بسیار خود را در ابعاد زیست‌محیطی و آموزشی بخش معدن با دیگر بزرگان معادن دنیا به اشتراک بگذارد. سخنران دیگر پروفسور دیگو گالار از موسسه کسب‌وکار Tecnalia اسپانیاست که عنوان سخنرانی او روش‌های جدید معدنکاری است. پروفسور گالار در زمینه نظارت بر عملیات معدنکاری، تعمیر و نگهداری تجهیزات معدنی دانشگاه لولئ فعال است و در زمینه حمل‌ونقل معادن تجربه دارد. براساس این گزارش، رئیس کمیته فنی اجرایی سمپوزیوم MPES ۲۰۱۷ پروفسور بهزاد کردی، رئیس کمیته سازماندهی پروفسور جنی گربرگ و رئیس کمیته اجرایی الکساندرا لود سیپولا است. محورهای سخنرانی این سمپوزیوم، مطالعات امکان‌سنجی اقتصادی و فنی، برآورد ذخایر، مطالعات موردی توسعه معدن، طراحی، برنامه‌ریزی و بهینه‌سازی معادن سطحی و زیرزمینی (انتقال از سطح به معدن زیرزمینی)، حفاری، انفجار، تونل‌زنی و مهندسی عمران، تجهیزات بارگیری مواد جدید و نوآورانه، انتخاب تجهیزات معدن، اتوماسیون معدن و فناوری اطلاعات، اینترنت صنعتی، تعمیر و نگهداری و مدیریت تولید برای معادن، بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست، مکانیک سنگ و کاربرد ژئوتکنیکی، تحقیق و توسعه برای بهبود سلامت، ایمنی و بهره‌وری در معادن، مسائل محیط‌زیست در معدن سطحی و زیرزمینی فلزات، زغال سنگ، اورانیوم، مواد معدنی صنعتی، کنترل فاضلاب از مواد معدنی، متالورژی و شیمیایی، قابلیت اطمینان از ساختارهای محفظه زباله، فرآوری مواد معدنی، بازیافت، دفع و سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی (GIS) و سنجش از دور خواهد بود. مقالات
ارائه شده در این زمینه مورد بررسی قرار می‌گیرند و شرکت‌های معدنی و دانشگاهیان بخش معدن از آن استفاده خواهند کرد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده