تاریخ: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۵۲
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۵۷۷۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
صدای سهامدار این بار از عسلویه؛

حقوقی‌ها نفس «جم» را بریدند

می متالز - سهام شرکت پتروشیمی جم حرکت لاک پشتی دارد که شاید یکی از دلایل آن را بتوان در عرضه‌های شدید حقوقی‌ها جستجو کرد.
حقوقی‌ها نفس «جم» را بریدند

به گزارش می متالز، یکی از سهم‌های بازار سرمایه که عملکرد آن اصلا به مذاق سهامداران آن خوش نیامده، «پتروشیمی جم» با نماد «جم» است.

«جم» از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه تنها بازدهی بسیار اندک ۲۳ درصدی را به ثبت رسانده؛ در حالی که شاخص کل بورس تهران با رکوردشکنی‌های مداوم، ۶۹ درصد رشد داشته است.

همان‌گونه که در تصویر ذیل مشاهده می‌کنید، بازدهی سالانه «جم» در مقایسه با شاخص کل بورس تهران، در اغلب سال‌ها در موضع ضعف قرار داشته و نتوانسته حداقل‌ها را برای سهامداران خود فراهم کند. در سال ۹۲ که شاخص کل رشد ۱۰۸ درصدی را تجربه کرد، «جم» فقط ۲۵ درصد بر قیمت هر سهم خود افزود و ظاهرا این اتفاق در سال جاری نیز در حال رخ دادن است.

به طور کلی، در هیچ سالی این شرکت نتوانست رقم چندان قابل توجهی را در مقابل بازدهی سهام خود بنشاند و حتی در سال‌های ۹۳ و ۹۵ متحمل زیان و افت قیمت نیز شد.

به عبارتی بهتر، سهام این شرکت پتروشیمی حرکت لاک پشتی دارد که شاید یکی از دلایل آن را بتوان در عرضه‌های شدید حقوقی جستجو کرد.

نگاهی به معاملات حقوقی‌ها از ابتدای سال جاری تا آخرین روز شهریور ماه نشان از این دارد که حقوقی‌ها بیش از آن که خریدار «جم» باشند، در قامت فروشنده ظاهر شده اند و به گفته سهامداران، مجالی برای صعود نذاشته‌اند و با عرضه‌های خود جلوی رشد قیمت سهم را گرفته اند.

در مدت یاد شده نزدیک به ۱۴۸ میلیارد ریال از سهام «جم» از حقوقی‌ها به حقیقی‌ها واگذار شد.

همان‌طور که در نمودار ذیل مشاهده می‌کنید، تقریبا می‌توان گفت هر زمان که سهم فاز صعودی به خود گرفته، حقوقی‌ها با عرضه‌های سنگین مجالی برای رشد باقی نگذاشتند و عطش خریداران را خواباندند.

با این اوصاف، به نظر می‌رسد گلایه سهامداران «جم» چندان بی مورد نیست و حقوقی‌ها بهتر از این می‌توانستند نسبت به روند این سهم رفتار کنند.

عناوین برگزیده