تاریخ: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۵۷
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۵۸۰۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با رای نمایندگان صورت گرفت؛

موافقت نمایندگان با تشکلیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی

می متالز - نمایندگان مجلس در جلسه امروز با تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی موافقت کردند.
موافقت نمایندگان با تشکلیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی

به گزارش می متالز، طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی در دستور کار امروز مجلس قرار داشت که بعد از صحبت نمایندگان موافق و مخالف، کلیات این طرح به رای گذاشته شد.

از مجموع 223 نماینده حاضر در صحن مجلس، 132 نماینده به این طرح رای دادند. همچنین 78 نماینده رای مخالف و هشت نماینده رای ممتنع دادند.

هادی قوامی نماینده اسفراین هم در موافقت با تشکیل این وزارتخانه، تنظیم بازار و کنترل قیمت ها را ضروری دانست و گفت: امروز شاهد مشکلاتی در بخش تنظیم بازرگانی و کنترل قیمت ها هستیم.
وی افزود: با تشکیل این وزارتخانه وضعیت بهتری از نظر قیمت ها خواهیم داشت ولی امروز ما از نظر قیمت ها مشکل داریم.
محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان در مجلس در موافقت با این طرح، بی سر و سامانی در بازار تولید و توزیع را اشاره کرد و افزود: بخش تولید و تجارت و بازرگانی 2 تخصص متفاوت است و نمی توان افرادی پیدا کرد که هر دو تخصص را با هم داشته باشد.
وی با بیان اینکه این تفکیک هزینه مالی نخواهد داشت، تصریح کرد: در همه دنیا بخش تولید را از بازرگانی جدا می کنند. تشکیل این وزارتخانه از نظر عقلانی، منطقی و علمی نیاز است.

احمد علی نماینده زابل هم بعنوان آخرین موافق این طرح گفت: بازرگانی یک علم و تخصص و فرابخشی است. چرا باید امور بازرگانی کشور را در ذیل وزارتخانه ای قرار دهیم که وزیر آن هر کسی باشد، آن را در اولویت قرار ندهد.
وی با بیان اینکه مسائل بازرگانی در کشور متولی ندارد، افزود: مشکلات واردات در کشور تشکیل وزارت بازرگانی نیست. مشکل واردات ارز دولتی و 4200 تومانی است.
رئیس کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه باید به این موضوع بعنوان یک موضوع تخصصی نگاه کنیم، افزود: بدون توسعه تجارت نمی توانیم بخش کشاورزی را توسعه دهیم.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی دلایل مخالفت کمیسیون با این طرح را تشریح کرد و گفت: تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت، کمکی به حل مشکلات نمی کند و باعث به خطر افتادن دستاوردهای تولید در کشور می شود.
وی با بیان اینکه کشورهای موفق وزارت بازرگانی مستقل ندارند، گفت: مشکل فعلی کشور، مشکل تهیه و توزیع نیست، بلکه مشکل قیمت هاست.
نماینده دولت گفت: تشکیل این وزارتخانه، به معنای تشکیل وزارت بازرگانی سابق نیست بلکه وزارت تجارت و خدمات بازرگانی تشکیل خواهد شد.

کمیسیون اجتماعی مجلس هم با تصویب این طرح موافقت کرده بود.

عناوین برگزیده