تاریخ: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۴۱
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۵۸۳۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فرجام استیضاح دونالد ترامپ

می متالز - با این حال، درفضای به شدت قطبی شده امریکا، همراهی تعدادی از جمهوریخواهان با اقلیت دموکرات سنا برای برکناری یک رئیس جمهوری هم حزبی بسیارغیرمحتمل به نظر می رسد؛ مگراین که در روند تحقیقات، موارد غیر قابل کتمال از تخلفات ترامپ و به شدت خطرناک علیه امنیت ملی امریکا به دست آید.
فرجام استیضاح دونالد ترامپ

به گزارش می متالز، سرانجام پس از ماه ها بحث و تردید، مجلس نمایندگان آمریکا رسما روند استیضاح دونالد ترامپ، رییس جمهوری این کشور را آغاز کرد. نانسی پلوسی ، رییس مجلس نمایندگان با متهم کردن دونالد ترامپ به سواستفاده از قدرت و تلاش برای واداشتن یک کشورخارجی به منظوردخالت درانتخابات 2020 گفت: تحقیقات برای استیضاح رئیس جمهوری آمریکا رسما شروع شده است.

ترامپ متهم است در تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، وی را تحت فشار قرارداده است تا درمورد فعالیت های پسر جو بایدن، معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا و از نامزدهای جدی دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری 2020 تحقیق کند. گفته می شود ترامپ امیدوار بوده است با یافتن مواردی از تخلفات مالی و تجاری هانتر بایدن پسر جو بایدن، رقیب احتمالی خود درانتخابات سال آینده ریاست جمهوری را به چالش بکشد. همچنین شواهدی وجود دارد که ترامپ یک هفته پیش از تماس تلفنی با زلنسکی، پرداخت وام به دولت اوکراین را متوقف کرد تا کی یف را برای همکاری تحت فشار قرار دهد. این مکالمه در حضور یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا انجام گرفت و گزارش این شخص، رسوایی بزرگی را برای رئیس جمهوری امریکا رقم زد.

البته دونالد ترامپ به کرات هرگونه درخواست سیاسی از همتای اوکراینی خود برای افشاگری علیه بایدن را تکذیب کرده است. با این حال، این اظهارات، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا قانع نکرد و در نهایت موضوع آغاز روند استیضاح رئیس جمهوری به تصویب رسید.

اکنون کاخ سفید و مدیراطلاعات ملی آمریکا، عالی ترین نهاد اطلاعاتی در این کشور ملزم هستند متن کامل مکالمه جنجالی ترامپ و زلنسکی را دراختیار کنگره قراردهند. براساس گزارش مقام امنیتی حاضر دراتاق رئیس جمهوری آمریکا، ترامپ خواسته غیر معمول را از همتای اوکراینی خود مطرح کرده است که اگر صحت آن به اثبات برسد، مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات ها به احتمال قریب به یقیین به برگزاری دادگاه علیه رئیس جمهوری در سنا رای خواهد داد. دراین صورت و بر اساس روند پیش بینی شده درقانون اساسی آمریکا، ترامپ درسنا محاکمه خواهد شد و اگر دوسوم سناتورها به گناهکار بودن وی رای دهند، رئیس جمهوری آمریکا برکنارخواهد شد.

با این حال، درفضای به شدت قطبی شده آمریکا، همراهی تعدادی از جمهوریخواهان با اقلیت دموکرات سنا برای برکناری یک رئیس جمهوری هم حزبی بسیارغیرمحتمل به نظر می رسد؛ مگراین که در روند تحقیقات، موارد غیر قابل کتمال از تخلفات ترامپ و به شدت خطرناک علیه امنیت ملی آمریکا به دست آید.

از آنجا که این رسوایی از سوی یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا کلید خورده است، انتظار می رود در آینده موارد بیشتری از درز اطلاعات از سوی جامعه اطلاعاتی آمریکا علیه ترامپ در اختیار اعضای کنگره و افکار عمومی این کشور قرار گیرد. جنگی که دو سال و نیم پیش پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات 2016 میان رئیس جمهوری منتخب و جامعه اطلاعاتی آمریکا آغاز شد، اکنون رییس جمهوری این کشور را درمعرض برکناری قرار داده است که سرانجام آن را جدال های سیاسی - حزبی درکنگره تعیین خواهد کرد.    

عناوین برگزیده