تاریخ: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۵۹
بازدید: ۲۱۲۷
کد خبر: ۵۹۱۷۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس:

کارخانه کک طبس در انتظار بهره‌برداری رسمی است

می متالز - با گذشت ۷سال از آغاز عملیات اجرایی پروژه کارخانه کک طبس به عنوان یکی از صنایع جوار معدنی قطب زغال‌سنگ کشور به واسطه پایان عملیات اجرایی آن، همه امیدها به این بسته شده که این کارخانه در یکی از مناسبت‌های مهم با حضور مسئولان ارشد کشوری به بهره‌برداری برسد.
کارخانه کک طبس در انتظار بهره‌برداری رسمی است

به گزارش می متالز، طبس به عنوان قطب زغال‌سنگ ایران یاد می‌شود که در ۳۰هزار کیلومتر مربع از فضای این نقطه جغرافیایی ۷۶درصد این ذخیره معدنی کشور جای گرفته است.
این منطقه با بیش از ۶میلیارد تن ذخیره معدنی زغال‌سنگ از نوع کک‌شو و حرارتی، یکی از غنی‌ترین و بزرگ‌ترین مناطق زغالی کشور به شمار می‌آید، به طوری که زغال کک‌شو را می‌توان در مناطقی مانند پروده، نایبند و زغال‌سنگ حرارتی یا آنتراسیت در مناطقی مانند مزینو و آبدوغی یافت.
این شهرستان بزرگ‌ترین تولیدکننده زغال‌سنگ ایران است، به طوری که سال گذشته ۲میلیون و ۳۰۰هزار تن زغال‌سنگ و یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تن کنسانتره در طبس تولید شد.

 

۷سال وعده و وعید

آن‌طور که در مصاحبه‌های مدیران مربوط با رسانه‌های خراسان جنوبی پیداست بارها خبر بهره‌برداری از این کارخانه به مناسبت‌های مختلف با حضور مسئولان و مقامات دولتی داده شده است.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس ۲۵تیر ۹۶ در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های استان، اعلام کرد: این کارخانه آماده بهره‌برداری است و زغال پیش‌گرم آن آماده شده ‌است. دوره پیش‌گرم آن نیز حدود ۷۵روز طول می‌کشد و در نیمه نخست مرداد بهره‌برداری می‌شود که در تاریخ یادشده خبری از گشایش این کارخانه نشد.
۲۱ فروردین سال گذشته نیز فرماندار وقت طبس در شورای اداری استان خراسان جنوبی مطرح کرد: کارخانه کک‌سازی طبس پس از گذشت سال‌ها در مرحله اجرای قرارداد با پیمانکار بوده و امید است اوایل سال ۹۷ به مرحله بهره‌برداری برسد که متاسفانه باز هم چشم‌ها به این کارخانه گره خورد!
۱۵ بهمن سال گذشته، استاندار خراسان جنوبی به شهرستان طبس سفر کرد و رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس، گفت: کارخانه کک طبس با ۳هزار میلیارد ریال اعتبار در آستانه بهره‌برداری رسمی است.

 

نیاز شدید کشور به زغال‌سنگ

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس تعداد شرکت‌های فعال زغالی شهرستان طبس را ۲۰شرکت با فعالیت بیش از ۵هزار نفر اعلام کرد و گفت: عمده خروجی فرآورده‌های زغالی در کارخانه‌های کک‌سازی استفاده می‌شود.
محمود زارع‌نیا با تاکید بر اینکه کشور به شدت به زغال‌سنگ به عنوان اصلی‌ترین چرخه فعالیت صنعتی کشور که همان تولید فولاد است، وابسته است به روند کند ۲پروژه مهم شهرستان طبس، اشاره کرد و توضیح داد: ۲پروژه نیروگاه حرارتی و تجهیز و توسعه پروده چهار به کندی پیش می‌رود.
وی بیان کرد: پروژه نیروگاه حرارتی به‌وسیله فاینانس تأمین و فاینانس پروژه نیروگاه حرارتی پس از طی مراحل مختلف از جمله پذیرش عاملیت از سوی یکی از بانک‌ها و مصوبه‌های شورای اقتصاد به دلایل بسیاری از جمله تشدید تحریم‌ها و کمبود نقدینگی عملیاتی نشد.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس اضافه کرد: فاینانس پروژه پروده چهار، نهایی و پس از آن مجری و پیمانکار پروژه انتخاب شد. با اینکه این پروژه در اختیار ایمیدرو است، روند کار به دلیل شرایط تحریم و... با کندی پیش می‌رود.
زارع‌نیا با تاکید بر اینکه اولویت اصلی پس از استخراج، فرآوری زغال‌سنگ است، اعلام کرد: این اداره مجوز کارخانه تولید پی‌وی‌سی از کک را صادر کرده اما هنوز سرمایه‌گذاران به نتیجه نرسیده‌اند تا زمینه ساخت آن را فراهم کنند.

 

راه‌اندازی با یک سوم ظرفیت

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس با بیان اینکه کارخانه کک با یک‌سوم ظرفیت راه‌اندازی شده و ۲باتری آن فعال هستند، افزود: هم‌اکنون ۲۱۲نفر در این کارخانه مشغول کار هستند.
زارع‌نیا درباره بهره‌برداری از این کارخانه، مطرح کرد: با توجه به اینکه این پروژه یکی از پروژه‌های ملی به شمار می‌رود و جزو پروژه‌های سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استان خراسان جنوبی است، قرار بود با حضور یک مسئول مهم و ارشد کشوری بهره‌برداری شود.
وی ظرفیت کارخانه کک طبس را ۴۵۰هزار تن، اعلام و مطرح کرد: از ۶باتری کارخانه فقط ۲باتری فعال هستند و امیدواریم با تامین مواد اولیه و زغال و رفع برخی مسائل و مشکلات، باتری‌های دیگر را فعال و با ظرفیت بیشتر کار کنیم. رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس درباره زمان بهره‌برداری از این پروژه و تصمیم‌های گرفته شده، تبیین کرد: گذر زمان خللی در فعالیت کارخانه که باعث نقص عملکردی شود ایجاد نمی‌کند چراکه هم‌اکنون با حضور مسئولان ارشد، کارخانه آماده بهره‌برداری است.
زارع‌نیا درباره آخرین تصمیم‌های گرفته شده برای کارخانه کک طبس، اعلام کرد: تصمیم گرفته شده که این کارخانه با حضور رئیس‌جمهوری یا معاون اول وی بهره‌‌برداری شود. هنوز زمان‌بندی دقیقی اعلام نشده اما در برنامه قرار دارد و صرف بهره‌برداری با حضور یک مسئول رده پایین‌تر نیست چون یک پروژه ملی است که پس از چندین سال به استخراج رسیده است.

عناوین برگزیده