تاریخ: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۳۵
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۵۹۳۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
خدابخشی مطرح کرد:

مخالفت کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تشکیل بانک فرهنگیان

می متالز - سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از مخالفت کمیسیون متبوعش با تشکیل بانک فرهنگیان خبر داد.
مخالفت کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تشکیل بانک فرهنگیان

به گزارش می متالز، محمد خدابخشی سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در تشریح نشست امروز (دوشنبه 8 مهر ماه) کمیسیون متبوع خود به حضور وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرورش و معاونان آنها در این جلسه اشاره کرد.

 

کلیات طرح یک فوریتی اصلاح قانون حمایت از توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی تصویب شد

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی افزود: نخستین دستور کار کمیسیون بررسی طرح یک فوریتی اصلاح قانون حمایت از توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با حضور آقای شریعتمداری بود، که کلیات این طرح پس از بحث و بررسی مصوب شد.

وی اظهار کرد: در جلسه امروز درباره اعتبارات باقی مانده مربوط به قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری تصمیم گیری شد؛ در واقع درباره سه دهم میلیارد دلار (معادل سیصد میلیون دلار) باقی مانده از منابع این قانون که تلفیق آن با منابع بانکی، اعتباری حدود 5 هزار میلیارد تومان ایجاد می‌کند، تصمیم گیری شد.

وی با بیان اینکه نرخ سود تسهیلات قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری به دلیل رشد نرخ تورم در یک سال اخیر از 6 درصد به 9 درصد افزایش پیدا کرد، اظهار کرد: دوره بازگشت سپرده گذاری تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری به مدت سه سال به تعویق افتاد، به این معنا که از بازپرداخت منابع مربوطه، به مدت سه سال برای پرداخت تسهیلات استفاده خواهد شد، که این مبلغ در کنار سیصد میلیون دلار باقی مانده از قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری رقم قابل توجهی می‌شود.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به ویژگی های طرح یک فوریتی اصلاح قانون حمایت از توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری اشاره کرد و یادآور شد: اقدامات توسعه‌ای برای تقویت کسب و کار در قالب طرح‌هایی مانند توسعه بازار، آموزش، انتقال فن‌آوری و... از جمله  ویژگی‌های طرح یک فوریتی اصلاح قانون حمایت از توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری است، همچنین دولت باید هزینه‌های مربوطه را در روستاها پرداخت کند.

وی همچنین ادامه داد: در طرح یک فوریتی اصلاح قانون حمایت از توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری از ظرفیت نهادهای عمومی غیردولتی مانند بنیاد برکت، کمیته امداد امام خمینی(ره) و... برای کمک به تسهیل گری به جای اعطای وام نیز استفاده می شود.

 

استفاده از ظرفیت صندوق‌های ضمانت برای اعطای تسهیلات به روستاییان

خدابخشی تصریح کرد: تامین ضامن یکی از مشکلات روستاییان برای دریافت وام است که برای رفع این مشکل مقرر شد؛ از صندوق های ضمانت در اعطای تسهیلات به روستاییان استفاده شود.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: دومین دستورکار کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه رسیدگی به طرح تنظیم بخشی از مقررات اداری - مالی آموزش و پرورش بود.

وی ادامه داد: طرح تنظیم بخشی از مقررات اداری - مالی آموزش و پرورش با حضور آقای حاجی میرزایی بررسی شد؛ براساس دلایل مرکز پژوهش‌های مجلس، دیوان محاسبات و بانک مرکزی پس از بحث و بررسی ماده 3 طرح مذکور تصویب نشد. در ماده 3 آمده است؛ صندوق ذخیره فرهنگیان می تواند با هماهنگی بانک مرکزی جمهوری اسلامی و براساس ضوابط و قوانین و با استفاده از منابع و امکانات صندوق نسبت به تاسیس بانک فرهنگیان اقدام کند.

وی در تشریح علت مخالفت کمیسیون برنامه، بودجه و محاسابات با تشکیل بانک فرهنگیان، توضیح داد: تشکیل بانک فرهنگیان با سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و برخی از احکام قانون برنامه ششم توسعه مغایرت دارد چراکه در این قوانین دولت مکلف شده ساختار و تشکیلات خود را کاهش دهد.

خدابخشی با بیان اینکه بانک عامل برای دستگاه ها و وزارتخانه ها باید بانک دولتی باشد، افزود: تشکیل بانک فرهنگیان به عنوان بانک دولتی امکان پذیر نیست چراکه براساس قوانین ایجاد تشکیلات جدید ممنوع است. صندوق ذخیره فرهنگیان می تواند راسا برای تشکیل بانک غیر دولتی فرهنگیان اقدامات لازم را آغاز کند که این امر به مصوبه مجلس نیازی ندارد.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پایان اضافه کرد: ماده 5 طرح تنظیم بخشی از مقررات اداری - مالی آموزش و پرورش در جلسه امروز تصویب شد. براساس این ماده؛ تبصره ذیل ماده 18 قانون الحاق 4 تبصره به ماده 18 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش مصوب 31 اردیبهشت 79 ابقاء و تبصره های ذیل ماده 5 قانون ساماندهی حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 25 اردیبهشت 87 لغو می شود. همچنین عبارت "تا" از ابتدای بند 3 ماده 13 قانون شوراهای آموزش و پرورش مصوب 26 دی 72حذف شده و 3 درصد جایگزین آن شد.

عناوین برگزیده