تاریخ: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۰۴
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۶۰۲۱۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
داریوش اسماعیلی در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

نظام مهندسی معدن ‌بازوی مشورتی دولت می‌شود

می متالز - نشست خبری و مطبوعاتی داریوش اسماعیلی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران درباره مسائل مختلف مربوط به طرح‌های نوین استخراج و اکتشاف معادن، رتبه‌بندی معادن، طرح‌های جدید علمی و پژوهشی معادن و همچنین اهداف برگزاری هشتمین همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران، روز سه‌شنبه، ۹مهر با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف دیداری و نوشتاری برگزار شد.
نظام مهندسی معدن ‌بازوی مشورتی دولت می‌شود

۳ اقدام مهم نظام مهندسی معدن

به گزارش می متالز، داریوش اسماعیلی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور با اشاره به ۳محور اصلی سازمان نظام مهندسی اظهار کرد: صیانت از مواد معدنی با تدوین و بروزرسانی نظام‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌ها و همچنین هوشمندسازی سازمان از دیگر موارد مورد توجه سازمان است.
 از اقدامات انجام شده این است که تا اواخر آذر ۵نمونه از فرآیندهای اصلی را به شکل هوشمند در ۴استان به شکل نمونه آزمایشی ارائه می‌دهیم. در این روند، ارباب رجوع فقط به‌وسیله شبکه آنلاین برای ارجاع کار، پروانه اشتغال و... وارد می‌شود. دیگر محور اصلی سازمان نظام مهندسی معدن، تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی بوده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور با بیان اینکه ۳۵درصد تمرکز سازمان نظام مهندسی بر جذب سرمایه‌گذار در بخش معدن و صنایع معدنی است، خاطرنشان کرد: امروز جدی‌ترین مشکل اقتصادی کشور نقدینگی است. بیش از ۲۰۰۰هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود در کشور، به هر سمتی برود اقتصاد را تغییر می‌دهد. بخش قابل توجه این سرمایه می‌تواند جذب معدن و صنایع معدنی شود، به همین دلیل یکی از محورهای اصلی برنامه‌های ما جذب سرمایه‌گذاری است.
اسماعیلی به تفاهمنامه همکاری سازمان نظام مهندسی با ایمیدرو اشاره کرد و گفت: این تفاهمنامه شامل ۳بخش آموزش، پژوهش و سرمایه‌گذاری است. در بخش آموزش قرارداد بسته‌ایم که به دنبال آن ۶۰۰دوره آموزشی برای معادن بخش خصوصی در حال برگزاری است. در زمینه پژوهش، زمینه‌های قراردادی فراهم شده است و در بخش جذب سرمایه‌گذار هم ۲قرارداد بزرگ را آماده کرده‌ایم که مبلغ آن افزون بر ۹میلیارد تومان است.
او درباره موضوع قراردادها خاطرنشان کرد: بر محروم‌ترین استان یعنی سیستان و بلوچستان تمرکز می‌کنیم که فرصت‌ها و مزیت‌ها را بررسی کنیم و موارد مطالعه شده را در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهیم. قرارداد دیگر، آینده‌پژوهی مواد معدنی است و اینکه چه موادی در آینده مورد نیاز است و بازار وضعیت مواد معدنی در داخل و خارج چگونه است.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور با اشاره به برگزاری هشتمین نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران (ماینکس) و هشتمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی مواد و متالورژی (ای‌مت) گفت: این نمایشگاه بین‌المللی به شکل مشترک با همکاری سازمان نظام مهندسی و انجمن متالورژی و ریخته‌گری برگزار می‌شود.
او مهم‌ترین هدف برگزاری این نمایشگاه را جذب سرمایه‌گذار در بخش معدن دانست و گفت: سرمایه‌گذاران را تشویق به سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی می‌کنیم. در این نمایشگاه سرمایه‌گذاران و بخش‌های معدنی باید بتوانند با یکدیگر ملاقات‌ کرده و ارتباط برقرار کنند.
اسماعیلی ادامه داد: با همکاری شرکت همایش پارس از ۱۵مهر به مدت ۳روز نمایشگاه را برگزار می‌کنیم. در این نمایشگاه بین‌المللی بیش از ۱۸کشور از جمله ایتالیا، آلمان، روسیه، ترکیه، چین، کره، ژاپن و کانادا اعلام حضور کرده‌اند. برخی به‌طور مستقیم حضور پیدا می‌کنند و برخی به‌وسیله نماینده‌های انحصاری خود شرکت می‌کنند. به این ترتیب قرار است که هیات‌های اقتصادی، حضور فعالی در این نمایشگاه داشته باشند.
زمینه‌هایی نیز فراهم شده که با چند کشور به‌طور مستقیم مذاکره کنیم و تفاهمنامه‌هایی امضا شوند. او تاکید کرد: به زودی دفترچه‌های سرمایه‌گذاری را به دو زبان فارسی و انگلیسی و نتیجه قراردادهایی که با ایمیدرو داریم را آماده و عرضه می‌کنیم.

 

پیشنهاد بازنگری در طرح‌های جامع مواد معدنی

اسماعیلی در این نشست خبری درباره مباحثی که ۲روز گذشته در جلسه با اسحاق جهانگیری داشتند، گفت: راهکارها و راه‌حل‌هایی که معدن بتواند نقش خود را در اقتصاد کشور ایفا کند و همچنین توانمندی‌های سازمان نظام مهندسی معدن از مباحثی بود که در این جلسه مورد توجه قرار گرفت.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور با بیان اینکه قرار شد سازمان نظام مهندسی معدن به عنوان شورای مشورتی بخش معدن و صنایع معدنی مطرح باشد، اظهار کرد: قرار شد سازمان نظام مهندسی برای اعلام نظر درباره مسائل معدنی و صنایع معدنی به کمیسیون‌های مرتبط دولت دعوت شود و به عنوان نظر مشورتی از این سازمان استفاده کنند.
همچنین نمایندگان سازمان‌های نظام مهندسی معدن استان‌های سراسر کشور در شوراها و کارگروه‌های مختلف استان‌ها دعوت شوند تا از نظر آنها هم بهره گرفته شود. او ادامه داد: مورد دیگر اینکه مشخص شد سازمان نظام مهندسی معدن، حوزه فعالیت خود را گسترش و در وزارتخانه‌هایی مثل نفت و نیرو، فعالیت‌های مرتبط با بخش زمین‌شناسی را توسعه دهد.
اسماعیلی درباره تاکید معاون اول رئیس‌جمهوری درباره رعایت ایمنی در معادن گفت: ایشان تاکید کرد که برای رعایت ایمنی به هیچ وجه کوتاه نیاییم و اگر لازم شد هرگونه فشاری به وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد شود تا ایمنی و مسائل زیست‌محیطی به طور جدی رعایت شود.
او با انتقاد از بخشنامه‌های متضاد سازمان‌های مختلف گفت: پیشنهاد سازمان نظام مهندسی این بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت با سازمان‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی، بخش‌های مشترک مرتبط با بخش معدن را صادر کنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور همچنین درباره مهم‌ترین مباحث مطرح شده در جلسه با وزیر صنعت، معدن و تجارت، به روزگار معدن گفت: مهم‌ترین بحثی که با آقای رحمانی داشتیم تشکیل شورای‌عالی معادن است. در این جلسه ضمن معرفی توانمندی‌های سازمان نظام مهندسی معدن، اعلام آمادگی کردیم در بخش‌هایی به وزارت صنعت، معدن و تجارت کمک کنیم و مسائل و مشکلات بخش معدن کشور را به اطلاع وزیر و معاونان او برسانیم.
او ادامه داد: سازمان نظام مهندسی معدن به عنوان دبیرخانه و رئیس سازمان به عنوان دبیر شورای مشورتی بخش معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص شدند. ما به عنوان دبیرخانه، جلسه‌های ماهیانه‌ای را برگزار می‌کنیم. تشکل‌های مختلف معدنی همراه با معاونان، وزیر و اگر لازم بود نمایندگان مجلس حاضر می‌شوند تا به عنوان شورای مشورتی بخش معدن و صنایع معدنی کار کنیم.
اسماعیلی با بیان اینکه تشکیل شورای مشورتی بخش معدن و صنایع معدنی خبر خوبی برای فعالان معدنی است، گفت: این خبر خوب، نقطه امیدی برای معدنکاران است که بتوانند مسائل خود را به وسیله شورا حل کنند و اجرای نقشه راه معدن را مطالبه‌گر باشند. در این جلسه از معاونان و مدیران مختلف وزارتخانه پرسیده می‌شود که نقشه راه معدن به کجا رسیده و نتایج آن به شخص وزیر اعلام می‌شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن درباره تفاوت شورای مشورتی بخش معدن و صنایع معدنی با شورای‌عالی معادن بیان کرد: شورای‌عالی معادن، تصمیم‌گیر است اما مشورتی نیست. محدوده‌های بهره‌برداری، حریم‌ها، اختلاف‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان را با ترکیب ۱۱نفر مشخص می‌کنند اما همانطور که گفته شد شورای مشورتی با ترکیب تشکل‌های مختلف معدنی کارکرد متفاوتی دارد.
او درباره دستاورد دیگر جلسه با رضا رحمانی گفت: اعلام شد تمام کارهایی که سازمان نظام مهندسی معدن قادر به انجام آن باشد را به این سازمان واگذار می‌کنند. مورد دیگر اینکه قرار شد طرح‌های بزرگ موجود در کشور مثل فولاد، زغال‌سنگ و مس را سازمان نظام مهندسی مرور کند. در صورت نیاز پیشنهاد بازنگری می‌دهیم و در غیر این صورت پیش‌نویس اولیه را برای تصویب ارائه می‌دهیم.

عناوین برگزیده