تاریخ: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۵۶
بازدید: ۲۱۸
کد خبر: ۶۲۰۲۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

ایران، کشوری در حال توسعه

می متالز - ششمین کنفرانس بین المللی زنجیره فولاد، نوآوری و فرصت های پنهان استیل پرایس امروز 21 مهر ماه در هتل استقلال تهران برگزار شد.
ایران، کشوری در حال توسعه

به گزارش می متالز، بهرام سبحانی رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ششمین همایش استیل پرایس گفت: ایران از نظر میزان تولید فولاد رشد داشته و جایگاهش از رتبه 14 در سال 2014 به رتبه 10 در سال 2018 ارتقا یافته است.

مصرف سرانه فولاد بطور میانگین 208 کیلوگرم، در خاورمیانه 202 کیلوگرم  و در حال حاضر در ایران 201 کیلوگرم است که این رقم قابل قبولی برای ما نیست. مصرف سرانه فولاد یکی از شاخصه های توسعه یافتگی است. کشورهایی که مصرف سرانه آن ها به زیر 100 کیلوگرم است جز کشورهای توسعه نیافته و کشورهایی که بین 100 تا 300 کیلوگرم مصرف سرانه دارند را در حال توسعه می دانند که رقم 201 برای ما قابل قبول نیست. رقم 5 میلیون تن پیشبینی شده در افق 1404 نشات گرفته از این موضوع است.

پیشبینی شده در 1404 بزرگترین قدرت اقتصادی منطقه خواهیم بود و رشد اقتصادی بالای 8% خواهیم داشت و به عنوان یک کشور توسعه یافته مصرف سرانه ما به 350 خواهد رسید.

سبحانی گفت: در آینده 32 میلیون تن مصرف داخلی و 20 میلیون تن صادرات خواهیم داشت. ما در 7 سال گذشته 72% رشد تولید داشتیم. در سال 97 میزان تولید ما به 24 میلیون و 670 هزار تن رسید. رشد 31 هزار درصدی در صادرات انواع شمش و اسلب داشتیم یعنی از 22 تن به 6 میلیون تن رسیده ایم.

سبحانی خاطر نشان کرد: واردات 99% کاهش داشته است این یعنی ما از یک واردکننده مطلق به یک صادرکننده مطلق رسیده ایم.

وی افزود: یکی از کارهای انجمن فولاد رونمایی از توازن یا عدم توازن طرح ها و مصرف ها بود که سعی کردیم عدم توازن ها بررسی و برطرف گردد که این امر موجب رونمایی اطلس توسط خداداد غریب پور شد. برای بومی سازی از طریق مهندسی معکوس و مرتبط کردن تامین کنندگان و سازندگان با واحدهای زنجیره فولاد با حدود 200 نفر جلسه کارشناسی گذاشته شد که با کمک مدیران مربوطه و فولادسازی ها موجب شد در دی ماه سال گذشته در برج میلاد تهران نمایشگاه بومی سازی را داشته باشیم. در این نمایشگاه بیش از 130 تفاهمنامه فولادی و معدنی امضا شد.

وی ادامه داد: یک بانک اطلاعاتی جامع و هوشمند تهیه شد که تمام سازندگان تجهیزات بتوانند اطلاعات خود را در سایت قرار دهند تا تمام مصرف کنندگان به تجهیزات دسترسی داشته و نیاز خود را برطرف کنند.

به گفته سبحانی: در هفته های آینده سامانه جامع بومی سازی رونمایی می شود.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده