تاریخ: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۱۴
بازدید: ۳۸۲
کد خبر: ۶۳۸۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

زمستان سرد در انتظار بازار خودرو

می متالز - هرسال در شهریور به واسطه آخرین دور سفرهای تابستانی بازار خودرو رونق می‌گرفت و امید به فروش چشمگیر در این ماه، فعالان این حوزه را از رکود پاییزه و زمستانه نمی‌ترساند اما امسال شرایط متفاوت بود و این بازار نیز مانند سایر بازارها از ابتدای سال با رکود مواجه شد و حتی عطش سفرهای تابستانه هم نتوانست آبی بر این خاکستر بپاشد.
زمستان سرد در انتظار بازار خودرو

به گزارش می متالز، ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای وارداتی از یک‌سو و نبود تقاضا برای خودروهای داخلی به واسطه قدرت خرید مصرف‌کنندگان و همچنین پیش‌فروش‌های خودروسازان از سوی دیگر، رمقی برای بازار خودرو باقی نگذاشته است. هرچند در بازه‌ای از زمان و به واسطه ممنوعیت واردات خودروهای خارجی، این‌دسته از خودروها افزایش قیمت‌های نجومی را تجربه کردند اما این روند سودی نصیب فروشندگان خودروهای وارداتی نکرد زیرا تقاضایی برای آن وجود نداشت. حال با نزدیک شدن به آخرین روزهای تابستان، بررسی روند قیمت‌ها نشان می‌دهد که بازار خودرو برخلاف نوسانات قیمتی در هفته‌های اخیر، تغییرات قیمتی چندانی را شاهد نبوده است. به گفته فعالان این حوزه پیش‌بینی‌ها حاکی از روند ثبات قیمت‌ها و حتی فروشی پایین‌تر از ثبات فعلی است و در نیمه دوم امسال باید در انتظار رکود عمیق‌تری در بازار خودرو باشیم.

 

ثبات قیمت‌ها در هفته‌های اخیر

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با اشاره به تغییر نیافتن قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی اظهار کرد: بررسی روند قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی نشان می‌دهد که هم‌اکنون هیچ تغییری را نسبت به هفته گذشته در این خودروها شاهد نبوده‌ایم.
به گفته وی، بازار نرخ خودروهای داخلی و وارداتی در هفته‌های گذشته با توجه به ادامه جریان افت تقاضا تاحدودی با ثبات قیمتی همراه شده است.
موتمنی در ادامه با اشاره به ثبات نرخ در بازار خودروهای وارداتی گفت: در هفته‌های گذشته به‌واسطه مسدود بودن سایت ثبت سفارش خودروها، قیمت‌ها در این بخش با افزایش مواجه شد اما پیش‌بینی می‌شود با رفع این مشکل و بازشدن دوباره این سایت، در هفته‌های آینده شاهد ریزش قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی باشیم.
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با اشاره به مشکلات به وجود آمده ناشی از ممنوعیت واردات خودروهای خارجی اظهار کرد: همزمان با محدود شدن واردات این‌دسته از خودروها شاهد برخی کلاهبرداری‌ها در این زمینه بودیم که با اطلاع‌رسانی‌های خوبی که شد، متقاضیان خرید خودروهای وارداتی آگاه شده و روند تخلفات در پیش‌فروش خودروهای خارجی به میزان چشمگیری کاهش یافت.
موتمنی تاکید کرد: بررسی تخلف‌ها نشان می‌دهد بیشتر کسانی که در این مدت اقدام به‌پیش فروش و کلاهبرداری کرده‌اند، نه نمایندگی رسمی داشته و نه واردکننده بودند اما با تکیه‌بر شگرد نرخ نسبت به جذب متقاضی و کلاهبرداری در قالب تفاهمنامه اقدام کرده بودند که درحال‌حاضر این روند تا اندازه زیادی بهبودیافته است.


نبود قدرت خرید، درد بازار خودرو

کاظم محمدی‌نیک‌خواه، فعال بازار خودرو با تاکید براینکه رکود همواره در نیمه دوم سال بیش از پیش نمایان می‌شود، گفت: رکود بازار خودرو از اوایل مهر آغاز می‌شود و این زمان تا پایان دی می‌رسد که بررسی روند فعلی بازار نشان می‌دهد این رکود امسال شدیدتر شده زیرا زودتر از زمان مقرر آغازشده و به نظر می‌رسد با آغاز نیمه دوم سال نیز تشدید شود.
وی افزود: این رکود در کف بازار بیشتر از همیشه بوده که هم شامل خودروهای وارداتی و هم تولید داخلی بوده و در ماه‌های آینده نیز پیش‌بینی می‌شود که عرضه بیشتر از تقاضا خواهد بود.
 این فعال بازار خودرو دلیل این روند را در درجه نخست نبود قدرت خرید اعلام و تصریح کرد: نبود قدرت خرید به شرایط اقتصاد مریض برمی‌گردد. این در حالی است که نه‌تنها بازار خودرو بلکه کل اقتصاد مریض دچار بیماری است که زمان درمان آن مشخص نیست. محمدی‌نیک‌خواه در تشریح وضعیت قیمت‌ها در بازار خودرو نیز اظهار کرد: هم‌اکنون نرخ خودروهای داخلی با ثبات همراه است اما نگاهی به روند نرخ خودروهای وارداتی نشان می‌دهد که بر اساس متغیر بودن میزان عرضه و تقاضا، شوکی به این بازار وارد شده چراکه احتمال ممنوعیت واردات وجود داشت که همین امر باعث شد قیمت‌ها در بازار افزایش یابد. وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد در ۶ ماه دوم امسال خودروهای وارداتی در بازار زیر ثبات نرخ فعلی به فروش برسد، افزود: با توجه به اینکه خودروهای با مدل ۲۰۱۸ در راه بازار است و هنوز نیز کار نکرده خودروهای مدل ۲۰۱۶ در کف بازار موجود است به نظر می‌رسد نرخ این‌دسته از خودروها در بازار با نوسان و کاهش همراه باشد که به‌طورقطع این امر به دلیل روند واردات بوده است.
فعال بازار خودرو ادامه داد: روند فعلی بازار نشان می‌دهد به دلیل انجام نشدن بازارسنجی، خودروهایی وارد می‌شود که موجودی آنها در کف بازار زیاد است که این امر تاییدی بر مریض بودن اقتصاد ماست.
وی تاکید کرد: درحال‌حاضر مصرف‌کننده واقعی تنها اقدام به خرید خودرو می‌کند و بورس‌بازی‌های موجود در خرید و فروش خودرو از بین رفته اما به نظر می‌رسد رکود بازار خودرو نه‌تنها در نیمه دوم امسال ادامه یابد بلکه نسبت به سال‌های گذشته نیز از شدت بیشتری برخوردار باشد.
بر اساس این گزارش، بازار خودرو در حالی روزهای آخر تابستان را سپری می‌کند که از ابتدای این فصل با افت تقاضا مواجه بوده و این شرایط نیز همچنان بر بازار حاکم است به‌طوری‌که در آستانه اتمام تعطیلات تابستانی، جریان تقاضا برای فعالان بازار خودرو همچنان راضی‌کننده نیست.
 اظهارات فعالان این حوزه نشان می‌دهد که نباید چندان به بازار خودرو امیدوار بود. بازاری که این روزها با وجود روش‌های متفاوت فروش از سوی خودروسازان و لیزینگ‌های خودرویی در خطر انقراض قرار دارد.

عناوین برگزیده