تاریخ: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۳۰
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۶۴۱۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
انارکی محمدی:

رکود اقتصادی فرصت بهره برداری از ثبات را کاهش می دهد

می متالز - نایب رییس کمیسیون اقتصادی گفت: در شرایط کنونی نرخ رشد تولید کندتر شده و نقدینگی با ۲۵ درصد رشد و بدون پشتوانه تولید، به‌عنوان محرک تورمی برای یک دوره دیگر در حال تجدید قوا است.
رکود اقتصادی فرصت بهره برداری از ثبات را کاهش می دهد

به گزارش می متالز، احمد انارکی محمدی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ثبات بازار مسرت‌بخش بوده اما رکود نگران‌کننده است، گفت: پس از فروکش کردن التهابات مختلف در اقتصاد کشور که بخش بسیاری از آن ‌به سیاست‌های مناسب بانک مرکزی مربوط است، هم اکنون شاهد ثبات در بازارها هستیم اما این ثبات پس از افزایش قیمت‌های سرسام‌آور در بازارهای مختلف به جهت چسبندگی قیمت‌ها رکود را به‌دنبال دارد.

 

افزایش نقدینگی بدون رشد مناسب در تولید، شوک‌های تورمی ایجاد می‌کند

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تبدیل رکود به رونق اقتصادی خود به اندازه ایجاد ثبات مهم و اساسی است، افزود: افزایش نقدینگی بدون رشد مناسب در تولید، چرخه ای تکراری است که گاهی در یک بستر سیاسی و تحریمی، شوک‌های تورمی ایجاد می‌کند.

 

افزایش نرخ تولید و رونق تولید؛ استراتژی اساسی

وی ادامه داد: در شرایط رکود، نرخ رشد تولید کندتر شده و نقدینگی با 25 درصد رشد و بدون پشتوانه تولید به‌عنوان یک محرک تورمی برای یک دوره دیگر در حال تجدید قوا است که بی‌تردید افزایش نرخ رشد تولید و رونق تولید باید به‌عنوان یک استراتژی اساسی مورد توجه قرار گیرد.

 

بدون مشتری ماندن ارز نیمایی با ممنوعیت واردات بیش از ۱۵۰۰ کالا

انارکی محمدی با بیان اینکه برای کنترل بازار ارز و صرفه‌جویی در منابع ارزی برنامه‌های مختلفی تدوین و پیاده شده است، تاکید کرد: ممنوعیت واردات بیش از ۱۵۰۰ کالا و محدودیت در ثبت سفارش کالا از موضوعات اساسی بود که سبب شده اخیراً ارز نیمایی بدون مشتری بماند.

وی با تاکید بر اینکه کاهش واردات برخی کالاها سبب عدم کاهش قیمت کالاها متناسب با قیمت ارز شده است، افزود: نیاز است برای برخی کالاهایی که مشابه داخلی ندارند در بازبینی‌های دوره‌ای فرصت واردات را لحاظ کرد البته ایجاد فرصت صادرات برای کالاهایی که مزیت صادراتی دارند می‌تواند به تامین ارز مورد نیاز کشور کمک کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه بازارهای منطقه‌ای ازجمله اوراسیا فرصت مناسبی برای ایران است، ادامه داد: هزینه‌های حمل و نقل پایین و اشتراکات فرهنگی منطقه‌ای از مزیت‌های خوب این منطقه است، بازار عراق نیز می‌تواند مبادلات تجاری بین دو کشور را به ۲۰ میلیارد دلار افزایش دهد، البته تناسب در صادرات به صورتی که کمبود داخلی را دامن نزند در این شرایط ضرورت دارد .

وی تاکید کرد: تامین نیازهای داخلی و صادرات کالاها با مزیت نسبی در صورتی محقق خواهد شد که رونق تولید و حمایت از این بخش به صورت مناسب و سیستمی صورت پذیرد.

 

رونق تولید با دور کردن سایه رکود از اقتصاد

انارکی محمدی با بیان اینکه برای رونق تولید باید سایه رکود را از اقتصاد دور کرد، افزود: مقابله با سوداگری و دلالی با ایجاد مکانیزم شفاف مالیاتی و همچنین ایجاد بازارهای آنلاین بورس کالایی می‌تواند کنترل شود.

 

باید برای جلوگیری از رکود با افزایش سریع قیمت‌های ناشی از دلالی مبارزه کرد

وی ادامه داد: بازار سوداگری موجب التهاب و افزایش سریع قیمت‌ها می‌شود و به دلیل چسبندگی قیمت‌ها کاهش قیمت جهت تعادل در معاملات به سختی صورت می گیرد و این خود باعث رکود طولانی می شود، پس باید برای جلوگیری از رکود طولانی با افزایش سریع قیمت ها که ناشی از دلالی و سوداگری است مبارزه کرد .

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در هرصورت ایجاد ثبات در بازارها از جمله بازار ارز بسیار مسرت‌بخش است، گفت: رکود در اقتصاد فرصت استفاده از ثبات را کاهش می دهد و هدایت نقدینگی به سمت تولید و بورس می تواند به رونق اقتصاد کشور منتهی شود.

عناوین برگزیده