تاریخ: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۰:۵۵
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۶۴۶۴۳
سرویس خبر : انرژی

ضرورت عبور از اقتصاد نفت‌ محور

می متالز - «اقتصاد مقاومتی به معنای ایستادگی بنای اقتصاد کشور در مقابل تکانه‌های ناگهانی است تا با هر تلاطمی، کمر آن خم نشود و زیرساخت‌هایش به چالش کشیده نشود.
ضرورت عبور از اقتصاد نفت‌ محور

به گزارش می متالز، بیشترین آسیبی که تا به امروز، به‌ واسطه این تکانه‌ها وارد آمده، از محل وابستگی اقتصادمان به نفت بوده، پس تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو قطع وابستگی از نفت است.» این را رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید.

به گفته غلامحسین شافعی، اقتصاد مقاومتی نُقل مجالس و محافل مختلفی است و با ورود این مفهوم به ادبیات اقتصادی کشور، به فراخور احوال، تفاسیر مختلفی از آن ارائه شده که البته اغلب ناقص و فاقد یک درک مشترک هستند. شافعی در بخش دیگری از اظهارات خود، به جایگاه واحدهای کوچک و متوسط در اقتصاد اشاره کرد و گفت: این نگرش که ایجاد و توسعه واحدهای کوچک و متوسط در کشور، به هدررفت منابع منجر می‌شود یا اینکه کشورهای توسعه‌یافته، ایجاد واحدهای بزرگ اقتصادی را مورد تاکید قرار می‌دهند و از واحدهای کوچک چشم می‌پوشند، اشتباه است. وی توضیح داد: از قضا در کشورهایی که اقتصادی توسعه‌یافته دارند، واحدهای کوچک و متوسط اقتصادی، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند. البته که رویکرد حمایتی از آنها، متفاوت است. در واقع این واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در امتداد فعالیت مراکز بزرگ تولیدی تعریف می‌شوند تا ضمن ایجاد یک زنجیره ارزش، فعالیت‌شان پایدار شود. برای نمونه، قطعات یک برند بزرگ خودروساز را واحدهای کوچک و متوسط تولید می‌کنند و به بهینه‌سازی عملکرد در آن بخش منجر می‌شوند.

او در ادامه بار دیگر بر اهمیت توسعه منطقه‌ای با هدف توسعه عدالت در بخش‌های مختلف تاکید کرد و گفت: اتاق مشهد در این خصوص طرحی را آماده کرده‌ و در هماهنگی با وزیر کشور، مقرر شد تا طرح مذکور در حضور استانداران سراسر کشور ارائه شود.

عناوین برگزیده