تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۳۹
بازدید: ۲۹۶
کد خبر: ۶۴۶۴۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

درصورت ادامه روند نزولی قیمت الکترود گرافیتی، کک سوزنی در بازار چین و جهان کاهش چشمگیرتری را تجربه خواهد کرد

می متالز - با تبدیل شدن چین به قطب اصلی الکترود گرافیتی در طی دو سال گذشته، تقاضا برای مواد اولیه اصلی آن یعنی کک سوزنی (Needle Coke) نیز افزایش یافت.
درصورت ادامه روند نزولی قیمت الکترود گرافیتی، کک سوزنی در بازار چین و جهان کاهش چشمگیرتری را تجربه خواهد کرد

به گزارش می متالز، چند سال پیش و قبل از ایجاد رونق در صنعت الکترود گرافیتی، کک سوزنی مورد توجه فعالان صنعت فولاد نبود اما با این حال، بررسی ها نشان می دهد طرف مدت دو سال، چین به ظرفیت کک سوزنی خود افزوده و در سال 2018 بالغ بر 550 هزار تن و در سال جاری 510 هزار تن به ظرفیت این ماده افزوده است. یعنی در کنار از دو سال چین حدود 1.06 میلیون تن به ظرفیت کک سوزنی خود افزوده است و در نتیجه شاهد افزایش عرضه در بازار داخلی چین هستیم.

فعالان صنعت فولاد، کیفیت کک سوزنی داخلی چین برای تولید الکترود گرافیتی با کیفیت را مناسب نمی دیدند اما تولیدکنندگان چینی در یک بازه زمانی کوتاه پیشرفت های مطلوبی را بدست آوردند و حتی شروع به صادرات الکترود گرافیتی به بازارهای خارجی کردند.

در نیمه اول سال 2019 یعنی از ژانویه تا ژوئن، میزان تولید کک سوزنی چین 210 هزار تن گزارش شده که این رقم 29 درصد بالاتر از مدت مشابه سال قبل است، در حالی که صادرات کک سوزنی چین 21 هزار تن به ثبت رسیده است.

بیشترین صادرات کک سوزنی چین به هند و پس از آن به ژاپن و کره جنوبی انجام شده است.

تخمین زده می شود که کل صادرات کک سوزنی چین در سال جاری 50 هزار تن باشد و بدین ترتیب نسبت به سال 2018 رشد 100 درصدی را نشان خواهد داد.

عرضه کک سوزنی به بازار داخلی چین نیز در سال 2019 حدود 76 هزار تن تخمین زده می شود در حالی که تقاضای داخلی این ماده حدود 71 هزار تن برآورد می گردد.

از نظر مصرف کنندگان، علاوه بر تقاضای کک سوزنی در الکترود گرافیتی، تقاضای کک سوزنی در صنعت باتری وسایل نقلیه برقی در حال افزایش است و در حالی که در سال 2014، میزان مصرف کک سوزنی در صنعت باتری تنها 7 درصد بود، در سال 2019 این میزان به 46 درصد افزایش خواهد یافت

میزان تولید الکترود گرافیتی چین برای سال 2019 حدود 125 هزار تن تخمین زده می شود که میزان کک سوزنی مورد نیاز برای تولید این میزان الکترود حدود 41 هزار تن خواهد بود. این نشان می دهد که چین برای تأمین نیازهای خود مجبور است همچنان واردات داشته باشد.

براساس داده های گمرکی چین، واردات کک سوزنی چین در هشت ماهه نخست سال 2019 (ژانویه تا آگوست) در حدود 165 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 13 درصدی داشته است.

از این میزان واردات کک سوزنی، واردات کک با پایه زغال سنگ در حدود 37 درصد و واردات کک با پایه نفتی حدود 63 درصد بوده است که بیشترین حجم واردات از آمریکا و پس از آن از ژاپن بوده است.

به لحاظ قیمتی، علی رغم کاهش قیمت الکترود گرافیتی، قیمت کک سوزنی داخلی و وارداتی به چین باوجود عرضه مطلوب داخلی در نیمه اول سال جاری، ثابت مانده است اما اوضاع از سپتامبر متفاوت شد و سرانجام سقوط قیمت های داخلی و جهانی الکترود گرافیتی و عملیاتی شدن ظرفیت های جدید کک سوزنی در بازار داخلی موجب کاهش قیمت کک سوزنی در بازار داخلی شد.

قیمت کک سوزنی داخلی (هم بر پایه زغال سنگ و هم نفت) در چین در محدوده 14 هزار و 17 هزار یوان شنیده می شود در حالی که در مورد کک وارداتی، با توجه به قراردادهایی که قبلاً منعقد شده اند، قیمت ها بین 4 هزار تا 4200 دلار شنیده می شود.

با این حال، کارشناسان بازار چین معتقدند احتمالا کک سوزنی وارداتی شاهد افت 10 تا 20 درصدی قیمت در سه ماهه منتهی به ژانویه 2020 باشد و در صورت ادامه روند نزولی قیمت الکترود گرافیتی، قیمت کک سوزنی داخلی چین نیز کاهش بیشتری خواهد داشت.

عناوین برگزیده