تاریخ: ۰۷ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۵۰
بازدید: ۳۰۳
کد خبر: ۶۴۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ملکی مطرح کرد:

صنایع کشور نیاز جدی به همکاری با دانش بنیان‌ها دارند/دانش فنی با مونتاژ کاری کسب نمی‌شود

می متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه هر ماشینی را که می‌خواهیم از کشور دیگری وارد کنیم قطعه آن را در داخل مونتاژ و کپی کنیم منجر به توسعه نمی‌شود، گفت: اگر قطعات را مهندسی معکوس کنیم به دانش فنی آن دست پیدا می‌کنیم.
صنایع کشور نیاز جدی به همکاری با دانش بنیان‌ها دارند/دانش فنی با مونتاژ کاری کسب نمی‌شود

به گزارش می متالز، ولی ملکی در خصوص لزوم توجه به همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با بخش صنعت، اظهار داشت: پیشرفت هر کشوری در گرو پیشرفت دانش آن کشور است، یعنی دانش نتیجه تجارب، تحقیقات و بررسی‌های بشر در طول‌ سال‌ها است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بدون تولید علم و دانش جدید پیشرفت معنا و مفهومی ندارد و درجا زدن و سکون است، گفت: این مسئله همه زمینه‌های مختلف مانند صنعت، خدمات، روابط اجتماعی، علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی را شامل می‌شود.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید در ابتدا تعریف درستی از دانش و رابطه آن با پشرفت داشته باشیم، اضافه کرد: صنعتی شدن به معنی واقعی کلمه توجه ویژه به دانش است، تا زمانی‌که در کشور در بحث تولید دانش تکنولوژیک و فناورانه پیشرفت نداشته باشیم به پیشرفت در صنایع نمی‌رسیم.

وی با تاکید بر اینکه چه عاملی باعث شده در صنایع دفاعی به‌ویژه موشکی پیشرفت کنیم، آیا دیگران این دانش را در اختیار کشور ما قرارداده‌اند، بیان کرد: در زمینه صنایع موشکی دانش، وقت و هزینه صرف شده است و همچنین تحقیقات و توسعه گسترده‌ای صورت گرفته که تمامی این عوامل باعث شده تا در درنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

ملکی، اضافه کرد: این جایگاه و توان کشور در زمینه موشکی در سایه توجه به دانش‌بنیان‌ها صورت گرفته است، اما در صنعت به این جایگاه نرسیده‌ایم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در بعد نظامی دارای نظم و قاعده خاصی هستیم که منجر به این پیشرفت شده است، تصریح کرد: متاسفانه در صنایع حتی در اخذ دانش، کسب دانش از خارج، عدم توجه به دانش داخلی پراکنده‌کاری داریم و به افرادی که به فناوری‌های نوین دست پیدا می‌کنند میدان کافی را نمی‌دهیم.

نماینده مردم مشکین شهر با اشاره به اینکه اعتقاد دارم صنایع کشور نیازمند استفاده از دانش واحدهای دانش‌بنیان است، اضافه کرد: صنایع نیاز جدی به همکاری با مراکز، واحدها و شرکت‌های دانش بنیان دارند اما متاسفانه استفاده از واحدای دانش بنیان نهادینه نشده و صنایع عادت به مونتاژ کاری کرده‌اند تا تحقیق و توسعه.

ملکی با تاکید بر اینکه  هر ماشینی را که می‌خواهیم از کشور دیگری وارد کنیم قطعه آن را در داخل مونتاژ و کپی می‌کنیم که این مسئله منجر به توسعه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: این در حالی است که اگر قطعات را مهندسی معکوس کنیم به دانش فنی آن دست پیدا می‌کنیم و باید توانمدی‌های خود را نیز قبول کنیم.

عناوین برگزیده