تاریخ: ۰۷ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۳۴
بازدید: ۳۰۶
کد خبر: ۶۴۸۳۹
رئیس قوه مقننه:

دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان در بهره‌‌‌برداری از معادن استان سمنان نقش اثرگذاری دارد/ لزوم توجه به آموزش‌‌‌‌‌های کاربردی در دانشگاه برای توسعه استان

می متالز - رئیس قوه مقننه گفت: دانشگاه آزاد ظرفیت بسیار مهم دانشگاهی در شهر دامغان دارد که پشتوانه ای قوی برای این شهرستان در بهره‌‌‌برداری از معادن استان سمنان محسوب می‌شود.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان در بهره‌‌‌برداری از معادن استان سمنان نقش اثرگذاری دارد/ لزوم توجه به آموزش‌‌‌‌‌های کاربردی در دانشگاه برای توسعه استان

به گزارش می متالز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که روز دوشنبه 6 آبان 1398 به شهر دامغان سفر کرده است، در مراسم افتتاح واحد احیاء مستقیم مجتمع فولاد کویر دامغان گفت: برای من افتخاری است که در شهر زیبای دامغان حضور دارم، این که این پروژه مهم در شهر شما محقق شده خوشحال کننده است و از مسوولین و مهندسین آن تشکر می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه صنعت فولاد از اقدامات زیر بنایی در صنعت هر کشور محسوب می‌شود و در چهل سال گذشته در این زمینه رشد خاصی داشته‌ایم، ادامه داد: با توجه به وجود معادن قوی در کشور اگر سنگ اندازی‌های خارجی وجود نداشت در این زمینه وضعیت بهتری داشتیم.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه همت‌های بلند لازم است تا کشور را از گردنه‌های بلند عبور دهیم، عنوان کرد: رسول خدا (ص) می‌فرماید مردانی را دوست دارم که همتی بلند دارند، ایران آینده باید به دست مردانی که همت بلند دارند به جایگاه واقعی خود برسد.

وی با بیان اینکه جوانانی که با نیاز کشور آشنا هستند، باید همت خود را بلند کنند تا به اهداف مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب دست پیدا کنیم، گفت: ظرفیت خوبی در شهر دامغان و استان سمنان وجود دارد که این ظرفیت در معادن، کشاورزی و گردشگری مشهود است.

لاریجانی ادامه داد: به دلیل اینکه کشوری با ذخایر نفتی و گازی هستیم، در بخش معادن کمتر سرمایه گذاری کرده‌ایم و تنها حدود ۸ درصد از معادن کشور اکتشاف شده است، زیرا مخازن نفت و گاز در دسترس هستند. به همین دلیل تمرکز غیرمنطقی در بخش معادن به وجود آمده بود و فرد سرمایه گذار باید از دالان های بسیار زیادی می‌گذشت که در مجلس آنها را باز و اختیارات را از حالت تمرکز خارج کردیم، به طوری که امروز در هر استان به ریاست استاندار، شورای معادن تشکیل شده است تا مسیر سرمایه گذاری روان شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که مشکلات سیستم دیوانی کشور، افراد سرمایه‌گذار را رنج می‌دهد و تسهیل این موضوع، یکی از وظایف بسیار مهم است، گفت: در دوره‌های مختلف مجلس چندین قانون در جهت تسهیل کسب و کار تصویب کردیم که اگر به قاعده اجرا می‌شد، وضعیت بهتری داشتیم، حجیم شدن دولت نیز کار را دشوار کرده است. باید امورات به مردم واگذار شود و سیستم دولتی نقش هدایت کننده را ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه از استاندار سمنان می خواهم با توجه به ظرفیت معدن استان سمنان، شورای معادن را جدی بگیرد، افزود: معادن به زیرساخت‌هایی نیاز دارد اما یکی از محورهای مهم استان سمنان ظرفیت‌های قانونی بخش معدن است.

رئیس قوه مقننه با تأکید بر اینکه ظرفیت بسیار مهم دانشگاهی در شهر دامغان وجود دارد که پشتوانه ای قوی برای این شهرستان محسوب می‌شود، عنوان کرد: مطالعات عمیقی در دانشگاه آزاد در حال انجام است و دانشگاه باید در این جهت به خدمت گرفته شود، اگر سمت‌گیری دانشگاه به جانب آموزش‌های کاربردی باشد، به نفع منطقه است، زیرا به افرادی که در زمینه‌های کاربردی تخصص دارند، احتیاج داریم.

وی ادامه داد: سرعت تخلیه روستاها به سمت شهرها زیاد بود، متأسفانه چرخه اقتصادی روستا نمی‌چرخید و معیوب عمل می‌کرد، در مجلس تصویب شد که به دست مردم در حاشیه روستاها امکاناتی در جهت اشتغالزایی خلق شود.

این موضوع نیاز به حمایت و تسهیلات ارزان قیمت داشت که از صندوق توسعه ملی با اذن مقام معظم رهبری اعتبارات ارزی تخصیص یافت و با سود ۵ درصد در اختیار افراد قرار گرفت.

لاریجانی با بیان اینکه اگر چرخه اقتصادی روستاها به خوبی عمل کند، می‌توان در آینده این چرخه را قوی نگاه داشت، گفت: با توجه به وضعیت آبی باید سرمایه‌گذاری سنگینی برای آبیاری مزارع کشاورزی انجام می‌شد که در مجلس منابعی به این موضوع اختصاص یافت. در عین حال اجرای سیستم‌های گلخانه‌ای باید پیگیری شود زیرا می‌توانیم فعالیت این بخش را به صورت ۴ فصل داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه شهر دامغان در مسیر زائرین امام رضا (ع) قرار دارد و در این شهر سرمایه‌گذاری گردشگری دارای توجیه اقتصادی است و می‌توانیم در این زمینه از ظرفیت کشورهای دیگر نیز استفاده کنیم، افزود: امیدواریم این گونه فعالیت‌های اقتصادی در کشور رشد کند، هر چند که به دلیل شیطنت آمریکایی‌ها دوران سختی را می‌گذرانیم و این دوره گذرا است و باید همه زمینه‌ها را برای حضور مردم در سرمایه‌گذاری‌ها فراهم کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه در شرایط فعلی با مشکلاتی در زمینه خصم بیرونی مواجه هستیم و سر و صدای آنها برای جنگ بی‌حساب است، به دنبال ایجاد مشکلات اقتصادی هستند، قصد دارند مردم را از سرمایه‌گذاری مأیوس کنند و این را وزیر خارجه آنها نیز می‌گوید، گفت: باید به نوع حرف زدن‌ها و مسائل مطرح شده در رسانه‌ها در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دقت کنیم، نباید آسایش، آرامش و همبستگی مردم را بر هم بزنیم و جامعه را قطعه قطعه کنیم. گاهی مسائل فرعی به مسائل اصلی فکری عموم جامعه تبدیل می‌شود که بسیار اشتباه است، هیچ موضوعی بیشتر از همبستگی ملی اهمیت ندارد. در کشور ما اختلاف نظر زیاد است. این موضوع در تمام کشورهای دارای دموکراسی رخ می‌دهد، اما باید بفهمیم در چه شرایطی، چه موضوعی را مطرح می‌کنیم.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: امام رضا (ع) می‌فرماید انسان صالح به عقل و تدبیر است، وقتی انسان خصمی را می‌بیند باید مساله اصلی کشور را تشخیص دهد و در آن زمینه همفکر شود، برای این موضوع نیاز است که شرایط را بفهمیم. رسانه‌ها باید به این موضوع توجه کنند و نیش زدن‌ها مناسب امروز نیست.

وی تصریح کرد: دشمن سازمان دهی بسیار کرده است. گروهی در خزانه‌داری آمریکا مجددا تشکیل شده تا از مسیرهای دور زدن تحریم‌ها جلوگیری کنند و برای آن پول و جایزه دریافت می‌کنند.

لاریجانی با تأکید بر اینکه خیر کشور در این است که امروز مسائل حاشیه‌ای مطرح نشود تا به همبستگی کشور لطمه نزند، عنوان کرد: مگر نه این است که دشمن قصد دارد تولید را فلج و به اقتصاد کشور لطمه بزند، در هر استان سوال می‌کنم کارخانه‌های شما چگونه فعالیت می‌کنند و مشکل آنها چیست زیرا دشمن رکود و تعطیلی کارخانه های ما را دنبال می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر تخلفی در دستگاه و کارخانه‌ای رخ داد نباید آن کارخانه تعطیل شود، بلکه باید متخلف مجازات شده و با فساد مبارزه کرد، افزود: تمام همت بخش‌های قضایی، دولتی و امنیتی این باشد که چگونه عنصر فاسد از بین برود اما کارخانه و کارگاه نیز به فعالیت خود ادامه دهد. هیچ موضوعی مهمتر از این نیست که کارخانه‌ها فعال باشند و کارگران حقوق دریافت کنند و شغل داشتن کارگران بسیار مهم است.

وی ادامه داد: لوازم مقابله با خصم همبستگی مردم است و تمام بخش‌ها باید مشکلات مالیاتی و سرمایه در گردش واحدها را برطرف کنند، چنان که قانون مورد نیاز این اقدامات نیز وجود دارد.

رئیس قوه مقننه در پایان با تأکید بر اینکه باید لشکر تولید کشور فعالیت کند و همه در خدمت آن باشند، خاطر نشان کرد: بخش‌های قضایی و امنیتی کشور باید تلاش کنند تا مبارزه با فساد منجر به رکود یا تعطیلی کارخانه‌ها نشود.

عناوین برگزیده