تاریخ: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۲۴
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۶۵۱۴۴
سرویس خبر : زمین شناسی

نشست انجمن غارنوردی و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

می‌متالز - نشست دو جانبه انجمن غارنوردی و این سازمان به‌‎منظور بررسی برنامه‌های مشترک دوطرف برگزار شد.
نشست انجمن غارنوردی و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

به گزارش می‌متالز، در این نشست آقای مصدق به ارائه شرح مختصری از توانمندی‌های انجمن غارنوردی پرداخت و گفت: غار جوره جر با عمق 1300 متر عمیق‌ترین غار ایران است و غار پرو با عمق 762 متر که پیشتر به‌عنوان عمیق‌ترین غار ایران شناخته می‌شد و همچنین غار قیژلان به عمق 766 متر و غار قلا با عمق 559 متر که دومین چاه - غار شناخته شده کره زمین است.

همچنین دکتر علیرضا شهیدی ضمن اشاره به تهیه نقشه پراکندگی غارها در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور خواستار شد تا تا نقشه‌های یاد شده در اختیار انجمن غارنوردی قرار گیرد.

به گفته وی، همچنین امکان ثبت اطلاعات ارائه شده از سوی انجمن غارنوردی در پایگاه ملی داده‌های علوم زمین، چاپ اطلس از غارهای ایران با لوگو هر دو طرف و حفظ حق معنوی انجمن وجود دارد.

دکتر فریبرز غریب به عنوان نماینده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در کمیته ملی غارشناسی به ارائه  توضیحاتی از همکاری های سازمان و کمیته ملی غارشناسی پرداخت و نظرات کارشناسی خود را برای تهیه نقشه‌های 3 بعدی غارها، بررسی اقلیم دیرینه و تکمیل شناسنامه ملی غارها و پیشنهاد ارائه تکمیل شناسنامه غارها بعنوان طرح پژوهشی سازمان با همکاری انجمن غارنوردی و غارشناسی را مطرح کرد.

وی با بیان این‌که بر اساس ماده قانونی معادنی که در حریم دهانه غار قرار دارند اجازه فعالیت ندارند، تصریح کرد: با تکمیل شناسنامه غارها می‌توان و مشخص کردن این نکته که فعالیت معدن ضرری برای حفظ غار ندارند یا آسیبی به آن نمی‌رساند، از تعطیلی آن معدن جلوگیری کنیم.

در ادامه علی جلالی کارشناس معاونت زمین‌شناسی به زمینه‌های همکاری سازمان در بخش غارها اشاره کرد و گفت: موضوعاتی نظیر نمونه‌برداری از دیواره چاه غارها، نمونه‌برداری از استلاگتیت و استلاگمیت‌ها برای تعیین سن مطلق به روش ایزوتوپی کربن، نمونه‌برداری از آب‌های کارستی جهت تعیین درجه سختی و مشخص کردن میزان املاح آب‌های کارستی، همچنین تخمین حجم آب‌های کارستی به عنوان زمینه‌های همکاری خواهند بود.

همچنین فرهاد انصاری نیز به همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و کمیته ملی غارشناسی در اکتشافات غارها و انجام ژئوفیزیک موردی اشاره کرد و به زمینه‌هایی نظیر نمونه‌برداری از آب‌های کارستی و تعین سن غارها تاکید کرد.

عناوین برگزیده