تاریخ: ۰۹ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۱۰
بازدید: ۳۰۷
کد خبر: ۶۵۳۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جایگاه ویژه فولاد در اقتصاد کشور

می متالز - صنعت فولاد در اقتصاد کشورمان جایگاه مناسبی پیدا کرده است و موجب افزایش صادرات و ارز آوری برای کشور شده است.
جایگاه ویژه فولاد در اقتصاد کشور

به گزارش می متالز، مهدی کرباسیان اقتصاددان در خصوص وضعیت بازار فولاد کشور گفت: بازار فولاد را باید از دو منظر مصرف داخلی و همچنین بازار صادراتی تحلیل کرد. در حوزه داخلی مصرف فولاد در کشور بسیار کاهش پیدا کرده است. دو مصرف‌کننده عمده برای فولاد کشور وجود دارد. یک مصرف‌کننده حوزه ساختمان است که ساخت و ساز در کشورمان دچار رکود شدید چند ساله است. مورد دوم شرکت‌های تولید صنایع فلزی و خودرویی‌ها هستند. وقتی تولید در این حوزه افت می‌کند روی بازار فولاد هم تاثیر می‌گذارد.

کرباسیان خاطر نشان کرد: از طرف دیگر در حوزه صادراتی ما همچنان مزیت رقابتی داریم و می‌توانیم در بازار های جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم. به دلیل وجود گاز ارزان که یکی از مواد اولیه اصلی کارخانجات فولاد است و همچنین وجود سنگ آهن در کشور قیمت تمام شده فولاد در کشورمان تا حدی رقابتی است. این هم به دلیل سوبسیدی است که انرژی دارد و یا حتی قیمت سنگ آهن که مناسب است. این‌ها باعث شده قیمت محصولات شرکت‌های فولادی برای صادرات در بازارهای جهانی مناسب باشد.

وی افزود: در این زمینه می‌بینید که صادرات زنجیره تولید فولاد در شش ماهه نخست سال ۹۸ با همه تحریم‌هایی که اعمال شده و با وجود اینکه شرکت‌های بزرگی مانند فولاد مبارکه در لیست تحریمی‌ها هستند، بازهم ادامه پیدا کرده و این شرکت‌ها صادرات را انجام داده‌اند.

این اقتصاد دان در ادامه گفت: بحث مساله فولاد تنها منحصر به محصول نهایی نیست بلکه زنجیره تامین فولاد هم دارای اهمیت بسیاری است. بحث تولید گندله، کنسانتره، سنگ آهن و آهن اسفنجی مهم است، چرا که این مواد در دنیا متقاضی فراوانی دارد. یکی از خوشحالی‌های من این است که در دوره دولت یازدهم، با حمایت وزارت‌خانه و با تلاش و پشتکار ایمیدرو و البته شرکت‌های فولادی، فولاد در اقتصاد کشورمان جایگاه مناسبی پیدا کرده و صادرات هم افزایش پیدا کرده است. یعنی صنعت فولاد هم در صادرات، هم در اشتغال و هم در ارزآوری در حال حاضر نقش ویژه‌ای دارد. حتی شرکت‌های فولادی توانستند که زنجیره فولاد را هم تغییر دهند. ما تا دوسال پیش واردکننده گندله از کشورهایی مانند بحرین بودیم. در خصوص آهن اسفنجی هم با کمبود مواجه بودیم. اما در حال حاضر در برخی اقلام مازاد عرضه داریم.

کرباسیان تاکید کرد: من اعتقاد دارم که رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد حتما قابل تحقق است. البته در صورتی که وزارت خانه و دولت هماهنگی دقیق تری در این خصوص داشته باشند. باید از شعارزدگی خارج شویم و واقع نگر باشیم.

این اقتصاد دان در نهایت بیان کرد: در راستای رسیدن به حجم بالاتری از تولید فولاد نیازمند مواد اولیه بیشتر هستیم. زمان ما یک کار اکتشافی ۲۷۰هزار کیلومتری انجام شد. در دولت فعلی هم بحث اکتشاف و در اختیار داشتن منابع جدید سنگ آهن جزو اولویت‌ها است.

عناوین برگزیده