تاریخ: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۴۳
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۶۷۵۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل:

دریافت سود بانکی مرکب از تولیدکنندگان مانع رونق تولید

می متالز - حسین پیرموذن رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه دریافت سود بانکی مرکب از تولیدکنندگان یکی از موانع اصلی رونق تولید و اشتغال محسوب می‌شود، گفت: سود مرکبی که بانک‌ها از واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌گیرند، فعالیت در این عرصه را مختل کرده و توان سرمایه‌گذاری را به حداقل رسانده است.
دریافت سود بانکی مرکب از تولیدکنندگان مانع رونق تولید

به گزارش می متالز، در سال رونق تولید و انتظار و مطالبه مردم در پویایی اقتصاد و اشتغال، بانک‌های عامل با پرداخت تسهیلات با نرخ سود بسیار بالا و شرایط سخت مانعی جدی در تحقق اهداف و برنامه‌های اقتصادی و تولیدی شده‌اند. به طوریکه تداوم این روند شرایط ناامیدی و بن‌بست را برای تولیدکنندگان رقم زده است. دریافت سود بانکی مرکب از تولیدکنندگان در شرایط فعلی یک مانع اساسی برای تحقق رونق تولید و اشتغال محسوب می‌شود.

 

دریافت سود بانکی مرکب از تولیدکنندگان مانع رونق تولید و اشتغال

حسین پیرموذن رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: تسهیل فرآیند اداری و بانکی به عنوان اصلی‌ترین هدفگذاری دولت در جلب مشارکت بخش خصوصی باید در چهار ماهه باقیمانده سال مورد توجه بیشتر قرار گیرد، تا زمینه و بستر جذب منابع بانکی و حمایت‌ از بنگاه‌های اقتصادی به شکل عملی فراهم آید.

وی خاطر نشان کرد: بانک‌های عامل اعم از دولتی و بخش خصوصی با پرهیز از اعمال سود بانکی مرکب و مضاعف که بزرگترین تهدید در حوزه تولید و اشتغال به شمار می‌رود، باید به سمتی حرکت کنند که این منابع با کمترین نرخ سود به صورت ویژه در بخش تولید هزینه شود و از قبل این سرمایه‌گذاری هم فعالیت‌های اقتصادی رونق گرفته و هم اشتغال و تولید سرپا بایستد.

 

تسهیل واردات موارد اولیه و توسعه صادرات به رونق تولید کمک می‌کند

پیرموذن در ادامه اصلی‌ترین مانع بر سر راه تولید در اردبیل را در کنار ایجاد موانع بانکی عدم تامین مواد اولیه و ترخیص ماشین‌آلات اعلام کرد و افزود: نظام گمرکی باید در این زمینه با راهکارهای حمایتی ورود پیدا کرده و سعی داشته باشد تا دست تولیدکننده و صادرکننده را با توان‌افزایی اقتصادی بگیرد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه حمایت از تولید در استان‌ها براساس رویکرد صادرات محور شکل گرفته است گفت: در اردبیل نیز صنایع فرآوری و بسته‌بندی بخش کشاورزی تقویت شده است. اصلی‌ترین رویکرد در این زمینه به دست آوردن نبض بازار صادراتی برای محصولات تولید شده است تا در سایه آن رونق تولید اتفاق بیفتد و ارتقاء کیفیت محصولات را نیز شاهد باشیم.

وی در پایان یکی از ابزارهای قانونی در این زمینه را صادرات فرامرزی و فرامنطقه‌ای با برندسازی محصولات تولید شده دانست و اضافه کرد: در سال‌های اخیر و با تقویت این حوزه صادرکنندگان اردبیل موفق شدند بازارهای جدیدی را در روسیه، آسیای میانه و کشورهای حوزه قفقاز به دست آورند. اتاق بازرگانی نیز در همین راستا بازارچه‌های مشترک و نمایشگاهی را در جمهوری آذربایجان و روسیه دایر کرده است.

عناوین برگزیده