تاریخ: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۸:۰۲
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۶۷۶۱۷
سرویس خبر : انرژی

جزئیات تغییر قیمت بنزین و پرداخت درآمد آن به مردم

می متالز - بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از بامداد دیروز بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز سهمیه بندی شد.
جزئیات تغییر قیمت بنزین و پرداخت درآمد آن به مردم

به گزارش می متالز، براساس اطلاعیه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای به ازای هر لیتر۳ هزار تومان خواهد بود، همچنین قیمت بنزین سوپر هر لیتر ۳۵۰۰ تومان تعیین شده است.بر این اساس، سهمیه کامل آبان خودروهای شخصی از بامداد دیروز به کارت سوخت شخصی آن‌ها واریز شد و این سهمیه به مدت ۶ ماه قابل ذخیره است.

در این اطلاعیه با اشاره به اینکه استفاده از سهمیه سوخت صرفاً با استفاده از کارت سوخت هوشمند شخصی میسر است، گفته شده: سهمیه خودروهای سواری شخصی بنزینی ماهانه ۶۰ لیتر و دوگانه سوز ۳۰ لیتر خواهد بود. همچنین سهمیه سوخت تاکسی بنزینی ماهانه ۴۰۰ لیتر و دوگانه سوز ۲۰۰ لیتر و سهمیه سوخت موتورسیکلت ماهانه ۲۵ لیترتعیین شده است. وانت کم مصرف بنزینی هم در ماه ۲۰۰ لیتر و وانت کم مصرف دوگانه سوز ماهانه ۶۰ لیتر سهمیه سوخت دارند.

بر اساس این اطلاعیه، وانت پرمصرف بنزینی ماهانه ۳۰۰ لیتر و وانت پرمصرف دوگانه‌ سوز ماهانه ۱۲۰ لیتر سهمیه دریافت خواهند کرد. سهمیه سوخت آمبولانس‌ها هم ماهانه ۵۰۰ لیتر خواهد بود.

بر اساس اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، وانت مزدا بنزین سوز و دوگانه سوز، وانت پیکان بنزین سوز، وانت تویوتا بنزین سوز و دوگانه سوز در کلاس وانت‌های کم مصرف طبقه بندی شدند. همچنین وانت نیسان بنزین سوز و دوگانه سوز و کامیونت بنزین سوز و دوگانه سوز در کلاس وانت‌های پرمصرف قرار گرفتند.

این اطلاعیه همچنین تصریح کرده است: کسانی که تاکنون به هر علت کارت سوخت شخصی خود را دریافت نکرده اند سهمیه سوخت آن‌ها محفوظ است و از این بابت نگران نباشند. بر اساس این اطلاعیه، افرادی که کارت سوخت ندارند شامل کسانی که تا کنون درخواست صدور المثنی نداده اند یا کسانی که درخواست داده و هنوز کارت سوخت خود را دریافت نکرده اند و همچنین کسانی که کارت سوخت برای آن‌ها صادر شده، ولی در باجه معطله شرکت ملی پست مانده است، سهمیه همه آن‌ها از بامداد جمعه محفوظ است و ذخیره خواهد شد. اطلاعیه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با اشاره به اینکه نرخ سی ان جی بدون تغییر خواهد بود، افزوده است: برای مسافربرهای بر پایه اینترنت (اسنپ و تپ سی) مشروط بر آن که نرخ‌های خود را از مقادیر مصوب به تشخیص وزارت کشور تغییر ندهند، اعتباری معادل سهمیه مصوب تعلق خواهد گرفت. برای تأمین سوخت خودروهای مسافربر خطی و بین شهری، آژانس‌های مسافربری، آموزشگاه‌های رانندگی هم تمهیدات لازم اتخاذ شده است که اعلام خواهد شد.

در همین خصوص مدیرعامل سازمان تاکسیرانی هم گفت: در پی سهمیه‌بندی بنزین، تاکسیرانان اجازه افزایش قیمت خودسرانه نرخ کرایه را ندارند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا قنادان افزود: بازرسان سازمان تاکسیرانی در آماده باش هستند تا در صورت بروز مشکل و افزایش خود سرانه نرخ کرایه اقدامات لازم را انجام دهند. وی همچنین به رانندگان تاکسی اطمینان داد: کارشناسان این سازمان در حال بررسی هستند تا اگر مقدار بنزین سهمیه‌ای اعلامی، کفاف تاکسیرانان فعال را نداشته باشد نسبت به رایزنی با مسوولان امر اقدام کنند.

همچنین به منظور رفاه حال دارندگان خودروها با اولویت وانت بار مقرر شد وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه تا یک ماه آینده ضوابط تشویقی برای توسعه مصرف سی‌ ان‌ جی در خودروها را تنظیم کند و به تصویب شورای اقتصاد برساند.

بر مبنای این اطلاعیه، همچنین به خودروهای همه دستگاه‌های اجرایی دولتی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری سهمیه بنزین تعلق نمی‌گیرد و این خودروها باید با قیمت هر لیتر ۳ هزار تومان بنزین دریافت کنند.

در اطلاعیه این شرکت همچنین از تغییر نکردن قیمت نفت گاز با کارت سوخت جایگاه‌ دار خبر داده شده و آمده است: با اعلام سهمیه‌بندی بنزین از دیروز محدودیت سوختگیری با کارت جایگاه (۲۰ لیتر در هر بار سوختگیری) برداشته شد. از سوی دیگر ،سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از کاهش ۲۰ درصدی مصرف بنزین کشور در نخستین روز اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در کشور خبر داد. فاطمه کاهی گفت: از ساعت صفر روز جمعه (۲۴ آبان‌ماه) و پس از انتشار اطلاعیه این شرکت مبنی بر سهمیه‌ بندی بنزین تا ساعت ۱۲ ظهر دیروز ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور توزیع شده است که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه هفته گذشته کاهش ۲۰ درصدی نشان می‌دهد. در همین زمینه مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم در گفتگوی ویژه خبری تصریح کرد: اگر افزایش قیمت سوخت، موجب افزایش همزمان رفاه اجتماعی شود، این موضوع تأثیر مثبتی در جامعه دارد. به گزارش تسنیم، امیر وکیل زاده با اعلام اینکه در مقایسه با پارسال مصرف بنزین ۷/۹ درصد افزایش داشته است، افزود: یکی از دلایل افزایش مصرف بنزین، نبود سوخت‌های جایگزین است.

وی با اشاره به اینکه میانگین جهانی مصرف عمومی یک خودرو روزانه ۳ تا ۴ لیتر است، اما در ایران خودرو‌ها به طور میانگین روزانه ۴ تا ۵ لیتر بنزین مصرف می‌کنند، افزود: ۱۶ میلیون خودرو و ۸ میلیون موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند که اگر یک لیتر از میانگین مصرف جهانی بیشتر بنزین مصرف کنند

۱۹ میلیون لیتر اضافه مصرف داریم.

از سوی دیگر، مدیر برنامه ‎ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اظهار داشت: پس از اتمام سهمیه، خودروهای شخصی می‌توانند تا ۲۵۰لیتر از طریق کارت خود بنزین با نرخ آزاد دریافت کنند و پس از آن باید از کارت جایگاهدار استفاده کنند.

 شهرام رضایی گفت: قیمت بنزین سوپر ۳۵۰۰تومان است و شامل سهمیه بندی نمی‌شود، تک نرخی است و فقط با کارت جایگاهدار قابل ارائه است. این مقام مسوول در خصوص سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی گفت: به شرط رعایت نرخ‌های مصوب، وزارت کشور اطلاعات پیمایش این تاکسی‌ها را دریافت و تبدیل به مقدار معینی سهمیه سوخت می‌کند و این مقدار به صورت اعتبار به کارت بانکی راننده واریز می‌شود. معنای آن این است که وقتی سهمیه شصت لیتری این خودروها به پایان رسید، از بنزین ۳هزار تومانی استفاده می‌کنند، اما ما به‌ التفاوت نرخ به صورت اعتبار به حساب آن‌ها واریز می‌شود. در خصوص خودروهای فرسوده هم ​قانون اجازه صدور مجوز نمی‌دهد و تنها از کارت جایگاه‌‎دار می‌توانند استفاده کنند.

رضایی گفت: آمار و اطلاعات حدود ۱۱سال استفاده از سامانه هوشمند سوخت نشان می‌دهد ما تقریبا به ازای هر خودرو یک لیتر بیشتر از استانداردهای جهانی بنزین مصرف می‌کنیم.

عناوین برگزیده