تاریخ: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۱۲
بازدید: ۳۶۳
کد خبر: ۶۸۴۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازنگری در مالیات بر عایدی سرمایه/ لوایح قانونی به بودجه 99 می رسد؟

می متالز - درحالی که موضوع مالیات بر عایدی سرمایه در ذیل موضوع مالیات های مستقیم همچنان در حال بازنگری است که باید در انتظار نشست که آیا اصلاحات قانونی به لایحه بودجه 99 خواهد رسید یا در قالب تبصره های بودجه خواهد آمد.
بازنگری در مالیات بر عایدی سرمایه/ لوایح قانونی به بودجه 99 می رسد؟

به گزارش می متالز، موضوع مالیات بر عایدی سرمایه درحالی همچنان مورد توجه فعالان بورسی است که این موضوع ذیل قانون مالیات های مستقیم قرار دارد و بر مبنای اظهارات رئیس سازمان امور مالیاتی فعلاً اصلاحات مربوط به قانون مالیاتی مستقیم نهایی نشده است، اما قرار است به زودی با تدوین و تایید آن، این قانون ابلاغ میشود. البته فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد هم در این باره میگوید که این موضوع در حال بازنگری است. به گفته وی شورای بازنگری با حضور اساتید دانشگاه، نمایندگان بخش خصوصی و دستگاه های ذیربط تشکیل شده است و پس از نهایی شدن فورا به دولت ارسال می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا لایحه مالیات بر عایدی سرمایه به بودجه 99می رسد؟ به میزان می‌گوید: اگر تمایل بر استفاده از ظرفیت لایحه مالیات بر عایدی سرمایه باشد، این لایحه باید در قالب تبصره های بودجه آورده شود. پایه مالیات بر عایدی سرمایه در کشور طبق گزارش امسال سازمان امور مالیاتی مشتمل بر 7 دارایی، املاک و مستغلات (زمین و ساختمان، ویلا، باغ)، سرقفلی، ارزهای خارجی، طلا ، جواهر و زیورآلات، سهام و انواع اوراق بهادار، معادن و یا حقوق استفاده از معادن و خودرو (مازاد بر نیاز شخصی) است.

در همین حال علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران نیز در خصوص موضوع مالیات بر عایدی سهام هم از زیرمجموعه های مالیات بر عایدی سرمایه گفته است: در این زمینه قانون فعلا بر مبنای قبل باقی خواهد ماند، همچنین ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار نیز بر این موضوع تاکید کردند که تغییری نخواهیم داشت. اما در گذشته لایحه‌ای آمده بود مبنی بر اینکه مالیات بر سود فروش سهام گرفته شود. در حال حاضر مالیات بر فروش سهام وجود دارد که نیم درصد است، اما مالیات بر عایدی سهام تنها زمانی دریافت می‌شود که فرد از افزایش یک سهم سود کرده باشد. از نظر صحرایی البته مالیات بر عایدی سهام به نفع سهام‌دار است؛ بدین معنا که اگر کسی سهام بخرد و ضرر کند، دیگر مالیاتی نمی‌پردازد. اما درحال حاضر اگر کسی در ضرر، یک سهم را به فروش برساند، باید نیم درصد مالیات آن را به بپردازد.

با این اوصاف باید در انتظار بود که دولت در این خصوص چه تصمیمی می گیرد و بالاخره پس از نهایی شدن لوایح قانونی، چه تاثیری روی شرکت های بورسی خواهد گذاشت؟ آیا ریسک بنگاه ها رنگ می بازد؟

عناوین برگزیده