تاریخ: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۰۶
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۶۸۴۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

انتقاد بانک مرکزی اروپا از سلطه سرویس‌های پرداخت آمریکایی

می‌متالز - عضو هیئت مدیره بانک مرکزی اروپا گفت اروپا در خطر از دست دادن اهمیت اقتصادی خود قرار دارد. بخش پرداخت ها تحت سلطه سرویس های آمریکایی مثل ویزا و مسترکارد قراردارد.
انتقاد بانک مرکزی اروپا از سلطه سرویس‌های پرداخت آمریکایی

به گزارش می‌متالز به نقل از رویترز، یکی از اعضای هیئت مدیره بانک مرکزی اروپا گفت اروپا باید بر وابستگی خود به سیستم های پرداخت بین‌المللی فائق آید ولی نجات طرح های نوآورانه بخش خصوصی وظیفه این بانک نیست.

 بیش از دو سوم پرداخت‌های غیرنقدی با کارت های خارجی انجام می شود و بسیاری از  سیستم های پرداخت اروپایی بر پرداخت های داخلی و منطقه ای متمرکز شده‌اند. این مسئله یک نقطه ضعف در رقابت پذیری منطقه یورو است.

بنویت کوئر، عضو هیئت مدیره بانک مرکزی اروپا گفت:« اروپا در خطر از دست دادن اهمیت اقتصادی خود قرار دارد. راه حل های مخصوص به هر کشور اندازه و مقیاس لازم را ندارند. عدم یکپارچگی ملی رقابت را فلج و نوآوری را در سطح اروپا سرکوب کرده است».

این  بخش تحت سلطه سرویس های آمریکایی مثل ویزا و مسترکارد قراردارد. شرکت های آمازون و اپل و سرویس آنلاین پی پل هم سهم بازار را با طرح های پرداخت خود در دست گرفته اند. مقر همه این شرکتها در آمریکاست.

 بانک مرکزی اروپا در حال مطالعه طرح معرفی یک ارز دیجیتال است ولی این کار هم پیامدهای وسیعی برای این بانک دارد. کوئر در مورد خارج کردن بازیگران بخش خصوصی به بانک های مرکزی هشدار داد.

بانک مرکزی اروپا اخیراً یک سیستم پرداخت فوری با نام «تیپس» برای تبادل بین بانکی معرفی کرده است ولی بانک‌ها در پیوستن به این سیستم بسیار آهسته عمل کرده اند و این طرح تا به حال تاثیر قابل توجهی نداشته است.

 والدیس دامبرووسکیس، نایب رئیس کمیسیون اروپا در همین زمینه گفت هدف او ایجاد یک سیستم پرداخت فوری اروپایی در تمام بخش های این بلوک تا پایان 2021 است.

 وی گفت:« تا آن زمان همه در اتحادیه اروپا، مردم و شرکت ها، قادر خواهند بود در تمام شرایط پرداختی، مبادلات فوری داخلی و  بین مرزی خود را انجام دهند. بانک های اتحادیه اروپا باید در سراسر این اتحادیه برای انجام پرداختهای فوری در دسترس باشند».

 کوئر اضافه کرد تکیه به سیستم‌های پرداخت غیر اروپایی مشکل ساز است چون این بلوک تسلطی بر آنها ندارد، بنابراین قدرت نظارتی آنها محدود است.

 ارزهای دیجیتال جدید که می‌توانند این خلأ را پر کنند هم مشکلاتی به دنبال خواهند داشت چون آزمایش نشده اند و اطمینان قانونی ندارند.

عناوین برگزیده