تاریخ: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۰۷
بازدید: ۳۱۲
کد خبر: ۶۹۵۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

اصلی‌ترین محرک‌های رشد تقاضای آلومینیوم در سال‌های پیش رو

می متالز - صنایع خودروسازی و ساختمان اصلی‌ترین عوامل رشد تقاضای آلومینیوم طی سال‌هال آتی خواهند بود. در حالی که مصرف آلومینیوم در صنعت خودروسازی با نرخ بیشتری رشد خواهد کرد، کشورهای توسعه یافته و اقتصادهای نوظهور شاهد بیشترین مقدار رشد تقاضا در بازار خودرو خواهند بود.
اصلی‌ترین محرک‌های رشد تقاضای آلومینیوم در سال‌های پیش رو

به گزارش می متالز، مصرف آلومینیوم طی دهه‌های گذشته با افزایش همراه بوده است. با توجه به این‌که آلومینیوم را بعد از آهن و فولاد می‌توان پرکاربردترین فلز در صنعت به‌شمار آورد، می‌توان به تأثیر و اهمیت نرخ رشد صنعتی بر میزان مصرف آلومینیوم اذعان کرد. نمودار، میزان رشد مصرف جهانی آلومینیوم را با رشد تولیدات صنعتی جهان مقایسه می‌کند. همان‌طور که در نمودار قابل مشاهده است، به غیر از سال ۲۰۱۲ که مصرف آلومینیوم با افت همراه بوده، در اکثر سال‌های مورد بررسی روند تقریبا مشابهی را با رشد تولیدات صنعتی طی کرده است. این امر به‌خوبی تأثیر مصرف آلومینیوم در میزان تولیدات صنعتی را نشان می‌دهد.

همان‌طور که در نمودار نشان داده شده، انتظار می‌رود که میزان تولیدات صنعتی جهان تا پایان سال ۲۰۱۷ حدود ۳.۳ درصد نسبت به سال پیش از آن، رشد داشته باشد. مشابه با همین امر نیز انتظار می‌رود که میزان مصرف و تقاضای آلومینیوم حدود ۳.۳ درصد رشد کند. از مهم‌ترین عواملی که از این رشد حمایت می‌کنند، می‌توان به برنامه افزایش تعرفه‌‌های مالیاتی چین در خصوص خودرو اشاره کرد. این امر سبب می‌شود تا متقاضیان و خریداران، قبل از اجرایی شدن برنامه افزایش نرخ مالیات ۱۰ درصدی چین از ابتدای سال ۲۰۱۸، اقدام به خرید خودرو کرده تا از نرخ مالیات ۷.۵ درصدی در سال ۲۰۱۷ بهره ببرند.

به‌طور کلی در سطح جهان، ۲ صنعت خودروسازی و ساختمان را می‌توان اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان آلومینیوم دانست. مصرف آلومینیوم در صنعت خودروسازی از ۲ جهت در حال افزایش است؛ اول آن‌که به‌دلیل سوق خودروسازان به خودروهای سبک‌تر با مصرف سوخت کم‌تر، سهم آلومینیوم در ساخت هر دستگاه خودرو در حال افزایش است. از طرف دیگر با مدرنیته شدن جوامع بشری، تعداد متقاضی بیشتری برای خودرو و خودروهای جدید افزایش می‌یابد. از این رو می‌توان گفت که مصرف آلومینیوم در صنعت خودروسازی با نرخ بیشتری نسبت به سایر صنایع مصرف‌کننده آلومینیوم رشد خواهد کرد.

 در بخش ساختمان، می‌توان رشد ساخت و ساز در چین را مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در افزایش ۳.۳ درصدی تقاضای آلومینیوم دانست؛ چرا که این بخش در چین که فاقد زیرساخت‌های کافی است با نرخ بسیار بیشتری نسبت به سایر نقاط جهان رشد خواهد کرد. این میزان از رشد تا جایی خواهد بود که مقدار قابل توجهی از رشد ۳.۳ درصدی را به‌خود اختصاص می‌دهد؛ اما به آن دلیل که تنها محدود به چین است، بعد از صنعت خودروسازی، در رشد تقاضای جهانی آلومینیوم اثر خواهد گذاشت.

بنا به پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود که فروش جهانی خودرو در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به‌ترتیب با ۴.۰ و ۳.۲ درصد رشد مواجه شود. کشورهای توسعه یافته (همچون آمریکای شمالی و اروپا) یا اقتصادهای نوظهور (مثل چین و برخی کشورهای آسیای شرقی) شاهد بیشترین مقدار رشد تقاضا در بازار خودرو خواهند بود. گرچه انتظار می‌رود که از شدت رشد این تقاضا در سال‌های آتی، خصوصا در کشوری همچون چین، به مقدار قابل ملاحظه‌ای کاسته شود. با این وجود این بخش از بازار آلومینیوم در بلندمدت به رشد خود ادامه خواهد داد. این امر تا جایی حایز اهمیت است که شرکت نورسک هیدرو، بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم در اروپای غربی، اقدام به احداث واحدی در آلمان برای تولید ورق‌های آلومینیومی مورد استفاده در خودروسازی با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در سال کرده است.

عناوین برگزیده