تاریخ: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۳۸
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۶۹۷۲۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

فقط 20 درصد سهم بخش خصوصی از صندوق توسعه ملی محقق شده است

می متالز - عضو انجمن فولاد گفت: طبق قانون باید 30 درصد منابع صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی اختصاص یابد ولی تنها 20 درصد از این سهم محقق شده است.
فقط 20 درصد سهم بخش خصوصی از صندوق توسعه ملی محقق شده است

به گزارش می متالز، ابوذر ندیمی در یک نشست خبری اظهار داشت: باید در مورد میزان تخصیص منابع صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی بررسی شود تا ببینیم چقدر از این منابع به تولیدکنندگان بخش خصوصی اختصاص داده شده است. 

وی با تأکید بر اینکه باید مشخص شود که چند درصد از منابع صندوق توسعه ملی به سرمایه‌داران و بخش‌های نیمه دولتی تخصیص یافته است، افزود: در قانون، سهم 30 درصدی بخش خصوصی از منابع صندوق توسعه ملی تعیین شده است اما تنها 20 درصد از این سهم محقق شده در حالی که باید 100 درصد این سهمیه به تولیدکنندگان بخش خصوصی اختصاص می‌یافت.

عضو انجمن فولاد در ادامه با تأکید بر لزوم واگذاری بخشی از اموال بانک‌ها به ویژه کارخانه‌ها، گفت: برخی بانک‌ها حاضرند واحدهای خصوصی‌سازی شده و تحت پوشش خود را برگردانند، اما برخی از ناظرین مانع این کار می‌شوند. 

وی افزود: قرار بود بانکها اموال مازادشان را واگذار کنند، ولی حالا برخی عوامل نظارتی مانع هستند. البته در مورد نوع واگذاری باید نظارت وجود داشته باشد، ولی نباید مانعی برای این مسئله باشند. 

* احتمال بررسی بودجه 99 بعد از انتخابات مجلس

عضو سابق کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در ادامه در مورد بحث‌های مطرح شده مبنی بر دو ساله شدن بودجه، گفت: بعید است که در مورد دو ساله شدن بودجه به توافق برسند. امسال مجلس درگیر انتخابات است و آنطور که با برخی نمایندگان شاخص صحبت کرده‌ایم، گفتند که به کمیسیون تلفیق نخواهند رفت، زیرا امسال وقت بیشتری از نمایندگان بابت انتخابات گرفته می‌شود. 

وی ادامه داد: حتی ممکن است بررسی بودجه به دلیل مسائلی مانند قیمت بنزین به بعد از انتخابات موکول شود. 

وی همچنین با اشاره به وعده‌های زیاد مطرح شده برای اختصاص منابع مالی به بخش‌های مختلف از جمله اختصاص 35 هزار میلیارد تومان به معلمان، 11 هزار و 500 میلیارد تومان به بازنشستگان و 8 هزار میلیارد تومان به ایثارگران، گفت: این مسائل را نمی‌توان با ارقام کوچک در بودجه اجرایی کرد.

ندیمی با بیان اینکه بودجه 99 به دلیل وعده‌های انتخاباتی نامزدهای انتخابات مجلس، انبساطی خواهد بود، افزود: نظام بودجه‌ریزی معمولاً در سال پایانی مجلس با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود. 

* رفع اثر تحریم‌ها بر تولیدات صنعتی

عضو انجمن فولاد در ادامه در مورد وضعیت کارخانه فولاد غرب آسیا با بیان اینکه این کارخانه به طور متوسط ماهانه ۳۰۰ میلیارد تومان نقدینگی برای پیشبرد اهداف تولیدی خود نیاز دارد، گفت:‌ یکی از برنامه‌های ما در این کارخانه اجرای طرح توسعه با هدف تولیدی ۸۰۰ هزار تنی و اشتغال مستقیم ۳۶۰ نفر است که در صورت حمایت‌های بانکی تا دو سال دیگر عملی می‌شود.

وی ادامه داد: هیچ برنامه‌ای برای تعدیل نیروی کار در کارخانه فولاد غرب آسیا وجود ندارد و با اجری طرح‌های توسعه‌ای میزان اشتغال در این کارخانه تولیدکننده محصولات نورد و ورق‌های فولادی افزایش می یابد.

ندیمی همچنین در مورد آثار تحریم‌ها بر قیمت تولیدات صنعتی گفت: تحریم‌ها در قیمت تمام شده و بهای کالا اثرگذار است اما باید با تیکه بر دانش بومی در مقابل تحریم‌ها ایستادگی کنیم.

عناوین برگزیده