تاریخ: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۱۱
بازدید: ۲۳۶
کد خبر: ۶۹۷۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

وزیر نیرو : اتحادیه اوراسیا فرصتی بزرگ برای تجارت خارجی ایران است

می متالز - همایش اوراسیا به منظور آشنایی با فرصت‌ها و الزامات توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران با کشور‌های عضو این اتحادیه با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو و رئیس کمیسیون‌های مشترک همکاری تجاری و اقتصادی ایران با روسیه و ارمنستان، وزرای تجارت کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا و اعضای اتاق بازرگانی ایران و بازرگانان و صادر‌کنندگان ایرانی برگزار شد.
وزیر نیرو : اتحادیه اوراسیا فرصتی بزرگ برای تجارت خارجی ایران است

به گزارش می متالز، اتحادیه اقتصادی اوراسیا توسط ۵ کشور روسیه، قزاقزستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان تأسیس شده است. این اتحادیه حدود ۷۵۰ میلیارد دلار در سال مبادلات تجاری دارد و با توجه به بازار حدود ۱۹۰ میلیون نفری، عضویت در این اتحادیه برای مبادلات تجاری فرصت مناسبی به شمار می‌رود. سهم ایران از کل حجم تجارت اوراسیا ۳ر۰ درصد و سهم اوراسیا از کل تجارت ایران با جهان ۲درصد است که با امضای قرارداد موقت تجارت آزاد ایران با اوراسیا دو طرف در تلاش برای ارتقای این سهم هستند.

وزیر نیرو دراین همایش گفت: توسعه تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، فرصت بزرگی برای تجارت خارجی است و طرفین باید تعامل نزدیکتری داشته باشند.

وی با اظهار اینکه امیدوارم این همایش زمینه توسعه بیش از پیش روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اوراسیا را فراهم کند، گفت: ایران و اتحادیه اوراسیا پس از چندین سال مذاکره در اردیبهشت ۹۷موفق به امضای قرارداد تجاری در این زمینه شدند و دوره ۳سال پیش رو از بعد اجرا و نتایج حاصله واجد اهمیت فراوانی است.

اردکانیان گفت: از همین الان مقدمات برای گسترش تجارت کشورهای عضو باید فراهم شود و ضروری است موانع اجرای دقیق موافقتنامه که از ۵ آبان امسال رسماً وارد مرحله عملیاتی شده، مرتفع شوند.

وی افزود: بدون شک این موافقتنامه در صورت اجرای جدی، زمینه را برای گسترش مبادلات اقتصادی فراهم می‌کند و بدیهی است همگرایی اقتصادی به ویژه با کشورهای همسایه جزو سیاست‌های اصلی ایران است.

رئیس کمیسیون‌های مشترک همکاری تجاری و اقتصادی ایران با روسیه و ارمنستان تاکید کرد: شکل‌ گیری اتحادیه اوراسیا نمونه خوبی از همکاری منطقه‌ای است و با گسترش آن، زمینه همگرایی کشورهای منطقه بیش از پیش به وجود می آید که در نتیجه، صلح و آرامش بیشتری برای منطقه به ارمغان می آید. وزیر نیرو افزود: معتقدم با توسعه کمی و کیفی این اتحادیه، می‌توان بازار بزرگی در منطقه ایجاد کرد چرا که سیاست اصولی جمهوری اسلامی بر توسعه روابط با همسایگان استوار بوده است.

اردکانیان اضافه کرد: ایران با داشتن منابع غنی و توانمندی صنعتی و قرار گرفتن در مرکز بازاری وسیع، شریک مناسبی برای کشورهای عضو محسوب می شود و به عنوان یکی از کشورهای مهم منطقه غرب آسیا با داشتن دسترسی وسیع به آبهای گرم آزاد و اقیانوسی می‌تواند منافع این دسته از کشورها را پیوند دهد و برای تحقق این مهم و توسعه مناسبات تجاری ضروری است به توسعه زیرساخت‌ها بپردازیم و علاوه بر رفع موانع تعرفه‌ای باید شفافیت و استانداردسازی صورت پذیرد و تجارت را وسعت بخشید.وی تصریح کرد: در مجموع ما سعی خواهیم کرد به سمت ایجاد یک تشکل قوی منطقه‌ای حرکت کنیم و در پی آن یک رابطه بلند مدت اقتصادی شکل گیرد و افق‌های جدیدی از همکاری در روابط بلند مدت اقتصادی کشورهای عضو بوجود آید.

همچنین قائم مقام وزیر صنعت درامور بازرگانی در همایش تجارت با اوراسیا گفت: برای اجرای بهتر توافقنامه مشترک با اتحادیه اوراسیا تقویت و توسعه زیرساخت بانکی و ایجاد شعب بانکی در کشور‌های عضو اوراسیا ضروری است ضمن اینکه بحث نقل و انتقالات بانکی برای مبادلات تجاری بسیار مهم است.حسین مدرس خیابانی افزود: دومین نکته که به افزایش تبادلات کمک می‌کند، حذف دلار از مبادلات رسمی و به رسمیت شناختن ارز‌های ملی کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا است. ایجاد یک مکانیزم مشخص در مبادله کالا هم لازم است و هم از اهمیت بالایی برخوردار است. وی تصریح کرد: علاوه بر تقویت سیستم بانکی باید تهاتر کالا هم بین اعضا ایجاد شود؛ ضمن این که گسترش صنعت گردشگری اهمیت دارد چرا که این کار یکی از زمینه‌های ارتقای تبادلات اقتصادی و فرهنگی است و البته تسهیل در صدور روادید و همینطور اعطای ویزا‌های مختلف و راه‌ اندازی پرواز‌های مستقیم بین شهر‌های کشور‌های عضو سهم مهمی در این تبادلات دارد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت هم دراین همایش گفت: این موافقتنامه فرصت گسترش روابط تجاری ایران با این اتحادیه را افزایش داده است و در همین راستا برنامه‌های ویژه‌ای را تا سال ۱۴۰۰طراحی و اجرا خواهیم کرد.

حمید زادبوم با اشاره به اینکه موافقتنامه موقت ترتیبات ترجیحی بین ایران و اوراسیا فرصت مناسبی برای ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا است، تاکید کرد: همچنین قصد داریم تا سه سال آینده به سمت صفر کردن تعرفه های گمرکی برای توسعه تجارت خارجی با این اتحادیه پیش برویم، اما برای رسیدن به این هدف باید زیرساخت های لازم با همکاری کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا فراهم شود و با آنها به نتیجه لازم برسیم.

درهمین حال، همچنین وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: از زمانی که هنوز توافقنامه اوراسیا اجرا نشده بود، تجار به تجارت با ایران علاقه داشتند؛ چنانچه در سال ۲۰۱۸که هنوز تعرفه‌ها را کاهش نداده بودیم، صادرات محصولات ایرانی به اتحادیه اوراسیا ۲۷درصد افزایش داشت.

«ورونیکا نیکیشینا» با اشاره به توافقنامه اوراسیا بیان کرد: در زمان کمی به این توافق دسترسی پیدا کردیم که سطح مناسبات اقتصادی خوبی فراهم می‌کند. در زمان نزدیک باید کار را به سمتی پیش ببریم که کشورها وارد بخش تجارت آزاد شوند.وی ادامه داد: مذاکرات آغاز شده و در وضعیت خوبی قرار دارد؛ همچنین توافق‌های لازم به صورت رسمی امضا شده و برای واردات محصولات ایرانی می‌توانیم صحبت کنیم.این مقام مسئول اعلام کرد که گمرک‌های کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا تعرفه‌های جدید را اعمال می‌کنند و از سفارت ایران هم نامه‌ای دریافت شده که نشان می‌دهد این موضوع در ایران اجرا می‌شود.

وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا معتقد است پس از سه سال می‌توان به تجارت آزاد دسترسی یافت.

رئیس کل گمرک هم دراین همایش با تاکید بر اینکه به ازای هر یک روز توقف کالا در گمرک یک درصد به قیمت نهایی آن اضافه می‌شود، گفت: با همکاری وزارت گمرک اوراسیا تصمیماتی اتخاذ می‌کنیم که ایستایی کالا را به حداقل برسانیم.

مهدی میراشرفی از برگزاری جلسات مشترک با وزارت گمرک اوراسیا در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با این جلسات ضمن رفع موانع، دروازه‌های مشترک تجاری هم بین طرفین ایجاد خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در یک ماهه گذشته بیش از ۵ر۱ میلیون دلار از کالاهای وارداتی کشورهای عضو اوراسیا از تخفیفات ترجیحی کالایی برخوردار شده‌اند، اظهار داشت: براساس توافقنامه بین طرفین، ما به تعهدات تخفیفات ترجیحی گمرکی خود در یک ماه گذشته عمل کرده‌ایم اما کشورهای طرف، این مزیت را برای تجار ما قائل نشدند.

رئیس کل گمرک گفت: برای برخورداری تجار ما از تخفیفات ترجیحی نیاز به ۳۴ مهر گواهی مبدأ بر اسناد بوده که اخیرا اجرایی شده و امیدواریم با توجه به مدت‌زمان توافقنامه ۱۲ ماهه، تخفیفات ترجیحی برای تجار ما هم در یک ماهه گذشته اجرایی و هزینه‌های مربوطه به آنها برگردانده شود.

نسخه مناسب چاپ

عناوین برگزیده