تاریخ: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۰
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۷۰۷۴۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ظرفیت توسعه صادرات مواد معدنی

می متالز - از آنجایی که بخش معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی کشور حدود ۵درصد سهم دارد، درنتیجه پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی ایران در سال آینده بهبود یابد و ظرفیت خوبی برای توسعه صادرات مواد و محصولات معدنی شکل بگیرد.
ظرفیت توسعه صادرات مواد معدنی

به گزارش می متالز، ایران در کمربند معدنی جهان قرار دارد و ما ظرفیت بسیار خوبی در مس، سنگ آهن، سرب و روی و طلا در کشور داریم. فاز اولی که بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم مرحله اکتشاف است. ما با اکتشاف معادن جدید می‌توانیم به توسعه معادن و استفاده از این ظرفیت برسیم. پس از شناسایی ظرفیت‌ها باید به معدن، صنایع معدنی و صنایع پایین‌دست توجه شود، سپس می‌توانیم بگوییم در آنچه در کشور وجود دارد ارزش اقتصادی ایجاد کرده‌ایم و سهم آن را رشد داده‌ایم.
حدود ۱۷درصد اقتصاد کشورهای جهان به صادرات مواد معدنی وابسته هستند و اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته بیشتر به صادرات خدمات و محصولات صنعتی وابسته است. از این رو ایران هم برای صنعتی شدن باید به سمت توسعه صنایع با ارزش افزوده بالا به‌ویژه صنایعی که می‌توانند مثل صنایع معدنی و صنایع پایین‌دستی آنها ارزش افزوده ایجاد کنند، پیش برود.
در چند سال گذشته بیش از ۲۰درصد ارزش صادرات غیرنفتی به بخش معدن و صنایع معدنی تعلق داشته است؛ بنابراین این مهم نشان می‌دهد با وجود اینکه معدن و صنایع معدنی ۵درصد در تولید ناخالص داخلی نقش دارد اما می‌توانیم از آن ۲۰درصد ارزآوری داشته باشیم. به این ترتیب این بخش ظرفیت خوبی برای تامین ارز داشته و می‌تواند سهم بیشتری از صادرات کل کشور را به خود اختصاص دهد.

سمیه خلوصی ـ مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو

منبع: صمت
عناوین برگزیده