تاریخ: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۳۴
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۷۳۵۲۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

کاهش تولید، فروش و صادرات خودرو در تایلند باعث رکود بخش فولاد شد

می متالز - همراه با کاهش رشد اقتصادی تایلند، نشانه‌های رکود در بخش فولاد این کشور قابل مشاهده است؛ طبق آخرین داده‌ها، صادرات، تولید و مصرف داخلی فولاد تایلند، همگی افت داشته‌اند.
کاهش تولید، فروش و صادرات خودرو در تایلند باعث رکود بخش فولاد شد

به گزارش می متالز و به نقل از S&P Global Platts، تولید محصولات فولادی تایلند در 9 ماهه نخست سال جاری با افت 18.7 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 5.74 میلیون تن رسید.

صادرات این محصولات نیز در این مدت 15.3 درصد افت داشت و به 1.11 میلیون تن رسید. گفتنی است که ارزش صادرات تایلند حدود دو سوم کل تولید ناخالص داخلی آن است؛ طبق آخرین داده‌های سازمان توسعه اجتماعی و اقتصادی ملی تایلند، صادرات کالاهای اصلی طی 3ماهه سوم سال مانند سوخت تصفیه شده، خودروهای سواری و وانت، مواد شیمیایی و محصولات پتروشیمی کاهش داشت. با این حال، تولید ناخالص داخلی تایلند در سه ماهه سوم 2.4 درصد رشد داشت، در حالی که در سه ماهه دوم این میزان 2.3 درصد بود؛ با این وجود، سازمان یاد شده پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی تایلند را برای سال 2019 از حداکثر 3.2 درصد به 2.6 درصد کاهش داده است.

در این میان، مصرف محصولات نهایی فولاد تایلند در 9ماهه نخست سال جاری با افت 5.1 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 14.01 میلیون تن کاهش داشت. همچنین جالب توجه است که مصرف محصولات طویل فولادی در همین مدت 5.22 میلیون تن بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9.5 درصد افت داشت؛ بخش عمده این کاهش مصرف به دلیل کاهش تقاضای میلگرد و فولاد ساختمانی بود. رشد بخش ساختمان تایلند در سه ماهه سوم سال جاری 2.8 درصد بود که نسبت به 3.5 درصد در سه ماهه دوم و 4.6 درصد در سه ماهه سوم سال 2018 کمتر بود.

همچنین با کاهش رشد اقتصادی، فدراسیون صنایع تایلند (FTI) پیش‌بینی خود را برای تولید خودرو در سال 2019 از 2.15 میلیون دستگاه به دو میلیون دستگاه کاهش داده است که دلیل آن را کاهش فروش داخلی و صادرات اعلام کرد. این فدراسیون پیش‌بینی صادرات خودرو را نیز از 1.1 میلیون دستگاه به یک میلیون دستگاه کاهش داد. به گفته مدیر فروش مزدا در تایلند، تنش تجاری چین و آمریکا باعث افت صادرات کشور شد و شرایط کلی اقتصادی نیز به کاهش رشد تولید ناخالص داخلی منجر شده است. طبق داده‌های FTI، تولید خودرو در 9 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افت دو درصدی به 1.57 میلیون دستگاه رسید و صادرات آن نیز پس از 4.4 درصد افت به 821 هزار و 101 دستگاه رسید.

کمیته سیاست پولی بانک تایلند در خصوص چشم‌انداز اقتصادی سه ماهه پایانی سال گفت: «اقتصاد تایلند در دوره بعد با ریسک‌های بیشتری مواجه خواهد بود، به ویژه ریسک‌های خارجی از تنش‌های تجاری و چشم‌انداز اقتصادی چین و اقتصادهای پیشرفته که تقاضای داخلی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در کوتاه‌مدت، در صورت نیاز برای اعمال سیاست پولی (انبساطی) آمادگی داریم. اگر انتظارات ما در خصوص رشد اقتصادی برآورده نشود، برای اقدام آماده هستیم.»

عناوین برگزیده