تاریخ: ۰۹ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۰۷
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۷۳۶۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۳۳۱ هزار تن محصولات مختلف امسال از گیلان صادر شد

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ‌گیلان گفت: امسال ۳۳۱ هزار تن از کالاهای استان ‌با ارزش تقریبی ۱۸۲ میلیون دلار به خارج استان صادر شده است.
۳۳۱ هزار تن محصولات مختلف امسال از گیلان صادر شد

به گزارش می متالز، فرهاد دلق‌پوش شامگاه چهارشنبه در جلسه اقتصاد مقاومتی استان گیلان با اشاره به مزیت‌های استان اظهار داشت: ظرفیت کریدور شمال-جنوب، زیرساخت‌های دریایی، دسترسی و تردد در دریای خزر و دارا بودن بزرگترین مرز زمینی و ترانزیتی کشور در واقع گوشه‌ای از ظرفیت‌ها و مزیت‌های گیلان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به صادرات محصولات و اقلام کشاورزی استان به کشورهای حاشیه دریای خزر افزود: توجه به ظرفیت‌های متعدد استان گیلان همواره می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات در کشور باشد و حتی اتحادیه گمرکی اوراسیا نیز یکی از ظرفیت‌های مهم است.

دلق‌پوش، پیشینه صنعت در استان گیلان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: توجه جدی به مقوله صنعت بسیار ضروری است و خوشبختانه در طول این سال‌ها در عرصه‌ صنعت و تجارت شاهد اقدامات و گام‌های محکمی در این زمینه بودیم که آمار و ارقام موجود این موضوع را تأیید می‌کند.

وی با بیان اینکه سهم اشتغال صنعت، معدن و تجارت گیلان، 342 هزار نفر است خاطرنشان کرد: در این راستا 258 هزار نفر در بخش تجارت و هزار و 900 نفر نیز در بخش معدن در حال فعالیت هستند و هم‌اکنون 2 هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با اشتغال 82 هزار نفر در گیلان فعال است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از صنعت نساجی و ظرفیت‌های در گیلان سخن گفت و افزود: استان گیلان در صنعت نساجی دارای ظرفیت‌های متعددی است اما این صنایع در دهه 80 به دلیل واردات بی‌رویه پوشاک دچار مشکلاتی شد و امروز نیز در حال احیاء صنایع نساجی گیلان هستیم.

دلق‌پوش با اشاره به آمار صادرات کالاهای گیلان گفت: 331 هزار تن از کالاهای استان با ارزش تقریبی  182 میلیون دلار در سال 98 و همچنین921 هزار تن کالا با ارزش ریالی 465 میلیون دلار در سال 97 و حدود 500 هزار تن از کالاها با ارزش ریالی 350 میلیون دلار در سال 96 صادر شده است.

رئیس اتاق اصناف استان گیلان نیز در این جلسه با اشاره به فعالیت 110 هزار واحد صنفی با 400 هزار اشتغالزایی در گیلان اظهار داشت: در نظام خدمات فنی همواره باید نگاه‌ ویژه‌ای به بنگاه‌های تولیدی مختلف شود.

جلال‌الدین محمد شکریه با اشاره به لزوم توجه جدی به بنگاه‌های کوچک گفت: گاهی اوقات که صحبت از اعطای تسهیلات می‌شود بیشتر نگاه‌ها به سمت بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی بزرگ می‌چرخد در صورتی که بسیاری از بنگاه‌های کوچک نیز در نظام خدمات فنی و توزیع تأثیرگذار هستند.

نایب رئیس اتاق اصناف کشور با اشاره به اینکه امروز نگاه اقتصاد مقاومتی باید تعریف و یگانگی صنف و صنعت باشد تصریح کرد: در حال حاضر اصناف بخش مهمی از سرمایه کشور را در اختیار دارند.

عناوین برگزیده