تاریخ: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۳۵
بازدید: ۲۳۱
کد خبر: ۷۵۱۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تقدیر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران از پدر صنعت ایران

می متالز - طی مراسمی از محسن خلیلی عراقی پیشکسوت صنعت ایران که به «پدر صنعت ایران» مشهور است به‌پاس یک‌عمر تلاش در جهت اعتلای صنعت و اقتصاد ایران تقدیر به عمل آمد.
تقدیر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران از پدر صنعت ایران

به گزارش می متالز بنابر اعلام بوتان، در این مراسم که آقای دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، دکتر نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران، اعضای اتاق بازرگانی و جمعی از فعالین اقتصادی حضور داشتند از زحمات ایشان تقدیر به عمل آمد.

همچنین آقای دکتر نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور اندیشه‌های خیرخواهانه مهندس خلیلی و عمل وی به این باور را مورد توجه قرارداد و تصریح کردند: انسان اقتصادی، علاوه بر سود و نفع شخصی، منافع جمعی را دنبال می‌کند. جمع این دو ممکن است و در وجود آقای خلیلی وجود دارد. نگاه مهندسی و توجه ویژه به عدد و رقم، اداره خوب بنگاه اقتصادی و نگاه به آینده، توجه به مفاهیم کلان اقتصادی، نگاه تشکلی، نگاه اجماع ساز، نگاه امیدوار و باپشتکار، حمایت از اندیشه‌های نو و نگاه اخلاقی ویژگی‌های شخصیتی بودند که از نگاه نهاوندیان در شخصیت محسن خلیلی عراقی وجود دارد که باید آن‌ها را از او آموخت.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در این مراسم با بیان اینکه امروز دورهم جمع شده‌ایم تا از انسانیت تجلیل کنیم، گفت: مهندس خلیلی عراقی الگویی برای همه ماست و امیدواریم که الگوهای این‌چنینی در آینده تکثیر شوند.

همچنین به‌پاس زحمات ارزشمند و پربار محسن خلیلی عراقی، کتابخانه اتاق بازرگانی ایران به نام این بزرگ‌مرد صنعت ایران مزین گشت.

محسن خلیلی نیز در این مراسم با بیان اینکه که آزادی، رفاه مردم، توسعه و پیشرفت ایران از مسیر توسعه صنعتی و تشکل‌گرایی می‌گذرد تنهای آرزوی خود را اعتلای صنعت و سربلندی ایران عزیز عنوان کردند.

در این مراسم علاوه بر اهدای لوح و تندیس، از تمبر یادبود محسن خلیلی و سردیس ایشان نیز رونمایی شد.

نمایندگان تشکل‌های اقتصادی و صاحبان صنعت نیز جداگانه با اهدای لوح و تندیس از خدمات ایشان تقدیر کرده و به بیان دیدگاه‌ها و خاطرات کاری خویش در خصوص ایشان پرداختند.

محسن خلیلی عراقی بنیان‌گذار شرکت بوتان، نخستین فردی است که توانست شعله‌های گاز را در خانه‌های ایرانی روشن کند.

نامبرده با کمک پدر شرکت بوتان را در سال ۱۳۳۲ تأسیس کرده  و به‌عنوان پایه‌گذار صنعت گاز در ایران اقدام به ساخت وسایل گازسوز و توزیع گاز در خانه ایرانی‌ها کرد.

اجاق‌گاز، بخاری گازی، آبگرمکن گازی ایستاده، آبگرمکن دیواری فوری، پکیج شوفاژ دیواری، مایکروفر، سیلندر گاز مایع، اجاق‌گاز پیک نیک و... از جمله وسایل خانگی هستند که محسن خلیلی برای اولین بار آن‌ها را در شرکت بوتان تولید و به بازار ایران عرضه کرد.

در این مراسم آقای دکتر جهانگیری طی سخنانی اظهار داشتند که نام و یاد مهندس خلیلی عراقی در تاریخ ایران ماندگار خواهد شد، زیرا وی در فراز و نشیب‌های صنعت کشور همواره دغدغه توسعه ایران و صنعت کشور را داشتند و اجازه ندادند که چراغ صنعت کشور خاموش شود.

وی با بیان اینکه افرادی نظیر مهندس خلیلی که به توسعه ملی فکر می‌کنند و به دنبال رفاه ملت ایران هستند انسان‌هایی بزرگ هستند اظهار امیدواری کردند که این الگوها و انسان‌های خوب در کشور تکثیر شوند.

عناوین برگزیده