تاریخ: ۰۸ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۵۸
بازدید: ۱۵۵۳
کد خبر: ۷۶۶۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کم لطفی به صنعت مخابرات؛

"همراه اول" از ارزش واقعی خود چقدر فاصله دارد

می متالز - سهام «همراه اول» با نسبت قیمت به سود هر سهم (P/E) حدود ۸، در مقایسه با میانگین P/E موزون کل بازار سهام، فاصله بسیار زیادی دارد.
"همراه اول" از ارزش واقعی خود چقدر فاصله دارد

به گزارش می متالز، نسبت قیمت به سود هر سهم (P/E) یکی از ابزار‌های قدیمی و مهم در ارزش‌گذاری سهام به شمار می‌رود.

همان‌طور که از نام این نسبت مالی مشخص است، برای محاسبه P/E باید آخرین قیمت روز سهام شرکت مورد نظر (P) را به سود هر سهم (EPS) تقسیم کرد.

اغلب تحلیلگران و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای برای سنجش این نسبت برای یک شرکت، نسبت P/E شرکت مورد نظر را با دیگر رقبای صنعت مذکور مقایسه می‌کنند.

بر اساس آمار‌ها و تحقیقات صورت گرفته در بورس‌های چندین کشور نظیر ترکیه و امارات، صنعت مخابرات به دلیل پایدار بودن و رو به رشد بودن سودآوری آن و همچنین حاشیه سود بالا، دارای P/E بالایی در بازار سرمایه است.

در این گزارش به سراغ شرکت «ارتباطات سیار ایران (همراه اول)» می‌رویم و نگاه به وضعیت این شرکت در بازار سرمایه بر اساس نسبت P/E می‌اندازیم.

همان‌طور که در جدول ذیل مشاهده می‌کنید، صنعت مخابرات با ارزش بازار ۵۱ هزار و ۸۶۶ میلیارد تومانی، ۳ درصد از ارزش کل بازار سرمایه را شامل می‌شود و دارای نسبت P/E موزون ۵ است. P/E این صنعت در مقایسه با میانگین کل بازار که ۲۷ است، اختلاف فاحشی دارد.

از همین رو، سهام «همراه اول» با نسبت قیمت به سود هر سهم (P/E) حدود ۸، در مقایسه با میانگین P/E موزون کل بازار سهام، فاصله بسیار زیادی دارد.

به طور کلی، صنعت مخابرات در رتبه ششم از نظر کمترین P/E قرار دارد و سهام "همراه" نیز جزو شرکت‌های با P/E پایین است.

با توجه به نسبت P/E بازار سرمایه، سهام «همراه اول» با ارزش ذاتی و P/E منطقی خود فاصله زیادی دارد. در حال حاضر، با توجه به سود هر سهم ۹۱۲ ریالی در گزارش دوره ۶ ماهه سال ۹۸ و P/E فعلی بازار، ارزش هر سهم «همراه اول» حدود ۲۴۰۰۰ ریال تخمین زده می‌شود. این در حالی است که در حال حاضر در محدوده قیمتی ۱۴۰۰۰ ریال معامله می‌شود.

عناوین برگزیده