تاریخ: ۱۴ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۱۱
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۷۸۳۹۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

اختصاص ۱۰ هزار هکتار زمین برای اجرای طرح مسکن ملی

می متالز - ۱۰ هزار هکتار زمین برای رونق تولید مسکن در نقاط مختلف کشور در قالب طرح اقدام ملی اختصاص یافت.
اختصاص ۱۰ هزار هکتار زمین برای اجرای طرح مسکن ملی

به گزارش می متالز، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در خصوص طرح اقدام ملی مسکن گفت: با توجه به اینکه ثبت‌نام‌های مرحله اول تا ۳۰ آذر و اول دی‌ ادامه یافت، در فرصت ۴۵ روزه تلاش خواهیم کرد تا پالایش‌ها انجام و مرحله دوم ثبت‌نام‌های طرح اقدام ملی مسکن آغاز شود.

وی با اعلام اینکه در هنگام پالایش، واجدان شرایط شناسایی، ظرفیت‌های خالی مشخص و میزان حذف‌شدگان از طرح به دلیل نداشتن شروط اعلامی، تعیین و معرفی خواهند شد، گفت: نیمه بهمن ثبت‌نام شدگان نهایی مرحله اول شناسایی و معرفی می‌شوند.

در عین‌ حال با تأکیدی که وزیر راه و شهرسازی بر آغاز ثبت‌نام مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن داشته‌است، تلاش می‌شود به محض اتمام پالایش مرحله اول و اعلام نتایج به متقاضیان واجد شرایط، به اضافه ظرفیت‌های جدیدی که استان‌ها اعلام می‌کنند، ثبت‌نام مرحله دوم آغاز شود.محمودزاده با بیان اینکه در مرحله اول ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن ۱۰ هزار هکتار زمین تخصیص یافت که این میزان افزایش می‌یابد، در خصوص امضای تفاهمنامه با سایر وزارتخانه‌ها برای تولید مسکن، تصریح کرد: تفاهمنامه‌ها در شرایطی امضا و عملیاتی می‌شود که درخواست و امکانات سازمان، وزارتخانه و دستگاه درخواست‌کننده هم ارائه شود.وی ادامه داد: در امضای تفاهمنامه تولید مسکن بین وزارت راه و شهرسازی با سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها، امکانات دو وزارتخانه و دو مجموعه در تولید مسکن ملاک‌عمل قرار می‌گیرد. در واقع به این روش، ضمن تسهیل‌گری در روند تولید مسکن، افراد واجد شرایط و نیازمند به مسکن صاحب خانه خواهند شد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در خصوص تفاهمنامه‌های وزارت راه و شهرسازی با وزارت ارشاد اعلام کرد: وزارت ارشاد تاکنون درخواست و تقاضایی را برای تولید مسکن جامع هدف خود (هنرمندان و خبرنگاران) ارائه نکرده است. اما در عین حال، وزیر راه و شهرسازی تاکید کرده که این وزارتخانه آمادگی دارد تا برای هنرمندان و خبرنگاران این کار را با همکاری وزارت ارشاد انجام دهد.وی توضیح داد: با وزارت جهاد کشاورزی هم تفاهمات اولیه‌ای برای ساخت مسکن داشته‌ایم که کارهای آن در حال انجام است. وزارت جهاد کشاورزی اعلام آمادگی کرده و حاضر است تا امکانات در دسترس را برای اجرای این طرح (تولید مسکن) قرار دهد.

محمودزاده افزود: با وزارت صنعت، معدن و تجارت هم توافقات اولیه حاصل شده است، اما از آنجایی‌که بخشی از متقاضیان بین دو وزارت صنعت و کار در خصوص مسکن کارگری مشترک هستند باید پالایش و ظرفیت‌های جدید از سوی دو وزارتخانه اعلام و نهایی شود تا بتوانیم تفاهمنامه با وزارت صنعت را در خصوص تولید مسکن به امضا برسانیم. خبر دیگری حاکیست: محمد آیینی عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران هم با تشرح جزئیات ساخت ۱۳۰ هزار واحد در طرح ملی مسکن، گفت:‌ منابع مالی ساخت با سه روش تامین می‌شود.

وی ادامه داد: برای سال ۹۸ ساخت ۵۳ هزار واحد مسکونی در دستور کار قرار گرفته و قرار است مطابق برنامه ریزی های انجام شده در سال ۹۹ هم ۷۷ هزار واحد دیگر در قالب طرح ملی اقدام مسکن در این محدوده ها احداث شود.

وی با اشاره به آغاز ساخت ۲۸۵۰۰ واحد از مجموع ۵۳ هزار واحد، ادامه داد: برای اجرای این طرح و به منظور تامین مالی ساخت ۱۳۰ هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده در قالب طرح اقدام ملی عمدتا از سه منبع تامین مالی استفاده خواهد شد. یکی از این منابع استفاده از ظرفیت‌های صندوق پس انداز مسکن یکم به منظور اتصال متقاضیان خانه اولی سپرده گذار در بانک مسکن به پروژه های تامین مسکن در بافت های فرسوده است.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، وجوه اداره شده دولتی و منابع داخلی بانک ها از مهم‌ترین منابع تامین مالی ساخت ۱۳۰ هزار واحد مسکونی در محدوده های هدف نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری است.

وی با بیان اینکه هر یک پلاک فرسوده شهری به طور متوسط ظرفیت ساخت ۲ر۲ پلاک مسکونی جدید را دارد، تصریح کرد: با این اقدام می توان عرضه مسکن در بافت های میانی شهرها که برخوردار از تمام امکانات زیربنایی و روبنایی در سطح محلات است را به میزان قابل توجه افزایش داد و از این طریق بخش قابل توجهی از نیاز به ساخت و عرضه واحدهای مسکونی برای متقاضیان به خصوص خانه اولی ها را تامین کرد.آیینی اتصال صندوق پس انداز مسکن یکم به پروژه های نوسازی را به عنوان یکی از اصلی ترین منابع تامین اعتبار نوسازی بافت های فرسوده از جمله اقدامات موثر در جهت افزایش عرضه مسکن متناسب با تقاضای غالب در جامعه اعلام کرد و افزود: از این طریق بخشی از هدف تعیین شده در راستای اصابت ساخت و سازها با هدف تامین مسکن خانه اولی ها محقق خواهد شد. ضمن آنکه از منابع بانکی در جهت هدف نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده نیز بهره‌ برداری می شود.

از سوی دیگر، حبیب اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید هم گفت: هنوز آمار دقیق تعداد کسانی که از شرایط چهارگانه طرح اقدام ملی مسکن برخوردارند، منتشر نشده اما شواهد و قرائن گویای آن است که فرم «ج» درصد بالایی از افراد قرمز است.به گفته وی، طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در شهرهای جدید را در دو شکل مشارکت با سازندگان و ثبت نام از متقاضیان پیش می‌بریم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید افزود: در قالب طرح اقدام ملی مسکن، ساخت ۷۰ هزار واحد در شهرهای جدید تعریف شده که از این تعداد ۲۵ هزار واحد در شهرهای پرند، پردیس و هشتگرد در استان‌های تهران و البرز قرار دارند.

وی گفت: بعد از انجام مرحله‌ اول نام‌نویسی منتظر ارزیابی شرایط ثبت نام کنندگان هستیم تا ببینیم شرایط چهارگانه چه کسانی احراز می‌شود. هنوز نمی‌دانیم چه تعداد ریزش می‌کنند اما شواهد و قرائن حاکی از آن است که فرم «ج» درصد زیادی از افراد قرمز است یا سابقه مالکیت قبلی دارند. طاهرخانی تصریح کرد: با توجه به برآوردهای اولیه قیمت هر متر مربع مسکن ملی ۵ر۲ تا ۵ر۳میلیون تومان است که با توجه به مکان و موقعیت پروژه‌ها در نقاط مختلف کشور نرخ‌ها متفاوت است. حدود ۳۰ درصد مبلغ کل به شکل پیش‌پرداخت دریافت می‌شود و مابقی در بازه‌های زمانی مشخص و طبق زمان‌بندی دریافت خواهد شد.

عناوین برگزیده