تاریخ: ۱۶ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۲۶
بازدید: ۳۱۰
کد خبر: ۷۹۴۲۶
مهرداد تولائیان:

100 درصد نیاز ریل کشور امسال تامین شد

می متالز - معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: در حال حاضر سه قرارداد تولید ریل در حال اجراست و دو قرارداد جدید ریل با شرکت ذوب آهن نیز روز 23 دی ماه با حضور دو وزیر راه و شهرسازی و صنعت منعقد می شود.
100 درصد نیاز ریل کشور امسال تامین شد

به گزارش می متالز، معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه ظرفیت 2 کوره فولادی آماده به کار شرکت ذوب آهن اصفهان 2800 هزار تن در سال است، گفت: امسال به رکورد تولید 2500 هزار تن فولاد در این دو کوره می رسیم که نسبت به سال گذشته که 2410 هزار تن بوده پیشرفته مناسبی داشته که این میزان تولید شامل 90 درصد ظرفیت اسمی است.

مهرداد تولائیان با بیان اینکه در شرایط کنونی سه قرارداد تولید ریل داریم، افزود: قرارداد تامین ریل متروی بهارستان با ظرفیت 3 هزار تن در حال اجرا است که 600 تن آن در یک ماه گذشته تحویل داده شده و قرار است در مدت شش ماه این 3 میلیون تن ریل به طور کامل تحویل داده شود. همچنین قراردادی با حجم 15 هزار تن تولید ریل با شرکت زیرساخت و توسعه برای تامین ریل قطار میانه- بستان آباد داریم که تاکنون 2500 تن تحویل داده شده و قرار است در بازه زمانی شش ماه به طور کامل اجرا شود و در حال حاضر به صورت تدریجی این ریل ها به نسبت نیاز آن ها تحویل داده می شود. همچنین یک قرارداد تحویل ریل با مجموعه گلگهر به حجم 9 هزار تن منعقد شده که 2500 تن از ریل تحویل داده شده و در یک بازه زمانی کمتر از شش ماه ریل های باقی مانده نیز تحویل می شود، اما از آنجایی که سرعت دریافت شرکت گلگهر به نسبت پیشرفت پروژه بسیار بالاست احتمال دارد در مدتی کمتر از شش ماه قرارداد به طور کامل اجرایی شود.

او افزود: روز 23 دی ماه که روز ملی فولاد است 2 قرارداد با حجم 13 و 15 هزار تنی ریل با شرکت ذوب آهن منعقد خواهد شد که دو وزیر صنعت و راه و شهرسازی نیز در این مراسم حضور خواهند داشت.

معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن با تشریح اینکه در سال ایران 70 تا 80 هزار تن واردات ریل داشتیم، تصریح کرد: در حال حاضر محصولات ریل را از یک خط مشترک تولید می کنیم و متناسب با سفارش ریل تولید و عرضه می کنیم، زیرا در صورتی که سفارش کمتر باشد تیرآهن از همین خط تولید بهره برداری می شود، اما در مجموع سال 99 حدود 100 هزار تن تولید ریل برای تولید و فروش برنامه ریزی شده است که با توجه به واردات سال های گذشته به نظر می رسد که میزان نیاز کشور نیز بیش از این نخواهد بود.

او با تاکید بر اینکه قیمت ریل به صورت جهانی تعیین می شود، اظهار کرد: قیمت ریل در بازار جهانی نیز متناسب با قیمت محصولات فولاد و ... نوسان دارد، با این حال قیمت هر تن ریل در بازار جهانی به علاوه هزینه گمرکی 880 دلار است که اگر هزینه حمل نیز برای واردکننده در نظر بگیریم قیمت آن بسیار بالاتر خواهد بود، از این رو شرکت ذوب آهن کمتر از قیمت بازار جهانی محصول را عرضه می کند و تحویل در محل پروژه نیز به عنوان یک پیشنهاد برای جذب مشتریان داخلی ارائه می کند، از این رو مشتریان با در نظر گرفتن شرایط موجود تمایل بالایی برای خرید ریل از شرکت ذوب اهن اصفهان دارند.

او با تاکید بر اینکه ریل یو آی سی 60 در شرکت راه آهن کشور استفاده می شود که دو گرید دارد، اما در کشور گرید EN13674 بیشتر استفاده می شود، تصریح کرد: ریل گرید EN13674 برای قطارهای با سرعت بالای 150 کیلومتر استفاده می شود، البته در کشور در تمام نقاط از قطار پرسرعت استفاده نمی شود و ما به عنوان تولیدکننده همه شرایط محصول را اعلام می کنیم و می توانیم برای آن ها محصولات با گرایدهای پایین تر عرضه کنیم که تقریبا هزار تومن در هر کیلو ارزان تر از ریل های با گراید بالاتر است و صرفه اقتصادی بالایی دارد.

معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن با بیان اینکه برای مترو نیز ریل با دو مدل F49 و UIC54 استفاده می شود، گفت: این دو مدل از نظر استاندارد و کیفیت یکی بوده و تنها از نظر اندازه متفاوت هستند که در شرایط کنونی برای قرارداد متروی بهارستان تولید ریل F49 تولید می شود و برای متروی مشهد و تهران از ریل UIC54 استفاده شده که شرکت ذوب آهن آمادگی تولید دو محصول را دارد.

عناوین برگزیده