تاریخ: ۲۲ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۵۴
بازدید: ۳۴۰
کد خبر: ۷۹۸۲۲
سرویس خبر : انرژی
مشترکان استان به صرفه‌جویی دعوت شدند

مدیریت مصرف آب در آذربایجان

می متالز - به‌رغم کم شدن ذخایر آبی کشور به‌ویژه آذربایجان شرقی در دو دهه اخیر و تهدید نسل‌های آینده از این بابت، هنوز احساس خطر و حس مسوولیت برای حفاظت از منابع و مصرف این مایع حیات در شهروندان ایجاد نشده است.
مدیریت مصرف آب در آذربایجان

به گزارش می متالز، سازمان ملل متحد اعلام کرده هر انسان روزانه دست‌کم به ۵۰ لیتر آب نیاز دارد تا بتواند بنوشد، غذا درست کند و نیازهای بهداشتی خود را مرتفع کند، اما سازمان جهانی بهداشت مقدار متوسط سرانه ۱۵۰ لیتر را برای برآوردن نیازهای بهداشتی هر نفر در روز تعیین کرده است. در ایران اگر میزان مصرف آب بخش خانگی، صنعتی، تجاری و فضای سبز را در سراسر کشور در نظر بگیریم و بر جمعیت ایران تقسیم کنیم، به‌طور متوسط در هر شبانه‌روز هر ایرانی ۱۹۷ تا ۲۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند. مصرف سرانه آب در بخش خانگی در ایران به‌طور متوسط ۱۵۷ لیتر در روز است، اما این مقدار در آذربایجان شرقی ۱۹۰ لیتر است که همین آغاز اقداماتی درخصوص فرهنگ‌سازی برای مدیریت و مصرف بهینه آب در استان را گریزناپذیر کرده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با تاکید بر مدیریت مصرف آب و فرهنگ‌سازی در این خصوص گفت: دانش‌آموزان در این خصوص نقش مهمی دارند. علیرضا ایمانلو اعلام کرد: امسال برای فرهنگ‌سازی، الگوسازی و تربیت دانش‌آموزان برای ۵۰ هزار نفر آموزش‌های لازم درخصوص مدیریت مصرف آب ارائه می‌شود. مدیرعامل آبفای آذربایجان شرقی ادامه داد: در یک‌سال گذشته ۳۵ هزار نفر به‌صورت چهره به چهره آموزش‌های مربوط به مصرف بهینه و مدیریت مصرف آب را گذرانده‌اند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی اضافه کرد: برنامه «بانوی آب» نیز در استان کلید خورده است و در این طرح مادران و زنان خانواده نقش محوری در فرهنگ‌سازی مصرف آب دارند. وی به کمپین «خانه‌تکانی در عید» با رویکرد فرهنگ‌سازی در مصرف آب و استفاده نکردن از آب شرب برای شستن لوازم منزل نیز اشاره کرد و افزود: با صنایع نیز تفاهم شده تا روی شیرآلات خود کاهنده مصرف آب نصب کنند که در این صورت ۲۵ درصد صرفه‌جویی در مصرف می‌شود. ایمانلو با اشاره به اینکه با بسیج و سپاه برای نصب کاهنده در مراکز نظامی و پادگان‌ها و همچنین آموزش و پرورش نیز تفاهم شده تا کاهنده مصرف آب در مدارس نیز نصب شود، گفت: آب مراکز فضای سبز شهرداری نیز جداسازی شده است.وی با اعلام اینکه قیمت ۵/ ۱ لیتر آب مورد استفاده مشترکان در ایران ۳ ریال اما هزینه تمام شده آن در کشورمان مانند اروپا حدود ۲ هزار تومان است، تاکید کرد: باید مردم بدانند که وضعیت موجودی این مایع با رفاه خودشان در ارتباط است و مدیریت مصرف داشته باشند. ایمانلو گفت: تامین آب تبریز از سد نهند و تامین آن از زرینه‌رود به طول ۱۸۰ کیلومتر با پنج ایستگاه پمپاژ، دشواری‌های خود را داشته و مستلزم هزینه‌های بالایی است که باید با مصرف بهینه قدر آب را بدانیم. یوسف غفارزاده، مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز گفت: تعادل‌بخشی به مصرف آب‌های زیرزمینی و کشاورزی، مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده به‌منظور صرفه‌جویی و صیانت از منابع آب است و به این منظور ارتقای آگاهی‌های دانش‌آموزان نیز هدف‌گذاری شده که آشنایی با آب مجازی یکی از این موضوع‌ها است. وی افزود: انسداد چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند آب، راه‌اندازی گروه‌های گشت و کنترل برای جلوگیری از اضافه برداشت آب و چاه کشاورزی از دیگر اقدامات برای کاهش و مدیریت مصرف آب است. غفارزاده به اجرای طرح دانش‌آموزی نجات آب، موسوم به «داناب» و قرار گرفتن ۵۰ هزار نفر زیر پوشش این طرح اشاره کرد و گفت: در نشست‌هایی با تعاونی‌های آب‌بران سعی شده از اضافه برداشت آب‌های زیرزمینی جلوگیری شود. وی اظهار کرد: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و دشت‌های مرند و شبستر، برنامه‌های فرهنگی ساکنان بومی برای کاهش مصرف آب برگزار می‌شود.

عناوین برگزیده