تاریخ: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۴۶
بازدید: ۴۴۱
کد خبر: ۸۱۱۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تصحیح پیش‌بینی قیمت فروکروم در اوایل 2018

می متالز - افت شدید قیمت فروکروم پرکربن در سال‌های 2015 و 2016 و همچنین در اوایل امسال، با افزایش تقاضای دوباره فولادسازان، جانی دوباره گرفت. پیش‌بینی‌ها حاکی از تصحیح و پایدار شدن قیمت آن در ماه‌های نخست سال آینده است.
تصحیح پیش‌بینی قیمت فروکروم در اوایل 2018

به گزارش می متالز، همانند سایر فروآلیاژها، قیمت فروکروم نیز به‌شدت به قیمت سنگ معدنی کروم وابسته است. پس از افت و خیزهای شدیدی که این فروآلیاژ طی 2 سال اخیر پشت سر گذاشته، بررسی بازار آن خالی از لطف نیست. برای بررسی قیمت فروکروم پرکربن، در نمودار 1، قیمت آن از سال 2012 آورده شده است. توجه شود که بخش مربوط به آینده (دسامبر 2017 تا فوریه 2018)، با استفاده از داده‌های نشریه متال بولتن رسم شده است.

همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود، قیمت فروکروم پرکربن، در سال‌های 2015 و 2016، افت شدیدی داشت. این افت قیمتی، همگام با بازار فولاد و همراستا با بازار سایر عناصر آلیاژی بود. کاهش قیمت کروم به حدی بود که قیمت فروش از هزینه‌های تولید آن نیز کمتر شد و به همین دلیل، بسیاری از معادن کروم و کوره‌های ذوب فروکروم، خصوصا در کشور آفریقای جنوبی، تعطیل شدند. کاهش عرضه کروم همزمان با افزایش دوباره تقاضای فولادسازان چینی، سبب شد که قیمت فروکروم در اواخر سال 2016 و اوایل امسال، با یک جهش قیمتی ناگهانی رو‌به‌رو شود که در نمودار به خوبی قابل مشاهده است. در سال 2017، قیمت سنگ معدنی حاوی 42 درصد کروم که از بنادر آفریقای جنوبی به بندر وارداتی چین وارد می‌شود، دچار نوسانات فراوانی بود. علی‌رغم تحرکات مثبتی که اخیرا در قیمت‌های فصل پایانی 2017 اتفاق افتاد، قیمت لحظه‌ای فروکروم پرکربن در هفته‌های اخیر، خصوصا در چین، با کاهش رو‌به‌رو بود.

برای فولادسازان، 3 ماهه آخر هر سال، معمولا بازه کم‌کاری محسوب می‌شود. به‌طور مثال، کارخانه‌های فولادسازی در اروپا، با آغاز فصل زمستان، تمایل کمتری برای خرید مواد اولیه دارند چرا که در طول دوره جشن کریسمس و سال نوی میلادی، تولید فولاد آن‌ها متوقف خواهد شد. علاوه بر این، نشریه متال بولتن با توجه به اطلاعات در دسترس ادعا کرده است که فولادسازی‌های واقع در اغلب مناطق مهم، از جمله چین، در انبارهای خود حجم مناسبی از مواد اولیه را برای 3 ماهه آخر سال ذخیره کرده‌اند.

عوامل گذرایی که در یکی دو ماه اخیر به بالا ماندن قیمت‌ها کمک کرده‌اند، در حال از بین رفتن هستند. به‌عنوان نمونه، اغلب مشکلاتی که در بنادر آفریقای جنوبی به‌دلیل آتش‌سوزی‌های اخیر پیش آمده بود، حل و فصل شده است و اکنون تنها در بندر دوربن (Durban)، حمل و نقل محموله‌ها با تأخیر رو‌به‌رو است. در این بندر، هنوز محموله‌هایی که تاریخ ارسال آنها در اکتبر بوده است، در حال ارسال هستند. حل مشکلات این بنادر، به تسریع ارسال محمول‌های تأخیری کروم کمک می‌کند. عامل مهم دیگری که در افزایش ارسال محموله‌های کروم مؤثر است، تمام شدن فصل زمستان در آفریقای جنوبی است چراکه با شروع فصل سرما، به‌دلیل افزایش تعرفه الکتریسیته در بخش صنعت، کوره‌های ذوب فروکروم در این کشور، حجم تولید خود را کاهش می‌دهند. به همین دلیل، پیش‌بینی اینکه عرضه محصولات کروم افزایش یابد، دور از ذهن نیست.

در حال حاضر، با توجه به اینکه حجم انبار کروم در زنجیره تولید فولاد، در سطح بالایی قرار دارد، انتظار این است قیمت فروکروم، در 3 ماهه آخر سال، اندکی تصحیح شده و سپس پایدار شود. این پیش‌بینی، با یک عامل نامعلوم مهم (پیشرفت‌های ایجاد شده در بازار نیکل) روبه‌رو است. در اواسط ماه سپتامبر، از آن‌جا که خریداران فولاد منتظر تثبیت قیمت فولاد در حد کمتری بودند، خرید فولاد کم شد و قیمت نیکل نیز افت شدیدی پیدا کرد. به‌دلیل همین کاهش تقاضا، فولادسازان، خصوصا چینی‌ها، در برنامه تولید 3 ماهه آخر سال خود تجدید نظر کردند چرا که احتمال می‌دادند کاهش تقاضا همچنان ادامه داشته باشد. تمامی این اتفاقات، اثرات منفی بر روی تقاضای مواد اولیه فولادسازی داشت و سبب شد قیمت آن‌ها کاهش یابد اما جهش قیمتی که از اوایل امسال در قیمت نیکل اتفاق افتاد، می‌تواند اثربخشی مثبت داشته باشد و باعث افزایش تقاضا و بهبود قیمت فروکروم شود. لازم به‌ذکر است که با توجه به حجم بالای انبارهای فولادسازان، احتمال این اتفاق کم است، هر چند که غیرممکن نیست.

عناوین برگزیده