تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۵۷
بازدید: ۷۰۲
کد خبر: ۸۲۵۱۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

در جلسه معارفه «فروی» چه گذشت؟

می متالز - شرکت ذوب روی اصفهان در حالی امروز سه‌شنبه شاهد عرضه اولیه 10درصدی سهام خود در فرابورس ایران است که دیروز نشست خبری با حضور مدیران و اعضای هیات مدیره شرکت به منظور تشریح ظرفیت‌ها، طرح‌های توسعه و همچنین عملکرد شرکت در حوزه تولید، فروش و صادرات برگزار شد.
در جلسه معارفه «فروی» چه گذشت؟

به گزارش می متالز، در این جلسه بهنام حسین زاده عضو هیات مدیره شرکت باما به عنوان نماینده سهامدارعمده «فروی» با اشاره به تاریخچه این شرکت گفت: ذوب روی اصفهان همزمان با تولید شمش روی در سال 77 با ظرفیت تولید سالانه 10 هزار تن تاسیس شد.
وی ادامه داد: چین با تولید 5 میلیون تن بزرگترین تولید کننده روی در جهان است. کشورهای پرو، استرالیا و هند به ترتیب در جایگاه های بعدی قرار دارند. در حال حاضر ظرفیت ایجاد شده تولید ایران در صنعت روی 400 هزار تن در سال است که ظرفین عملی آن به حدود 180هزار تن می‌رسد.
حسین زاده در ادامه به بررسی چشم‌انداز این صنعت در دنیا پرداخت و گفت: موجودی های انبارهای رسمی LME طی 6 ماه گذشته در کمترین مقدار ممکن به 50 هزار تن کاهش پیدا کرده است. همچنین افزایش تقاضا در چین به دلیل افزایش تولید فولاد گالوانیزه، کاهش عرضه به دلیل تعطیلی برخی معادن در استرالیا و ایرلند و توافق تجاری چین و ایالات متحده از جمله مسائل پیش‌روی این صنعت است.

میزان عیار روی چقدر است؟

به گفته وی، محصولاتی جانبی از مصرف خاک و تولید شمش روی حاصل می شود که 3 درصد تبدیل به خاک سرباره شده و از ذوب ورق روی در کوره ریخته گری طی آخرین مرحله تولید استحصال می شود. عیار روی موجود در سرباره 75 تا 76 درصد است که این سرباره برای تولید اکسید روی بکار گرفته می شود. اکنون مصرف کننده سرباره روی تولیدی، یکی از شرکت های گروه باما است. علاوه بر این در مرحله فیلتراسیون از کیک های حاصله به دلیل وجود برخی فلزات، قابلیت بازیافت و فروش وجود دارد که به عنوان محصول فرعی به فروش می رسد.
حسین‌زاده در ادامه به صادرات کنسانتره روی طی 2سال اخیر اشاره کرد و گفت: صادرات ما عمدتا به کشورهای آسیای جنوب شرقی بوده است. در همین راستا باید عنوان کرد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران نمی‌تواند باعث کاهش صادرات این شرکت شود زیرا بازارهای کشورهای آسیای جنوب شرقی مقصد صادراتی این شرکت است و بدین ترتیب فعالیت‌های این کارخانه مانند قبل ادامه خواهند یافت.

نگاهی به قیمت گذاری شمش در داخل و بازار جهانی

حسین زاده با اشاره به مشکلات فروش طی 9 ماهه سال جاری گفت: در پایان دی ماه با حل مشکلات، موجودی انبار شمش روی به حدود 1500 تن با نرخ هر تن 2300 دلار و به مجموع ارزش 3.3میلیارد دلار رسید. در همین راستا در این بازه زمانی 1093 تن کنسانتره سولفور سرب ، در مجموع ارزش موجودی کل انبار به حدود 4.5 میلیون دلار رسیده است.
به گفته حسین‌زاده، برای فروش شمش به قیمت جهانی (بورس فلزات لندن) نرخ تسعیر به ریال تبدیل می شود و برای فروش در داخل نیز بر اساس قیمت گذاری در بورس کالا انجام می پذیرد.

در تامین مواد اولیه مشکلی وجود ندارد

وی درباره قیمت‌گذاری شمش روی نیز در مقیاس جهانی و داخلی گفت: فروش شمش را در دو مسیر می‌توان تبیین کرد؛ نخست قسمت جهانی که بر اساس بورس فلزات لندن لحاظ می‌شود و دومی قیمت‌گذاری داخلی که بر اساس بورس کالا که اساس آن هم نرخ دلار است، تعیین می‌شود. البته ارزش‌گذاری براساس بورس فلزات لندن نیز بر قیمت‌گذاری داخلی به شدت موثر است.
وی محل تامین مواد اولیه را سهمیه دولتی از معدن انگوران و خاک کم عیار شرکت باما اعلام کرد و گفت: مجاورت شرکت ذوب روی اصفهان با شرکت باما سبب شده تا در تامین مواد اولیه، هزینه‌های ذوب روی به شدت کاهش یابد. تخصیص سهمیه سال 1398 معدن انگوران از ابتدای پاییز 98 و تامین خاک از معدن باما بر اساس قرارداد بلندمدت نیز دو فاکتوری هستند که در زنجیره تامین مواد اولیه این شرکت بسیار موثر بوده‌اند.
حسین زاده با اشاره به قرارداد 10 ساله تامین مواد اولیه با مجموعه باما گفت: ذوب روی اصفهان هیچ نگرانی برای تامین مواد اولیه ندارد.

عناوین برگزیده