تاریخ: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۰۲
بازدید: ۳۶۴
کد خبر: ۸۲۶۵۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سود امسال "فروی" ۵۰ درصد افزایش می‌یابد

می متالز - فردا، ۱۰ درصد از سهام شرکت ذوب روی اصفهان معادل ۶۰ میلیون سهم عرضه اولیه خواهد شد. سهام این شرکت در بازه قیمتی ۱۳۷۰ تا ۱۴۰۰ تومان به روش ثبت سفارش قیمت‌گذاری خواهد شد.
سود امسال "فروی" ۵۰ درصد افزایش می‌یابد

به گزارش می متالز، صبح امروز نشست خبری «یک دیدار، یک عرضه» فرابورس به منظور معرفی شرکت در آستانه عرضه اولیه «ذوب روی اصفهان» با نماد «فروی» برگزار شد. در این نشست، نمایندگان سهامدار عمده این شرکت به معرفی ظرفیت‌ها، آخرین برنامه‌ها و وضعیت آن پرداختند. گفتنی است، ۱۰ درصد از سهام شرکت ذوب روی اصفهان معادل ۶۰ میلیون سهم روز سه‌شنبه هشتم بهمن ماه عرضه اولیه خواهد شد. سهام این شرکت در بازه قیمتی ۱۳۷۰ تا ۱۴۰۰ تومان به روش ثبت سفارش قیمت‌گذاری خواهد شد. حداکثر سهام قابل اختصاص برای هر کد حقیقی و حقوقی ۱۰۰ سهم تعیین شده است. شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین، مدیر عرضه این سهم خواهد بود و شرکت گروه صنعتی و معدنی امیر، متعهد خرید معرفی شده است. شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی نیز ارزش‌گذار این سهم بوده است.

 مهمترین مزایای «فروی»

بهنام حسین‌زاده، عضو هیات مدیره گروه صنعتی باما به‌عنوان سهامدار عمده شرکت ذوب روی اصفهان به معرفی کلی این شرکت پرداخت و گفت: ظرفیت سالانه شرکت به ۱۰ هزار تن شمش روی رسیده است. در این شرکت کنسانتره روی به ورقه و سپس به شمش روی تبدیل و به خارج از کشور صادر می‌شود. همچنین تولید کنسانتره، محلول‌سازی، الکترولیز و ذوب و ریخته‌گری چهار بخش واحد تولید کارخانه ذوب روی اصفهان هستند.

او ادامه داد: این شرکت در حال حاضر ۶۰ میلیارد تومان سرمایه دارد و آخرین افزایش سرمایه در پایان سال ۹۷ انجام شده است. این شرکت همچنین دارنده ۲.۱۳ درصد از سهام شرکت باما است و شرکت باما نیز مالک ۹۹.۷ درصدی شرکت ذوب روی اصفهان است.

حسین‌زاده یکی از مزایای شرکت ذوب روی اصفهان را قرارگیری در جوار معدن شرکت باما دانست که موجب کاهش هزینه‌ها در تامین مواد اولیه می‌شود. تخصیص سهمیه سال ۱۳۹۸ معدن انگوران از ابتدای پاییز ۹۸ و تامین خاک از معدن باما براساس قرارداد بلندمدت نیز دو فاکتوری هستند که در زنجیره تامین مواد اولیه این شرکت بسیار موثر بوده‌اند. او سایر عوامل موفقیت شرکت را کامل بودن زنجیره تولید از خاک تا شمش، پایین بودن هزینه‌های تولید و قیمت تمام‌شده در مقایسه با رقبا، توانایی استفاده از خاک‌های کم‌عیار، تولید کنسانتره سرب از کیک لیچ و در اختیار داشتن دانش فنی کوره‌های ولز عنوان کرد. به گفته او، تکنولوژی کوره‌های ولز به صورت انحصاری در اختیار شرکت ذوب روی اصفهان است و صفر تا صد تولید به صورت داخلی انجام می‌شود.

 ۲۳۰ میلیارد تومان، درآمد ۹ ماهه امسال

این مقام مسوول همچنین اعلام کرد که صنعت روی در ایران ۴۰۰ هزار تن ظرفیت دارد اما به دلیل کمبود خوراک در کشور، ظرفیت عملی به میزان۱۸۰ هزار تن است.

او درخصوص چشم‌انداز این صنعت نیز گفت: می‌توان گفت موجودی‌های رسمی انبارهای LME در کمترین مقدار خود یعنی ۵۰ هزار تن قرار گرفته و افزایش تقاضا در چین باعث شده که آینده روشنی را برای صنعت روی متصور باشیم. ضمن اینکه به دلیل توقف فعالیت برخی معادن در دنیا، انتظار می‌رود روند عرضه روی نسبت به میزان تقاضای آن باعث افزایش قیمت آن شود.

حسین‌زاده درباره وضعیت انبارهای شرکت ذوب روی اصفهان گفت: براساس آخرین صورت‌های مالی و گزارش دی ماه، موجودی ارزشی شرکت ذوب روی بیش از ۴.۴ میلیون دلار است که ۳.۳ میلیون دلار آن به شمش روی و ۱.۱ میلیون دلار نیز به کنسانتره سولفور سرب مربوط است. او همچنین درخصوص وضعیت درآمد و سود شرکت اظهار داشت که در ۹ ماهه ۹۸ حدود ۲۳۰ میلیارد تومان درآمد حاصل شد که ۹۰ میلیارد تومان سود خالص بوده است.

 تحریم‌ها در صادرات شرکت بی‌تاثیر است

او درخصوص وضعیت صادرات شرکت نیز گفت: با لغو محدودیت‌های صادرات شمش روی و کاهش عوارض صادرات کنسانتره سرب از ۲۰ به ۱۲ درصد از اواخر ماه گذشته شرکت چهار هزار تن شمش روی صادر کرد. در بخش کنسانتره هم نرخ صادراتی در ارزش‌گذاری از ۷۵۰ به ۴۱۰ دلار کاهش پیدا کرد که با این حال پیگیر حذف کامل عوارض صادراتی در کل صنعت خواهیم بود. به گفته او، مقاصد صادراتی این شرکت،‌ آسیای جنوب شرقی است و به همین دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران نمی‌تواند باعث کاهش صادرات این شرکت شود.

سود امسال ۵۰ درصد افزایش می‌یابد

حسین‌زاده همچنین در گفت‌وگوی اختصاصی با صدای بورس گفت: مهمترین برنامه‌های شرکت ذوب روی اصفهان، تامین مواد و تغلیظ اولیه از طریق طرح توسعه در کوره‌های ولز و حفظ سطح تولید است. همچنین امکان استفاده از کنسانتره‌های سولفور مدنظر است.

او درخصوص وضعیت تولید و سودآوری شرکت نیز گفت: تولید شرکت ذوب روی اصفهان در سال‌های گذشته بین هشت هزار تا ۹۵۰۰ تن بوده است و امسال به‌طور قطع به ۹۵۰۰ تن تولید خواهیم رسید. این شرکت همواره سودآور بوده و به‌طور معمول اگر نوسان خاصی در قیمت‌های جهانی در طول سال رخ نداده باشد، با رشد سودآوری همراه بوده است. رکورد سود شرکت در سال گذشته و به میزان ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است. امسال با فروش سه ماهه چهارم طبق برنامه، به نظر می‌رسد این رقم دست‌کم با رشد ۵۰ درصدی همراه شود.

او درخصوص وضعیت صادرات شرکت ذوب روی اصفهان گفت: چه در دوره تحریم و چه غیر از آن، مقاصد صادراتی با توجه به هزینه‌های حمل به‌طور معمول مقاصد منطقه‌ای است. با توجه به مقدار تولید شرکت و سهم آن از کل شمش روی تولیدی از کشور که حدود پنج درصد است، نگرانی برای فروش کالا نداریم و حجم به میزانی نیست که با وجود تحریم‌ها توانایی فروش نداشته باشیم. ضمن آنکه از نظر تامین بازار داخل، با توجه به متمرکز بودن مجموعه در بخش‌های مختلف هلدینگ، نسبت به سایر تولیدکنندگان برتری داریم. سال گذشته سهم بازار داخل را افزایش دادیم و کاهش فروش را از این طریق جبران کردیم.

عناوین برگزیده