تاریخ: ۲۲ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۲۷
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۸۲۷۲۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
شهرستانی:

تحریم ها خیلی در صنعت فولاد تاثیر ندارد

می متالز - عضو انجمن فولاد ایران گفت: تحریم های آمریکا تاثیر چندانی در صنعت فولاد کشور نخواهد داشت.
تحریم ها خیلی در صنعت فولاد تاثیر ندارد

به گزارش می متالز، «رضا شهرستانی» افزود: آمریکا سال گذشته حوزه فلزات کشور را تحریم و حتی برخی از واحدهای فولادی منجمله شرکت فولاد مبارکه را اسم برده بود.

وی اظهارداشت: این شرکت علی رغم تحریم ها توانسته محصولات خود را صادر و از طریق واسطه ها به دست مصرف کنندگان نهایی خود برساند.

عضو انجمن فولاد ایران گفت: شرکت های فولادی دیگری که در لیست تحریم های جدید آمریکا قرار گرفته اند می توانند از همان مسیر شرکت فولاد مبارکه حرکت کنند و اهداف خود را به پیش ببرند.

وی در ادامه افزود: تحریم های جدید آمریکا بر علیه صنعت فولاد ایران بیشتر جنبه روانی دارد و تاثیر خاصی بر عملکرد تولیدکنندگان این بخش ندارد.

شهرستانی در خصوص سئوالی مبنی بر اینکه تحریم ها تا حدودی می تواند قدرت چانه زنی خریداران فولاد را در عرصه های بین المللی افزایش دهد این چانه زنی ها چه تاثیری بر صنعت فولاد کشور خواهد داشت، اظهارداشت: چانه زنی ها وجود دارد و می توانند روی این موضوع مانور دهند.

وی ادامه داد: طبق معمول نرخ فولاد جهان یک سیکل پنج ساله دارد یعنی به سمت بالا می رود و سپس دوباره تنزل پیدا می کند.

عضو انجمن فولاد ایران با بیان اینکه هم اکنون قیمت های جهانی فولاد رو به افزایش است، گفت: چانه زنی ها می تواند تاثیر اندکی بر روی صادرات فولاد شرکت های که در لیست جدید تحریم های آمریکا قرار گرفته اند داشته باشد.

وی افزود: صنعت فولاد کشور در دنیا جایگاه مناسبی دارد و تلاش دشمن اینکه این جایگاه را در عرصه های بین المللی مخدوش کند.

شهرستانی اظهارداشت: صنعت فولاد ایران مزیت های مناسبی به لحاظ مواد اولیه از قبیل سنگ آهن، انرژی ارزان، نیروی انسانی متخصص و همینطور دسترسی به آب های آزاد دارد.

وی ادامه داد: کیفیت محصولات فولادی کشور بسیار بالاست و همینطور شرکت های داخلی صادرات خوبی دارند.

عضو انجمن فولاد ایران گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند می توان تا ۱۴۰۴ به هدف مورد نظر یعنی تولید ۵۵ میلیون تن فولاد دست پیدا کرد.

وی با اشاره اینکه نگرانی صنعت فولاد از تحریم های خارجی نیست بلکه بیشتر مربوط به تصمیم ها و سیاست گذاری های داخلی است، افزود: قرار بر این بود امسال ۲۸ میلیون تن یعنی سه میلیون بیشتر از سال گذشته فولاد در کشور تولید شود.

وی اظهارداشت: متاسفانه به سبب کمبود مواد اولیه به هدف مورد نظر نخواهیم رسید.

شهرستانی ادامه داد: سال گذشته ۲۵ میلیون تن فولاد در کشور تولید شد که بخشی به مصرف داخلی رسید و مقداری هم روی ریل صادرات قرار گرفت.

وی گفت: امسال قرار بود کشور ۱۳ میلیون تن صادرات فولاد داشته باشد که به نظر می رسد این عدد نیز با کاهش دو میلیون تنی مواجه شود و به رقم ۱۱ میلیون تن برسد.

عضو انجمن فولاد ایران افزود: این دو میلیون تن معادل یک میلیارد دلار ارز می توانست وارد کشور کند.

عناوین برگزیده