تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۴۳
بازدید: ۱۷۳۰
کد خبر: ۸۵۱۴۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

استان ایلام، گنجینه‌ای بکر از معادن معدنی

می متالز - در استان ایلام معادن معدنی دست نخورده به وفور یافت می‌شود، گنجینه‌هایی که به علت عدم توجه مسوولین بدون استفاده و بدون وجود سرمایه گذار رها شده‌اند.
استان ایلام، گنجینه‌ای بکر از معادن معدنی

به گزارش می متالز، معادن یکی از ظرفیت‌های ویژه استان ایلام به شمار می‌روند و استان ایلام دارای ذخایر ارزشمندی است که استفاده از این پتانسیل می‌تواند نقش بسیار موثری در توسعه اقتصادی و درآمد زایی داشته باشد.

استان ایلام با وجود دارا بودن معادن غنی در حوزه مصالح ساختمانی، در دسته استان‌های معدن‌خیز جای نمی‌گیرد. بر اساس گفته مسوولان اکنون معادن زیادی شامل خاک، گچ، شن و ماسه و بیتومین در استان وجود دارد که نیازمند سرمایه گذاری در این زمینه است.
همچنین با توجه به همجواری با کشور عراق و وجود مرز مهران در استان، می‌توان از این ظرفیت برای افزایش صادرات استفاده شود.

 

بهره برداری از 49 معدن استان 

در این راستا سماواتی معاونت امور معادن و صنایع معدنی استان ایلام گفت: در حال حاضر از تعداد 49 معدن در حال بهره برداری استان، تعداد 29 معدن فعال بوده و شهرستان مهران با دارا بودن 11 معدن در حال بهره برداری بیشترین سهم معدن را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: میزان برداشت سالیانه معادن استان بر اساس استخراج اسمی مندرج در پروانه بهره برداری 49 معدن مذکور حدود 8 میلیون و 600 هزار تن بوده که طی سال گذشته (سال 97) میزان استخراج واقعی صورت گرفته  از معادن مذکور به میزان 4 میلیون و 900 هزار تن بوده است.

معاونت امور معادن و صنایع معدنی ایلام، اظهار کرد: با توجه به اینکه عمده معادن استان دارای کاربری جهت تولید مصالح ساختمانی بیشتر در داخل استان جهت اجرای پروژه‌های عمرانی و اجرای فعالیت های ساختمانی بکار می‌رود و تنها ماده معدنی بیتومین به سایر استانهای کشور جهت تولید عایق رطویتی صادر می‌شود.

 

13 معدن غیرفعال در استان

سماواتی اظهار کرد: در حال حاضر هیچ یک از مواد معدنی استان به صورت خام از مرز مهران صادر نمی‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد 13 معدن غیر فعال در استان وجود دارد که این سازمان جهت فعال سازی مجدد معادن مذکور، ضمن دعوت از بهره برداری معادن جهت مذاکره حضوری، نسبت به ارائه پیشنهادات لازم جهت فعال سازی مجدد معادن اقدام می‌کند.

این مسوول اظهار کرد: در سال جاری تعداد 5 معدن در راستای احیاء و فعال سازی توسط این سازمان به چرخه فعالیت بازگشته‌اند.

 

تلاش برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی

تلاش برای رسیدن به خود کفایی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی یکی از اساسی ترین راهکارهای اقتصاد مقاومتی است و در راستای کاهش وابستگی به درامدهای نفتی باید به سایر منابع موجود در کشور از جمله منابع معدنی توجه ویژه داشت.

بخش معدن، اهمیت اقتصادی بالایی دارد که نباید مورد غفلت قرار گیرد، اما در استان ایلام با وجود وفور معادن، اهمیت آن در نظر گرفته نشده و همین امر سبب شده این ظرفیت وپتانسیل استان مورد بی توجهی قرار گیرد و به عنوان یک ظرفیت درآمدزا مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

بی‌شک ارائه مشوق‌های مالیاتی قبیل تسهیلات، سهولت بخشی امور اداری و... می‌تواند در افزایش رغبت بخش خصوصی و سرمایه گذاری این بخش در حوزه معادن استان تاثیر مثبتی داشته باشد.

 

ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران بخش خصوصی

آزادی کارشناس امور معادن در این باره گفت: عمده معادن معدنی استان جزو مصالح ساخت و ساز است و معادن مواد صنعتی اندکی در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه سنگ گچ، سنگ آهک، خاک رس و... از جمله معادن استان به شمار می‌رود افزود: وضعیت اقتصادی بخش معادن استان در صورتی بهبود می‌یابد که شاهد توسعه راه سازی و ساختمان سازی در کشور باشیم.

کارشناس امور معادن ادامه داد: استفاده از ظرفیت مرز مهران جهت صادرات آجر، گچ و سیمان باید مورد توجه قرار گیرد که این امر نیازمند ورود بخش خصوص به این حوزه است.

آزادی با اشاره به اینکه تسهیلاتی نیز برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در نظر گرفته شده اظهار کرد: ماده معدنی بیتومین از جمله مواد صنعتی استان به شمار می‌رود که کارکردهای فراوانی دارد اما به دلیل نبود تکنولوژی مربوط هم اکنون این ماده در فراورده‌های ساخت ایزوگام و عایق های رطوبتی به کار می‌رود.

این کارشناس تصریح کرد: نمک، سلسپین و ... از جمله دیگر معادن صنعتی غیرفعال موجود در استان هستند.

استفاده از روش‌های سنتی برای بهره برداری از معادن

بر اساس گفته‌های مدیر کل سازمان صمت از تعداد 68 ماده معدنی شناسی شده در کشور 14 ماده معدنی در استان ایلام قرار دارد که عموما غیر فلزی و رسوبی هستند.

نصیری افزود: معدن کاران به دلیل نداشتن سرمایه و امکانات لازم، از شیوه‌های سنتی برای استخراج مواد استفاده می‌کنند که این امر علاوه بر پایین آمدن بهره وری و از دست رفتن ذخایر، باعث ایجاد مشکل و نهایتا تعطیلی معادن می‌شود.

عناوین برگزیده