تاریخ: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۲۰
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۸۷۵۴۰
سرویس خبر : انرژی
دمشق:

آمریکا نفت سوریه را از طریق ترکیه می‌فروشد

می متالز - عاطف نداف وزیر تجارت داخلی سوریه روز شنبه گفت: آمریکا نفت سوریه را از طریق ترکیه به سایر کشورهای جهان می فروشد.
آمریکا نفت سوریه را از طریق ترکیه می‌فروشد

به گزارش می متالز، از روسیا الیوم، نداف گفت: دشمن ما آمریکاست که نفت سوریه را به ترکیه می فروشد و ترکیه نیز آن را به سایر کشورها می فروشد. در سایر مناطق سوریه نفت وجود دارد اما زیرساخت های آنجا به خاطر جنگ همگی ویران شده است. همچنین راه آهن و همه ایستگاه های تولید برق نیز هنوز خراب است. ما برق نداریم و بدون برق هم نمی شود تولید داخلی داشت.

وی افزود: سوریه مجبور است نفت وارد کند و آن را هم باید به دلار بخرد؛ اما بانک های سوریه از جمله بانک مرکزی تحریم هستند و هرگونه مبادله مالی خارجی با سوریه نیز ممنوع است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اکتبر گذشته اعلام کرد که زمان آن رسیده که کردها در مناطق نفتی سوریه مستقر شوند.

او نیاز مالی کردها را دلیل این اقدام عنوان کرد و گفت: ممکن است یکی از شرکت های بزرگ نفتی خود را به آنجا بفرستیم تا همه کارها را به طور درست انجام دهند.

با شکست گروه تروریستی داعش در دو سال گذشته در سوریه، نیروهای کرد به دلیل حضور کم رنگ نیروهای سوریه در شمال و شمال شرق این کشور، کنترل بیشتر میادین نفتی سوریه را در اختیار گرفتند.

اما در آبان ماه سال جاری، آمریکا با هدف تقویت حضور نظامی خود در میادین نفتی تحت اشغال کردها در شمال شرق سوریه به استان‌های دیرالزور و حسکه در شمال شرق این کشور، کاروان‌های نظامی اعزام کرد.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز پیشتر گفته بود که ایالت متحده آمریکا نفت سوریه را علنی و به طور قانونی به سرقت می برد، در حالی که سوریه به خاطر تحریم اجازه وارد کردن نفت ندارد.

پیشتر نیز لؤی فلوح معاون نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد خواستار قطع سرقت درآمدهای نفتی و گازی سوریه توسط آمریکا شده بود.

سوریه از نظر ذخایر نفتی با ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بشکه در بین کشورهای مختلف جهان با سهم ۱۵ دهم درصد در جایگاه ۳۲ بعد از مالزی و قبل از آرژانتین قرار دارد و مهم ترین حوزه های نفتی این کشور در بخش های شرقی و استان دیرالزور دومین استان بزرگ سوریه بعد از حمص در مرکز این کشور قرار دارد و بخش کمتری نیز در مناطق دیگر نظیر حما، الرقه و حمص است.

عناوین برگزیده