تاریخ: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۴۲
بازدید: ۲۶۶
کد خبر: ۸۷۸۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه:

"تغییر حجم مبنا " به ناچار باید اعمال می‌شد

می متالز - اعمال هر گونه محدودیت به صورت کلی مناسب و به جا نیست مگر در شرایط خاص و فضایی که نقص‌های اقتصادی و نبود سایر بازار‌ها تمام توجهات را به بورس جلب کرده و با این شرایط به ناچار باید این تصمیمات اعمال می‌شد.
"تغییر حجم مبنا " به ناچار باید اعمال می‌شد

به گزارش می متالز، فردین آقا بزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک دی در خصوص تغییر حجم مبنا معاملات گفت: آنچه که واضح است فرابورس رشد شتابانی نداشته و شاهد حجوم نقدینگی به سمت بازار سرمایه بودیم. 


وی ادامه داد: با این میزان ورود نقدینگی، در صورت اعمال نشدن حجم مبنا ممکن بود حرکت در بازار سرمایه به شکلی باشد که با چربش در تقاضا، برخی سهام فرابورس به نقطه‌ای برسند که تناسب خاصی با ارزش ذاتی شرکت و قیمت درج شده در تابلو وجود نداشته باشد. 


این کارشناس بازار سرمایه تغییر حجم مبنا را راهکاری مناسب دانست و عنوان کرد:البته لازم به ذکر است به صورت کلی اعمال هر گونه محدودیت مناسب و به جا نیست مگر در شرایط خاص و فضایی که نقص‌های اقتصادی و نبود سایر بازار‌ها تمام توجهات را به بورس جلب کرده و با این شرایط به ناچار باید این تصمیمات اعمال می‌شد.


شرکت بورس اوراق بهادار تهران با صدور اطلاعیه‌ای از تغییر حجم مبنا در معاملات بازار بورس خبر داد. 


در این اطلاعیه آمده است: با توجه به افزایش قابل ملاحظه ارزش معاملات در اکثر نماد‌های بورس اوراق بهادار تهران و بمنظور ارتقای سطح اثربخشی و کارآمدی مدل محاسباتی حجم مبنا براساس بررسی‌های بعمل آمده و تقاضای بورس اوراق بهادار تهران و همچنین مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای عالی بورس، شیوه محاسبه حجم مبنا از روز دوشنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ به شرح پیوست اعمال خواهد شد.

 

حجم مبنای کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بر اساس فرمول قبلی (ماده واحده مصوبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار) ۴ در ۱۰ هزار سهام شرکت می‌باشد، به شرطی که حداقل ارزش مبنا برای تمامی شرکت‌ها برابر با ۵۰ میلیارد ریال و حداکثر ارزش مبنا برای شرکت‌های با سرمایه ۲۰ هزار میلیارد ریال و بالاتر، ۱۲۰ میلیارد ریال و برای شرکت‌های با سرمایه کمتر از ۲۰ هزار میلیارد ریال، ۱۰۰ میلیارد ریال تعیین شد.

عناوین برگزیده