تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۱۹
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۹۲۴۵۵
سرویس خبر : انرژی
برگ برنده در دستان دهلی نو؛

هند با هر یک دلار کاهش قیمت نفت ۱.۵ میلیارد دلار پس‌انداز می‌کند

می متالز - رویا پیامنی: قیمت نفت در هفته‌ای که گذشت سقوط کرد و باعث شد که موج فروش در بازار سرمایه جهان به وجود آید. اما کارشناسان معتقدند که قیمت پایین انرژی می‌تواند یک پوشش نقره‌ای برای هند به عنوان یکی از اقتصادهای دقیق جهان ایجاد کند.

به گزارش می متالز، قیمت نفت خام ایالت متحده آمریکا و بنچ‌ مارک بین‌المللی برنت بعد از آنکه اوپک و متحدان غیراوپک که در رأس آنها روسیه قرار دارد، نتوانستند بر روی کاهش میزان تولید توافق کنند، سقوط کرد. این اتفاق باعث شد که عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان و رهبر بالفعل کارتل انرژی تهدید کند که نفت خود را با تخفیف زیاد به فروش می‌رساند و همچنین میزان تولید نفت خود را افزایش می‌دهد.

عرضه بیش از حد، قیمت نفت را در سال جاری پایین نگه می‌دارد. اوپک‌ پلاس که متشکل از اوپک و متحدان غیراوپک او از جمله روسیه است با هدف ایجاد ثبات در بازار با یکدیگر توافق کرده‌اند، اما این توافق در پایان ماه مارس به پایان می‌رسد و این بدین معناست که با شروع ماه آوریل کشورها می‌توانند به هر میزان که می‌خواهند نفت وارد بازار کنند، مگر اینکه تولید کنندگان پیش از آن زمان به یک توافق مجدد برسند.

Rajiv Biswas اقتصاد دان ارشد اقیانوس آرام در IHS MARKIT در مصاحبه با CNBC گفت: «اقتصاد هند برنده اصلی قیمت پایین نفت در جهان است.» او به این موضوع اشاره کرد که بیش از ۸۰ درصد از کل انرژی مصرفی هند در سال مالی ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ وارداتی بوده است.

او توضیح داد که قیمت پایین نفت می‌تواند تورم و هزینه حواله صادراتی را در هند کاهش دهد و این موضوع به نوبه خود به محدودیت‌های تجاری کشور و کسری بودجه جاری کمک می‌کند.
در این سه ماهه اخیر، هند به دلایل متعددی از جمله عوامل داخلی و خارجی که رشد تولید ناخالص داخلی را به زیر ۵ درصد کشاند، پیشروی خود را به عنوان یکی از سریع‌ترین اقتصادهای بزرگ در حال رشد از دست داد.

Radhika Rao اقتصاددان گروه DBSدر سنگاپور به CNBC گفت: به طول انجامیدن طلسم قیمت پایین نفت، از قدرت خرید اختیاری حمایت می‌کند. (قدرت خرید اختیاری میزان پولی است که پس از پرداخت مالیات، تعهدات بدهی و سایر هزینه‌ها باقی می‌ماند و می‌توان آن را هزینه کرد.)

همچنین کاهش شدید هزینه‌های نفت و گاز به بخش‌هایی که جزء مصرف‌کنندگان مستقیم نفت هستند، مانند پتروشیمی‌ها، نیروگاه‌ها و سامانه حمل و نقل کمک می‌کند که سودآوری بیشتری داشته باشند.

کاهش فشارهای تورمی بر اقتصاد می‌تواند برای بانک مرکزی هند این امکان را فراهم کند که با هدف ایجاد انگیزه رشد و تحرک و بهبود جریان پول در بازارهای مالی این کشور، نرخ بهره را بیشتر کاهش دهد.

داده‌های وزارت بازرگانی هند در بین ماه‌های آوریل و دسامبر نشان می‌دهد که این کشور ۹۵.۶۹ میلیارد دلار نفت وارد کرده است که ۱۲ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

این مبلغ چیزی حدود ۲۱ درصد از کل واردات هند بوده است، در دوره زمانی که قیمت نفت بالای ۵۰ دلار در هر بشکه قرار داشت. (سال مالی جاری در ماه مارس ۲۰۲۰ به پایان می‌رسد).

دارمندار پاردان، وزیر انرژی هند، ماه گذشته در مصاحبه‌ای با CNBC گفته است: «اگر قیمت نفت خام در سطحی بین ۵۰ تا ۶۰ دلار در هر بشکه باقی بماند، برای این کشور خوشایند است.» این در حالی است که در پنج‌شنبه گذشته هر دو نفت خام ایالت متحده و برنت زیر ۳۵ دلار در هر بشکه معامله شد.

Akhil Bery، تحلیلگر گروه مشاوره‌ای ریسک سیاسی در اوراسیا به CNBC گفت: «هند با هر یک دلار کاهش در قیمت نفت چیزی حدود ۱.۵ میلیارد دلار پس‌انداز می‌کند. هرچند که با روپیه ارزان‌تر جایگزین می‌شود. این موضوع کمک می‌کند که برخی از فشارهای مالی که دولت از جانب آنها تحت فشار است، کاهش یابد.»

عناوین برگزیده