تاریخ: ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۵۹
بازدید: ۲۲۴
کد خبر: ۹۲۹۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیران عامل سه شرکت کارگزاری اعلام کردند:

دلایل رونق بی سابقه بورس، انتقاد از مسوولان و اشتباه سهامداران/ پیش بینی ۹۹

می متالز - مدیران عامل سه شرکت کارگزاری با اعلام دلایل رونق بی سابقه بورس در سال گذشته و انتقاد از مسوولان و اشتباه سهامداران در خرید، شرایط بازار در سال جدید را پیش بینی کردند.
دلایل رونق بی سابقه بورس، انتقاد از مسوولان و اشتباه سهامداران/ پیش بینی ۹۹

به گزارش می متالز، عظیم ثابت مدیرعامل کارگزاری بانک سپه با اشاره به اینکه بازار سرمایه در سال ٩٨ توانست نسبت به سایر بازارها جایگاه خوبی را کسب کند به ایرنا گفت: شاخص بورس ابتدای سال را بر روی کانال ۱۷۸ هزار واحد آغاز کرد و تا پایان سال به بازدهی بیش از ۱۸۰ درصدی دست یافت که بی سابقه بوده است.

دلایل رونق بی سابقه بورس

پیش از این شاخص در سال بسیار درخشان ۸۲ ، بازدهی حدود ۱۳۰ درصدی را ثبت کرده بود. تعداد صدور کدهای جدید سال گذشته، چشمگیر و  قابل مقایسه با سال ۸۲ نیست و در روز پایانی معاملات سال، وضعیت بلامنازع را حفظ و بازیگران زیادی را جذب کرد. به طور معمول سرمایه‌گذارانی که به صورت سنتی به دنبال سرمایه‌گذاری امن مانند بانک‌ها بودند، سرمایه‌ها  را از بانک خارج و به سمت بازار سرمایه آورده‌اند.

رشد نقدینگی و افزایش نرخ تورم به ٤٠ درصد بر روند معاملات تاثیرگذار بود و زمینه افزایش ارزش معاملات را فراهم کرد. سرمایه‌گذاری در بانک بعد از مدتی منجر به کاهش ارزش پول سرمایه‌گذاران و پیشی گرفتن میزان تورم از ارزش پول می‌شود که این موضوع عاملی برای ورود سرمایه‌های در اختیار مردم به سمت بازار سرمایه بود.

همچنین تمایل دولت برای تقویت بازارسرمایه به دلیل آثار ضد تورمی و نیز افزایش محدودیت‌های بازار ارز و سکه، باعث ورود نقدینگی‌ها به بورس شد.

عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری هم تغییر کرد و بسیاری از افراد در مقایسه با چند سال گذشته نسبت به بازار سرمایه روی خوش بیشتری نشان دادند که نشان‌دهنده تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود سرمایه‌ها به این بازار است.

برخی بازارها مانند مسکن برای سرمایه‌گذاری از قدرت نقدشوندگی پایینی برخوردارند و نیازمند منابع مالی زیادی هستند در حالی که بازار سرمایه به چنین منابعی نیاز ندارد و افراد می‌توانند با ۱۰۰ هزار تومان پول نقد اقدام به سرمایه گذاری در این بازار کنند.

اگر فضای حاکم سال جدید همانند سال گذشته باشد بازهم سال ۹۹، سال سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه خواهد بود و می‌تواند نقش بی بدیلی را میان بازارهای موازی ایفا کند. هیچ گاه بازار سرمایه در دو سال متوالی مثبت نبوده و این موضوع رکورد جدیدی محسوب می‌شود.

با وجود اصلاح‌های شدیدی که به دنبال اتفاقاتی مانند تغییر قیمت بنزین، ترور سردار سلیمانی و شیوع کرونا رخ داد، بازار سرمایه توانست به دلیل ورود حجم بالای نقدینگی جایگاه خود را حفظ کند.

پیش بینی سال جدید با احتمال ثبت رکوردی تازه

در حالی دولت در سال جاری اقدام به تامین مالی ۸۰ هزار میلیارد تومانی از طریق بورس می کند که به وجود تورم و احتمال افزایش قیمت ارز، نشان می‌دهد بازهم سال جدید، اقبال سرمایه‌گذاران به سمت بورس باشد اما به دلیل رشد چشمگیر قیمت برخی سهام، نباید در انتظار رشد پرشتاب شاخص مانند سال گذشته باشیم.

برخی از نمادهای ارزنده همچنان جای رشد دارند. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه در سال جدید در میان دیگر بازارها به عنوان بازار برتر باشد و بتواند به عنوان سومین سال متوالی به رکوردشکنی دست یابد.

سهامداران باید تلاش کنند به سمت سهام بنیادی بروند که از قدرت نقدشوندگی و سود معقول برخوردارند. سرمایه‌گذاران تازه وارد هم بهتر است از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها اقدام کنند.

بورس در سال جدید هم رونق دارد

فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک دی نیز گفت: جهش نرخ ارز که از سال ٩٧ شروع شد و با فاصله زمانی تا ۶ ماه دوم سال ٩٨  ادامه دار بود منجر به ایجاد تغییراتی در روند معاملات بازار سرمایه شد. دولت هم به دنبال تحریم و مسایل اقتصادی که از خارج به ایران تحمیل شد برخی از سیاست‌های پولی و مالی مانند کاهش ارزش پول ملی، استفاده از ابزار بدهی در بازار سرمایه، انتشار اوراق که باعث افزایش حجم معاملات در بازار ثانویه بورس شد را اتخاذ کرد.

این اقدام منجر به جذب توجه افاکر عمومی به بازار سرمایه شد و سرمایه‌گذاران به دنبال چنین اتفاقاتی، بازارسرمایه را به عنوان بازاری شفاف، قانونمند، نقد شونده و تنها بازار موجود در اقتصاد می‌شناسند که می‌توان به راحتی در آن سرمایه‌گذاری کرد.

اثرگذاری افزایش نرخ ارز نیمایی در وضعیت عملکرد سود و زیان شرکت‌ها نشان‌دهنده رشد قابل توجه سود این شرکت‌ها نسبت به سال ٩٧ است. این موضوع به بخشی از هیجانات و اشتیاق سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بورس پاسخ داده است.

ورود دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی نقدینگی به سمت بازار سرمایه، خللی را به وجود آورد که تبعات آن را در اصلاح سهام برخی  شرکت‌ها تجربه شد و با رشد شاخص و بازدهی ١۸٠ درصدی به عنوان استثنایی‌ترین سال بازار سرمایه به ثبت رسید.

تورم پیش‌بینی شده سال ۹۹ باعث توجه سرمایه‌گذاران به بازارسرمایه می‌شود و بعد از مهار کرونا، وضعیت بازار جهانی بهبود می‌یابد. این موضوع می‌تواند امیدواری‌هایی را نسبت به روند صعودی معاملات فراهم کند.

انتقاد از مسوولان بورس / اشتباه سهامداران در خرید

محمدکاظم مهدوی مدیرعامل کارگزاری آپادانا هم با اشاره به اینکه بخشی از افزایش نرخ دلار در سودآوری شرکت‌ها در سال ۹۸ تاثیرگذار بود، گفت: به دنبال افزایش نرخ دلار مساله ای که بازار با آن مواجه شد این بود که برخی شرکت‌ها در سال ۹۷ رشد و برخی دیگر بدون رشد ماندند.

معاملات سال گذشته هم تا حدودی از گروه‌های صادرات محور خارج شد و به سمت گروه‌هایی که کالا محور نبودند پیش رفت . شرکت‌های پالایشی، پتروشیمی، فلزی، معدنی در سال ٩٧ رشد را تجربه کردند و باقی صنایع مانند خودرو، مواد غذایی،بانک، سرمایه گذاری، بیمه، حمل و نقل، مخابرات، شرکت‌های انفورماتیک و اینترنتی که از رشد بازار جا ماندند در سال ۹۸ وارد مدار صعودی شدند.

این روند تا اواسط بهمن ادامه داشت و یکی از دلایلی که باعث ثبات معاملات کامودیتی محور شد کاهش قیمت دلار از ١٤ به ١١ هزار تومان بود. بازار از اواسط بهمن به دلیل رشد قیمت دلار به سمت گروه‌های کامودیتی محور پیش رفت و در روزهای پایانی سال با رشد همراه شد.

در این میان، رشد سال گذشته مربوط به گروه‌های غیرکالایی و شرکت‌های کوچک بود که به صورت کاملا حبابی رشد کرد. اما بخشی از افزایش قیمت ها در روزهای پایانی سال برگشت اما این صنایع همچنان دارای حباب هستند و سهامداران به اشتباه آنها را خریداری کرده‌اند.

روند معاملات اسفند هم مطلوب نبود و علت افت معاملات در آخرین ماه سال ناشی از عدم موفقیت ارکان بازار سرمایه برای ورود نقدینگی به سمت شرکت‌های ارزنده و جلوگیری از خروج سهامداران برای اصلاح‌های پیش آمده بود. متاسفانه پیام اسفند ماه این بود که در سطح مدیریت کلان اقتصاد، تصمیمات حرفه‌ای برای بازار گرفته نشد.

در اسفند که کرونا شیوع یافت باز هم پافشاری‌های زیادی برای عرضه‌های اولیه صورت گرفت و این موضوع به مفهوم عدم توجه مسوولان به سلامت کارکنان کارگزاری‌ها بود که پرونده خوبی را برای مدیران بازار به دنبال نداشت.

هدف تصمیمات اتخاذ شده که اصول بازار سرمایه را نقض کرد، جلوگیری از شکل‌گیری حباب و دست کاری سهام کوچک بود اما باعث آسیب به سهامی شد که ارزنده بودند و همچنان جا برای رشد داشتند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده