تاریخ: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۴۶
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۹۳۰۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بسته حمایتی ۵۷۰ میلیارد دلاری چین برای رشد اقتصادی

می متالز - با وجود گریبان‌گیر شدن اخیر غرب با کرونا ویروس، قیمت مس و سنگ آهن مقاومت خوبی داشته است. چین نیز تمرکز خود را از مهار ویروس به بازسازی اقتصاد پس از بیش از دو ماه رکود منعکس کرده است.
بسته حمایتی ۵۷۰ میلیارد دلاری چین برای رشد اقتصادی

به گزارش می متالز و به نقل از MINING.COM، در روز ۱۱ مارس موسسه مالی و سرمایه‌گذاری BMO Capital Markets کنفرانسی تلفنی در خصوص رشد تولید ناخالص داخلی چین با PRC Macro یک شرکت مشاوره با تمرکز بر اقتصاد سیاسی این کشور برگزار کرد.

شرکت مشاوره PRC Macro پیش‌بینی می‌کند که دولت چین حدود ۵۷۰ میلیارد دلار عمدتا در بخش زیرساخت هزینه خواهد کرد. برای پیروزی اقتصادی، رشد ۵ درصدی حداقل نرخ قابل قبول است. این برنامه حمایتی از دو بخش اصلی تشکیل شده است. هدف بخش اول که تقریبا به اتمام رسیده است، پوشش جریان نقدی کسب و کارهای آسیب دیده از تقاضای ضعیف است.

بخش دوم که به تازگی در حال آغاز است، جهت تقویت رشد است. سرمایه‌گذاری در زیرساخت، عنصر حیاتی این بخش از برنامه حمایتی است که قسمت اعظم آن از طریق بانک‌های مجری سیاست مالی و پولی چین تامین خواهد شد.

گام اول برای آغاز مجدد فعالیت‌های اقتصادی چین، راه‌اندازی کارخانه‌ها است و بخش خدمات نیاز به زمان بیشتری دارد. پیشرفت در این مرحله خوب است و حتی در ووهان که کانون شیوع ویروس بود، به خودروسازان جهت راه‌اندازی مجدد فعالیت‌ها البته با محدودیت نسبی ابلاغ شده است.

چین ۷۰ درصد تجارت جهانی سنگ آهن و همچنین نیمی از مصرف جهانی مس را به خود اختصاص می‌دهد. این کشور در سال گذشته ۵۶ درصد فولاد جهان را تولید کرد و با گسترش و توسعه سریع واحدهای پالایش در سال‌های اخیر، بخش بزرگی از تولید جهانی مس و سایر فلزات صنعتی را به خود اختصاص داده است.

فروش هیجانی سهام و اوراق بهادار در آمریکا و سایر نقاط جهان، بازار را به روند نزولی و افت بیش از ۲۰ درصدی سوق داده است، اما قیمت مواد اولیه و فلزات صنعتی مقاومت نسبتا خوبی داشته است.

در روز ۱۱ مارس قیمت مس در نیویورک برای اولین بار پس از ماه مِی سال ۲۰۱۷ به کمتر از ۲.۵۰ دلار بر پوند (۵ هزار و ۵۰۰ دلار بر تن) رسید، اما کاهش قیمت از ابتدای سال به تازگی به نرخ دو رقمی رسیده است.

در همین روز، قیمت وارداتی سنگ آهن ۶۲ درصد در چین با رشد بیش از ۲ درصدی نسبت به هفته گذشته به ۹۰.۰۵ دلار بر تن خشک رسید در حالی که طی هفته‌های پیش از آن، در اثر شیوع کرونا ویروس، قیمت این محصول روندی نزولی را طی می‌کرد و این افزایش سبب شد تا قسمت عمده‌ای از این افت قیمت جبران شود.

عناوین برگزیده