تاریخ: ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۴۳
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۹۳۲۰۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
افت قیمت مس پس از اولین افت GDP چین از سال ۱۹۷۶؛

داده‌های ضعیف اقتصادی چین در دو ماه نخست ۲۰۲۰

می متالز - پس از افشای داده‌های اقتصادی چین که حاکی از شدیدترین افت تولید صنعتی و سرمایه‌گذاری دارایی ثابت بود، قیمت مس در روز ۱۶ مارس سقوط کرد.
داده‌های ضعیف اقتصادی چین در دو ماه نخست ۲۰۲۰

به گزارش می متالز و به نقل از MINING.COM، قیمت مس در بورس نیویورک با افت بیش از ۵ درصدی در روز ۱۶ دسامبر به ۲.۳۳۵ دلار بر پوند (۵ هزار و ۵۱۰ دلار بر تن) رسید که پایین‌ترین سطح از نوامبر سال ۲۰۱۶ بود. تا به این روز، قیمت مس نسبت به بالاترین سطح سال ۲۰۲۰ که در اواخر ژانویه اتفاق افتاد، حدود ۱۹ درصد کاهش داشته است.

شاخص تولید صنعتی چین در ماه‌های ژانویه و فوریه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳.۵ درصد کاهش داشت. این در حالی بود که این شاخص در ماه دسامبر ۶.۹ درصد رشد کرده بود. این مقدار از افت، بیشترین افت در سوابق موجود بود و حتی از میانه منفی ۳ درصد پیش‌بینی شده نیز کمتر بود.

همچنین شاخص سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت در ژانویه و فوریه با توقف کامل بخش ساختمان، افت ۲۴.۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرد؛ آغاز پروژه‌های جدید ساخت و ساز ۴۵ درصد و فروش ۴۰ درصد افت داشت. همچنین، به کارگران مهاجر گفته شده است پس از تعطیلات سال نو برای 2 هفته در منزل بمانند که این امر منجر به کاهش ساخت و تولید شده است.

به گفته برخی اقتصاددانان، با در نظر گرفتن افت مشابه در بخش خدمات و آمار اشتغال (از دست رفتن ۵ میلیون شغل)، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که میانگین رشد تولید ناخالص داخلی در دو ماه نخست سال به منفی ۱۳ درصد رسید که در تاریخ اقتصادی جدید چین بی‌سابقه است. آخرین نرخ رشد منفی سالانه تولید ناخالص داخلی به سال ۱۹۷۶ بازمی‌گردد. داده‌های اقتصادی چین در ماه‌های آینده ممکن است ضعیف‌تر شود، زیرا ترکیب آمار این دو ماه، وقفه نسبتا محدود فعالیت اقتصادی چین در ماه ژانویه را تا حدودی نادیده می‌گیرد.

با توجه به کاربرد گسترده مس در شبکه برق، ساختمان، حمل و نقل و صنایع، قیمت این فلز حساسیت زیادی به شرایط کلان اقتصادی دارد. چین بیش از نیمی از مصرف جهانی مس و عمده تولید جهانی فلز سرخ را به خود اختصاص می‌دهد.

عناوین برگزیده