تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۰۹
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۹۶۹۶۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معدن جزو مشاغل کم‌ریسک است

می متالز - چندی پیش رئیس‌جمهوری با بیان اینکه چرخ سلامت و اقتصاد کشور باید با هم بچرخد بر این مهم تاکید کرد که تاب‌آوری اقتصاد ایران برای اجرای قرنطینه نیم‌بند به پایان رسیده و به‌زودی باید بسیاری از کسب‌وکارهایی که به اقتصاد ایران کمک می‌کردند دوباره فعالیت خود را آغاز کنند.
معدن جزو مشاغل کم‌ریسک است

به گزارش می متالز، هرچند شروع مجدد فعالیت‌های اقتصادی می‌تواند موجب شیوع بیشتر کرونا شود اما منابع مالی دولت اجازه نمی‌دهد که رویکرد قرنطینه مانند کشورهای پیشرفته به‌طور کامل اجرا شود. البته دولت فهرستی از مشاغل آسیب‌پذیر و پرخطر در مقابل شیوع کرونا تهیه کرده تا تسهیلاتی برای جبران خسارت‌ها به آنها ارائه شود. ازآنجایی‌که فعالیت معدنی در فهرست مشاغل پرریسک نیامده است، صمت با کارشناسان درباره اینکه آیا معدن در زمینه شیوع ویروس کرونا جزو مشاغل پرریسک است یا خیر و اینکه ملاک تشخیص آن چیست با کارشناسان گفت‌وگو کرده است.

کاهش فعالیت معدن به ضرر تولید

محمدحسین بصیری، استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت کاربرد نیروی انسانی در بخش معدن گفت: معدن به‌طور مستقیم با نیروی انسانی در ارتباط است و مثل مشاغل دیگر نیست که بتوان دورکاری یا ماشین‌ها را جایگزین کارگران کرد؛ بنابراین با توجه به شیوع ویروس کرونا برخی مطرح کردند که نیروی کار در بخش معدن می‌تواند با خطر انتقال ویروس روبه‌ور باشد و معدن را باید جزو مشاغل پرریسک دانست.
این کارشناس معدن با اشاره به معادن روباز و خطر انتقال ویروس کرونا گفت: بیشتر معادن در کشور ما روباز هستند و کارگران در محیط گسترده و فضای باز کار می‌کنند و با جریان باد روبه‌رو هستند. به‌این‌ترتیب معادن جزو مشاغل پرریسک در زمینه کرونا شناخته نمی‌شوند. او با اشاره به محیط کارخانه و کارگاه‌ها نیز گفت: فضای کارخانه‌ها اغلب بزرگ است؛ بنابراین نیروی انسانی می‌تواند با رعایت فاصله اجتماعی و خیالی آسوده به کار خود ادامه دهد.
این استاد دانشگاه در پاسخ به این نکته که تجمع کارگری در معادن زغال‌سنگ باعث نگرانی‌هایی شده، بیان کرد: ازآنجایی‌که معادن زغال‌سنگ زیرزمینی هستند و در محیط بسته قرار دارند، در مقابل ویروس کرونا آسیب‌پذیر هستند. همان‌طور که در خبرها آمده بیشتر این معادن برای پیشگیری از انتقال ویروس از اسفند سال گذشته یعنی همزمان با آغاز شیوع این بیماری تعطیل شده‌اند؛ بنابراین معادن زغال‌سنگ استثنا هستند و دولت باید برای آنها تسهیلاتی در نظر بگیرد.
بصیری با بیان اینکه بخش معدن تعطیل‌بردار نیست، اظهار کرد: درحال‌حاضر باتوجه به اینکه درآمدهای نفت کاهش یافته و تاکید بر درآمدزایی از منابع دیگر همچون معدن بیش از پیش افزایش یافته، نقش شرکت‌ها و سازمان‌هایی که در حوزه معدن ورود کرده‌اند، مهم و کلیدی است.
او تاکید کرد: معدن یکی از منابع درآمدی کشور است که تاثیر زیادی بر تولید ناخالص داخلی دارد. اگر در این بخش، نیروی کار کاهش یابد و فعالیت خود را به حداقل برساند اقتصاد کشور ضرر می‌بیند؛ به‌عبارتی کاهش فعالیت معدن برابر با کاهش تولید است که به‌صلاح کشور نیست.
این استاد دانشگاه بابیان اینکه تحریم‌ها در بخش معدن تاثیری نداشته‌اند، گفت: هرچند تحریم‌ها بر نفت اثرگذار بود اما این مسئله تقریبا بر معادن کشور بی‌تاثیر بوده است. او با اشاره به توانمندی‌های ایران در حوزه معدن ادامه داد: ایران ظرفیت و توانمندی بالایی در حوزه معدن دارد. حامل‌های انرژی در کشور ما نسبت به سایر کشورهای اصلی تولیدکننده مواد معدنی دنیا ارزان‌تر هستند. نیروی جوان و آماده‌به‌کار در حوزه مهندسی معدن و زمین‌شناسی نیز در کشور فراوان است. مسئله دیگر اینکه معادن در ایران پراکنده هستند و مثل نفت فقط در جنوب کشور متمرکز نیستند؛ در نتیجه با تمرکز بر بخش معدن می‌توانیم رشد تولید را عملیاتی کنیم.

معدن تعطیل‌بردار نیست

مرتضی احمدی، استاد دانشگاه با تقسیم‌بندی فعالیت‌های معدنی به ۲ بخش ستاد و صف گفت: معدن یک صنعت است که از قسمت‌های مختلف تشکیل شده است. می‌توان در کل آن را به ۲ بخش ستاد و صف تقسیم‌بندی کرد. بخش ستاد شامل قسمت‌های اداری است که مثل هر سازمانی قوانین خاص خود را دارد و برای مقابله با کرونا پروتکل‌های لازم را رعایت می‌کند اما بخش صف که شامل بخش‌های استخراج، فرآوری و فعالیت‌های زیرزمینی و روزمینی می‌شود با خطر ابتلا به کرونا روبه‌رو است، به همین خاطر وضعیت قرارگیری کارگران مورد توجه است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت رعایت اصول بهداشتی در معادن روباز و زیرزمینی گفت: اگر هر واحد معدنی به اصول ایمنی و بهداشت توجه و بر فاصله‌گذاری اجتماعی تاکید کند، به‌طورقطع می‌تواند بدون هیچ مشکلی فعالیت خود را ادامه دهد؛ بنابراین مسئولان واحدها باید بتوانند با همکاری نیروهای کار موضوع را به‌خوبی مدیریت کنند.
احمدی با بیان اینکه نباید معدن را جزو مشاغل پرریسک در نظر گرفت، ادامه داد: اینکه معادن را جزو مشاغل پرریسک در مقابله با ویروس کرونا تعریف کنیم به‌هیچ‌وجه درست نیست چراکه همان‌طور که گفتیم با رعایت مسائل بهداشتی و پروتکل‌های مطرح‌شده می‌توان به فعالیت در این بخش ادامه داد.
او در نتیجه‌گیری گفت: باتوجه به اهمیت معدن در اقتصاد باید گفت کار معدنی تعطیل‌بردار نیست و فعالیت کارگران در بخش‌های ستادی و صف با رعایت پروتکل‌های لازم باید ادامه داشته باشد. هرچند ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرده اما بخش معدن به‌دلیل اینکه جزو مشاغل کم‌ریسک در برابر کرونا است باید مثل قبل به فعالیت خود ادامه دهد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده