تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۵۰
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۹۷۴۳۹
معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان عنوان کرد:

تامین نیاز ریلی و تولید محصولات جدید در ذوب آهن

می متالز - معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان گفت: زیرساخت‌های مناسب برای تولیدات بیشتر وجود دارد، اما مشکل تامین پایدار مواد اولیه برای ذوب آهن اصفهان، همچنان آزاردهنده است. بحران‌هایی شبیه ویروس کرونا و تبعات آن نیز مشکلاتی را ایجاد کرده و نیاز است با دوراندیشی نسبت به تامین مواد اولیه اقدامات شود
تامین نیاز ریلی و تولید محصولات جدید در ذوب آهن

به گزارش می متالز، مهرداد تولائیان معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان درباره کمبود مواد اولیه در سال گذشته و برنامه های این شرکت برای تحقق جهش تولید گفت: در سال گذشته همه ی فولادسازان با مشکل تامین سنگ آهن مواجه بودند و شرکت ذوب آهن مشکلات بیشتری داشت زیرا مواد اولیه ما سنگ آهن دانه بندی خاص می باشد.

وی درباره راه حل های رفع کمبود مواد اولیه در سال جدید گفت: به نظر می رسد باید تعرفه های صادرات سنگ آهن خام در کشور به گونه ای تعیین شود که به اندازه کافی بازدارنده باشد و از طرف دیگر برای کارخانه های بزرگ فولادی سهیمه سنگ آهن در نظر گرفته شود، البته در سال 98 دولت سهمیه ای حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن سنگ آهن از معادن چاه گز و سنگان سهمیه تخصیص داده که حدود ۴۰ درصد از نیاز شرکت ذوب آهن را تامین می کند و بقیه نیاز مواد اولیه را با کیفیت پایین تر و با دردسر از بازار آزاد تامین می کند که علاوه بر اینکه کیفیت محصولات بازار آزاد پایین تر است، گرانتر نیز هست.

تولائیان در پاسخ به اختصاص معدن به ذوب آهن از سوی وزارت صمت و ایمیدرو تا چه اندازه به رفع مشکل تامین مواد اولیه کمک می کند گفت: پیشنهاد تحویل پهنه معدنی به شرکت ذوب آهن پش از این مطرح شده بود و تا مرحله ای پیش رفت و اجرایی نشد، اما از آنجایی که اختصاص یک معدن باعث تامین پایدار معدن و رونق تولید و تحقق جهش تولید در محصولات این شرکت می شود برنامه ریزی برای تحقق ان یک گام موثر خواهد بود.

وی در ادامه به تولید محصولات جدید در این شرکت و اقدامات موثر در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در بخش تولید محصولات جدید، شرکت ذوب آهن اقداماتی را آغاز کرده است. چند وقتی است که تولید ورق های خاص برای سازه های فولادی شروع شده و در یک ماه گذشته نیز یک محموله هزار تنی را تحویل داده ایم.  از این رو پیش بینی می کنیم ۲۰ هزار تن در سال ۹۹ ورق های سازه های فولادی را بفروشیم. در سال 98 موفق شدیم، انبوه‌سازی تولید ریل را محقق کنیم و قراردادهایی که برای تحویل این محصول استراتژیک به شرکت‌های زیرساخت، گل‌گهر و متروی بهارستان داشتیم، انجام دهیم.

معاون بهره برداری ذوب آهن در ادامه افزود: همچنین در سال جدید نیز تامین نیاز ریلی کشور را در بخش‌های مختلف در دستور کار داریم. همچنین با توجه به بررسی و تحلیل بازار، محصولات جدیدی که مورد نیاز بود مانند ریل معدن، انواع آرک معادن و انواع ورق سازه‌های فولادی، تولید و به بازار عرضه شد.

تولائیان با اشاره به نام گذاری سال 99 با عنوان جهش تولید تصریح کرد: زیرساخت‌های مناسب برای تولیدات بیشتر وجود دارد اما مشکل تامین پایدار مواد اولیه برای ذوب آهن اصفهان، همچنان آزاردهنده است. بحران‌هایی شبیه ویروس کرونا و تبعات آن نیز مشکلاتی را ایجاد کرده و نیاز است با دوراندیشی نسبت به تامین مواد اولیه اقدامات شود تا با ذخیره کافی، تولید صورت گیرد و بحران‌ها بی‌اثر باشند. همچنین نیاز است معادن زغال‌سنگ داخل کشور فعال‌تر باشند و بتوانند نیاز داخل را تامین کنند.

وی در پایان با اشاره به عملکرد مناسب این شرکت در زمینه صادرات گفت: در حال حاضر نزدیک به ۵۰ درصد از محصولات خود را صادر کردیم. با توجه به اینکه در توسعه صادرات محصولات فولادی در سال های اخیر موفقیت های خوبی کسب کرده ایم رکود موجود در بازار داخلی جبران شده است، چراکه سه سال پیش شرکت ذوب آهن صادراتی نداشت و در این مدت به صورت تدریجی به میزان صادرات افزوده است و هم اکنون توانسته کاهش تقاضای داخلی را از طریق صادرات جبران کند.

عناوین برگزیده