تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۱۵
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۹۷۸۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
صحرایی عنوان کرد:

شستا بزرگترین عرضه ازنظر مشارکت و منابع

می متالز - مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران گفت: شستا بزرگترین عرضه اولیه در تاریخ بورس ایران از نظر میزان مشارکت و ارزش منابع مورد جمع آوری است.
شستا بزرگترین عرضه ازنظر مشارکت و منابع

به گزارش می متالز، «علی صحرایی» افزود: عرضه ای که تحت عنوان شستا یا شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در بیست و هفتم فروردین ماه سال جاری در بورس انجام شد بزرگترین عرضه هم به لحاظ میزان مشارکت و هم از نظر ارزش منابع مورد جمع آوری در تاریخ بورس کشور بوده است.

وی اظهارداشت: بطورکلی دو میلیون و ۶۱ هزار نفر در خرید سهام عرضه اولیه این شرکت مشارکت و در ضمن شش میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم در روز چهارشنبه و همچنین یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم در روز شنبه به صندوق ها واگذار خواهد شد.

مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران گفت: شرکت های که در راستای اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ از سال ۱۳۸۷ واگذار شده اند مثل فولاد، مس، واحدهای پایشگاهی و بانک ها یک کرسی ۱۵ تا ۲۰ درصدی در اختیار دولت بوده و واگذار نکرده است.

وی در ادامه افزود: دولت اکنون به این نتیجه رسیده که این سهام را به آحاد جامعه واگذار کند.

صحرایی بیان داشت: برای واگذاری سهام باقی این شرکت ها دو نوع ساز و کار یکی از طریق صندوق های قابل معامله (ETF) و دیگر بصورت عرضه مستقیم طراحی شده است.

وی ضمن اشاره به ایجاد سه صندوق قابل معامله (ETF) بصورت مجزا برای «شرکت های پالایشگاهی و پتروشیمی»، «شرکت های بانکی » و «شرکت های معدنی و فلزی» گفت: سهام های متعلق به دولت در این صندوق ها قرار می گیرد و بخش های هریک از این صندوق ها به هموطنان با آن تفکیکی که سران قوا مصوب کرده اند ۲۰ تا ۲۵ درصد طی یک بازه زمانی مشخص واگذار می شود.

مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران افزود: اگر این مکانیزم جواب نداد یا با استقبال مواجه نشد بطور مستقیم سهام مزبور در بازار عرضه و برای هریک از هموطنان یک عددی را مشخص و مشمول آن تخفیف خواهند شد.

وی اظهار داشت: این اقدامات حضور بیشتر مردم را در بازار سرمایه به همراه خواهد داشت و در ضمن به عمق بخشی بازار کمک شایان توجهی خواهد کرد.

صحرایی بیان داشت: سهام شرکت های پالایشگاهی، پتروشیمی، بانکی، معدنی و فلزی پیشتر در قالب اصل ۴۴ قانون اساسی واگذار شده و دولت در این بنگاه ها در حد یک کرسی ۱۵ تا ۲۰ درصدی سهم دارد که قرار بر اینکه به دو صورت یعنی عرضه مستقیم و همینطور در قالب صندوق های (ETF) سهام باقی مانده خود را واگذار کند.

وی یادآور شد: شرکت های که در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی در بورس و فرابورس واگذار شده اند با اجرای موفق دو مکانیزم مزبور دولت دیگر در این شرکت ها نقشی نخواهد داشت.

 

عناوین برگزیده